Gäddflugor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddflugor?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gäddflugor?

Så nu är man fast i Slemmpelle träsket, och skulle vilja ha svar på en massa frågor om allting. Men jag får la börja någonstans.

Jag undrar vilken storlek på gäddflugor ni brukar fiska med? Själv har jag fiskat mest med flugor på ca 20 cm, men hade igår ett par hugg som jag inte lyckades kroka, misstänker att dom bara har huggit över stjärten på flugan. Någon annan som märkt av samma problem?
    Sen undrar jag vilka krokar och storlekar ni binder era gäddflugor på? Själv binder jag dom stora flugorna på Partridge heavyweight sea hook 2/0 som fungerar bra men dom är så j*vla dyra, finns det något billagare alternativ?

Gå in på Sören´s sida.

Hans fluga borde funka för dig också, passa på att läsa några av hans ibland väldigt humoristiska dagboks sidor.

/Fredrik
    Jaha! då nappar det igen.

Kommentera

ja köpte nåra kamazan 2/0 baitholder 10 st för 19 spänn,
      få se om de funkar

Kommentera

Jag kör med mustads stinger 1/0 och det har funkat bra för mig. Vissa hävdar att rovfisk siktar på ögonen när de hugger så du kanske lyckas kroka bättre om du sätter dit ögon. Om inte annat så ser det bra ut i flugasken =).

Kommentera

mina flugor består av flashabou rött o silver ca 8-10 cm långa .
          de röda är inbundet först och det är lite kortare
          enkla flugor som fungerar

Kommentera

Tackar för tipsen och länken! Ska prova Kamasan metkrokar, dom är ju billigare i alla fall. Verkar lite små dom där bara, men han Gagnekulla verkar ju köra med det så det borde la fungera. Ska även kolla in dom andra krokarna som ni fiskar med

Så det körs med så små flugor som 8-10cm, har själv också provat så små men utan resultat . Dom har bara huggigt när jag sätter på min blåvita monster fluga. Ska nog slänga på ett par STORA ögon så missar jag nog ingen gädda längre
            En annan möjlighet till varför gäddorna missar kroken kan ju vara att dom som hugger över mina flugor är så små

Kommentera

vet fan vad jag har för krokar men hittade några grova jävlar på sportfiskeboden som jag köpte kör med silverfärgade flash men lite breddare som jag köpte på buttricks för 10 spänn och som gott och väl räcker till en 25-30 flugor gör mina flugar emd ca 15-18 cm lång flasha

Kommentera

Mustad Bass Hook funar bra enormt gap vilket ger bra utrymme för megadivers men givetvis så är dom relativt billiga.
                Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Mustad bass hook låter intressant ska kolla upp dom

Kommentera

Jag tänkte att jag kan ju ge tips på den flugan som fungerat bra för mig i alla fall, Ska prova att göra ett par såna flugor med ögon så får vi se om den blir ännu giftigare. Den har väldigt lockande gång i vattnet i alla fall och är ganska lättkastad. Sen tar den inte så lång tid att binda heller.

Krok: Partridge heavyweight sea hook 2/0
                    Stjärt: Först en bunt vita fibrer från dammvippa, sen en bunt flashabou Pearl ca 15cm lång och över den en ganska stor bunt med angelhair blue ice ca 20cm lång, sen över det en bunt med blå dammvippa fibrer.
                    Hackel: Vit kanin zonker strips.
                    Huvud: röd

Jag slänger med en bild från gårdagen kvällsfiskepass, på bilden syns flugan ganska bra
                    Bifogade filer

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av fiskaren!, 2010-02-26, 20:27
                    29 svar
                    3 263 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg s1lvertungas  
                    Arbetar...
                    X