Lite tips för fiske i klarälven september. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lite tips för fiske i klarälven september.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Lite tips för fiske i klarälven september.

    tjena hej!
    ska till klarälven i september, sysslebäck-området närmare bestämt för att fiska harr. skulle gärna vilja ha lite tips eftersom jag är relativt ny på det här med flugfiske..
    vilken sorts flugor är det som gäller om vattenståndet är högt/lågt ska jag gå på sjunklina eller kan jag köra med min flytlina?
    olika fisketekniker? typ normalt uppstöms fiske, eller vad är det som gäller?
    funkar mina egengjorda tafsar på 0.35 respektive 0.20 mm till harr?
    övrig information uppskattas också
    tack på förhand

  • #2
    Hej!

    Är vatten ståndet högt, bör du fiska i de delar där det är litet mindre fart på vattnet. Och köra med förtyngda nymfer typ Czech nymfen, Haröre nymfen med guld skalle, Peasant tail nymph, Killer bug, förtyngd hus mask, Nattslände puppa och små Montana nymfer med guld skalle storlek 10 och 12 t.ex. Sjunk lina, är nog inte dumt att ha med hur som helst. Är det lågt vatten, fiskar du i de delar som är litet djupare och med mer ström.....Företrädesvis med flyt lina.

    Men det är inte helt omöjligt att fiska torr fluga heller i de lugnare partierna vid högt vatten. Du får väl spana efter vak helt enkelt. Då är ju torrflugor i storlek 12, 14 och 16 bra att ha. Typ: Black Gnat eller svart Klinkhammer, (torr flugan) Red Tag, Royal Coachman och Adams. Fjäder mygg / Stick mygg imitationer typ Griffiths Gnat eller Mosquito. Storlek 16 och 18. Nattslände imitationer, typ Streaking Caddis, Goddard's Sedge eller E12. Och så Super puppan. Storlek 12 och 14 är lagom för nattsländor. Kanske även någon torr myr imitation i storlek 14?

    Ett par Svarta Wooly Buggers, i storlek 8 och 10 tror jag inte heller är helt fel.

    Liksom oförtyngda nymfer av de jag nämnde ( vid låg vatten då.)

    Du kan även testa litet våt flugor, storlek 12 och 14. Alexandra, Black Zulu, Coachman, Deep Purple, Greenwells Glory, och Red Tag, är ju gamla hederliga Harr våt flugor för att ta några.

    Placera dig straxt uppströms / vid sidan av fisken. Du kommer nog att få menda linan en hel del om där är högt vatten för att undvika att torr flugorna plogar eller att nymfen trycks upp mot ytan.

    Ju lugnare vatten, ju mindre "mend slinga" på linan behöver du.

    Hur man "mendar":

    http://www.midcurrent.com/articles/t...n_mending.aspx

    Tänk på att fisken i strömmande vatten står högre upp i strömmen än på den plats där du såg vaket. Lägg flugan ett par meter ovanför vaket.

    Förklaring:

    Fisken vill ju spara energi så mycket som möjligt när den ska ta ett byte. Inte minst i strömmande vatten då. Och beroende på hur djupt den står, så har den dessutom olika stort "sikt fönster".
    När firren ser en insekt i framkanten av sikt fönstret, så börjar den släppa sig nedåt / uppåt med strömmen. För att sedan möta insekten litet längre ned ströms ( Hur långt? Beror på stånd platsens djup)?

    När det tagit bytet, simmar den snett nedströms / nedåt tillbaka till stånd platsen Bästa "bränsle ekonomin " på det sättet helt enkelt.

    0.20, 0.18 och 0.15 är lagom tafs spets grovlek för Harr och Öring t.ex.

    Skit fiske på dig!
    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-08-19, 12:31.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

    Kommentera


    • #3
      Man tackar för all den nyttiga infon, ska försöka hitta lite videos om hur man mendar. för jag förstod inte helt 100% hur man gjorde i själva kastet. men det ska nog inte vara några större bekymmer ^^. tack för alla mkt nyttiga tips jock!

      Kommentera


      • #4
        Varsågod.

        Menda linan, är ganska enkelt faktiskt. Just när flugan tar vatten (ovanför fiskens stånd plats) Gör du en halv båg formad rörelse med spöt upp ströms och sedan för du spö toppen snabbt, snett nedströms i riktning mot stånd platsen så att en lin båge blir hängande uppströms. Så länge det finns något kvar av lin bågen. Så länge kommer inte torr flugan att ploga, eller nymfen / våtflugan att pressas uppåt ytan till. Utan torr flugan kommer att flyta fritt och nymfen kommer att backa sig saktare ner mot stånd platsen. Det är det som är att menda linan.

        Hoppas att jag gjort förklaringen någorlunda begriplig iaf?
        Senast ändrad av Jock Scott; 2010-08-20, 00:47.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

        Kommentera


        • #5
          japp, i princip solklart ^^ har kompleterar med ett par videos, så nu ska det nog gå
          tack!

          Kommentera


          • #6
            Det är bara att köra på! Efter ett fiske pass eller 2 så sitter det.

            Varsågod.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2010-08-20, 17:00.
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

            Kommentera


            • #7
              jaha, då har man varit iväg. det var väldigt dåligt med fisk. tyckte även andra fiskare vi pratade med. men en liten öring blev det iaf, men ingen harr : ( vi var väl där fel vecka antar jag.

              Kommentera


              • #8
                Tråkigt att det inte var bättre än så!

                Men det är ju alltid en smula chans med i spelet när man fiskar i strömmande vatten. Ibland är det för lågt vatten stånd. Och andra gånger kan det nyss ha kommit kraftiga regn som höjer vattenståndet och försvårar fisket.

                Men i detta fall, så tror jag nog att det är den rätt skumma sommaren, temperatur och nederbörds mässigt som är den stora boven i dramat.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2010-09-14, 14:49.
                What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

                Kommentera


                • #9
                  Ska upp nu till helgen fre-sön o dom 2 senaste helgerna har det varit fina rapporter o på fre sänker dom vatten nivån så lör ef och sön e nog bästa fisket.
                  www.kronos.pixbox.se

                  Kommentera


                  • #10
                    Du får rapportera hur det gick sedan? Väldigt nyfiken!
                    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av json95, 2021-08-21, 16:39
                    7 svar
                    678 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Fiskare Bob  
                    Startad av Pellepaltnacke, 2023-10-22, 14:27
                    3 svar
                    233 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Niklar
                    av Niklar
                     
                    Arbetar...
                    X