Höstgäddan på fluga ska upp!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Höstgäddan på fluga ska upp!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Höstgäddan på fluga ska upp!!

Tjena.

Ja denna sommar har jag jagat gädda för fullt med spöt och kört varenda fluga djupt och ytligt, uppåner och baklänges, jag tror ni förstår vad jag menar. Detta har resulterat i 2 ynka hugg under hela semestern, däremot har man lyckats fylla vadarna ca 2 gånger i veckan så vatten har man ju fått känna på iallafall.

Men nu börjar hösten komma hit till Östergötland och hoppet lyser ännu en gång.
    Så nu vill jag ha tipps på hur jag får mina krockodiler att hitta mina flugor innan isen lägger sej och man får sätta sej vid bindstädet och invänta nästa sesång.

Går gäddan djupt på hösten? Går den in bland växtligheten eller håller den sej ute på mer fritt vatten?
    Flugtafsen ska ligga som spagetti bolognese på ytan, för spagetti tycker ju alla om, eller hur?

Hej!

Det här är en bra artikel som belyser hela årets Gädd flug fiske på ett juste sätt:

What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

på hösten går gäddorna in på grunt vatten, även de lite grövre exemplaren
      Simma lugnt och våga!

Kommentera

Gäddflugfiske bör man inte syssla med, det är alldeles för svårt.

Kommentera

Haha så sant så Musky
          Körde mitt första riktiga pass igår efter gädda med fluga, efter massor av efter följare o nyfikna gäddor så var det 2 st som jag lyckades landa. Fy fan vilken känsla, jerkbait m,m släng er i väggen. Detta har öppnat mina ögon för flugfiske. Helt sjukt roligt

Var ute i morse hade 1 gädda som jag landade, men hade 2 fina som följde efter. Visste inte vad jag skulle göra för att få dem att hugga, sjukt irre, bara simmade runt o tittade på flugan. uppskattade ena till 6-7 kg plus

Skulle nog inte haft en chans om man hade fått en att hugga

Helt sold nybörjare på fluga nu

Kommentera

Välkommen i flugfiske träsket!

Var kall, och försök lura gäddan som följer genom att stanna upp flugan någon sekund och sedan dra iväg den med några snabba knyckar. Ett annat sätt är att stanna flugan och vippa med spö toppen. Det sist nämnda är ett gammalt spinn knep men bör ju funka med fluga också.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2010-09-11, 21:21.

Kommentera

Ursprungligen postat av grilja Visa inlägg
              Haha så sant så Musky
              Körde mitt första riktiga pass igår efter gädda med fluga, efter massor av efter följare o nyfikna gäddor så var det 2 st som jag lyckades landa. Fy fan vilken känsla, jerkbait m,m släng er i väggen. Detta har öppnat mina ögon för flugfiske. Helt sjukt roligt

Var ute i morse hade 1 gädda som jag landade, men hade 2 fina som följde efter. Visste inte vad jag skulle göra för att få dem att hugga, sjukt irre, bara simmade runt o tittade på flugan. uppskattade ena till 6-7 kg plus

Skulle nog inte haft en chans om man hade fått en att hugga

Helt sold nybörjare på fluga nu
              Ja asså det är helt sjukt kul. Var du ute norrtälje trakten? Jag var i dom delarna idag och hade det ett helt otrloligt trögt fiske med pet efterföljare och ytligt krokade gäddor. Jag och "Eljohan" landande 14 gäddor och brände väl ett 20tal utöver det och en jävla massa efterföljare. Inga stora dock.
              Kanske är trögt överlag just nu?
              Plockade en på strax under 5an tidigare i veckan.

Till trådskaparen.
              Sommarfiske är inte den hetaste perioden för flugfiske efter gädda. Ju mer tempen kryper neråt, desto bättre blir fluga.
              Flugvalet. Jag binder mina med flashAbou. Försöker göra dom så fägerna blir kontraster mot varandra, ex guld, silver och ett par röda gälar. Den varianten har funkat riktigt bra. Ca 19-20cm lång på en 2,0 krok med stort gap.

Jag vågar nästan säga att flugfiske efter gädda är den effektivaste metoden i skärgårn om gäddan står parkerad grunt. Vindstilla blir inte heller något problem då flugorna verkar attrahera gäddorna perfekt med sin tilltalande gång men ändå tysta diskreta förd genom vattenmassorna.
              Senast ändrad av karki; 2010-09-11, 21:29.
              http://www.silverbums.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                Välkommen i flugfiske träsket!

Var kall, och försök lura gäddan som följer genom att stanna upp flugan någon sekund och sedan dra iväg den med några snabba knyckar. Ett annat sätt är att stanna flugan och vippa med spö toppen. Det sist nämnda är ett gammalt spinn knep men bör ju funka med fluga också.
                Ja det är nog så totalt fast. Men kan absolut inget om flugfiske, kan inte ens en term..
                Ja jag stannade upp flugan länge men när jag väl ska dra in linan så tar tafsen emot, hade itne så mycket spelrum.

Karki:

Nä inte i Norrtälje denna helg men ute på Gräsö var jag. Skönt att höra att det börjar röra sig i Norrtälje trakten också nu. Får bli en runda till till näste helg.
                Det du sa om val av fluga stämmer grymt bra, samtliga hug fick jag på en guld svart silver fluga flash tror jag det heter ?
                Längtar tills det blir riktigt kallt i vattnet där flugan kanske gör sig ännu bättre

Kommentera

Okej .. .Men då är det ju ändå i "trakterna" heheh.

Jo men asså vänta tills tempen går under 7-8 grader. . . Då kommer du kunna fiska sönder dina spinnpolare totalt. . . .Jag har ett par sköna överkörningar mot jerkbaitfiskare som dom inte har glömt än kan jag lova. . . Hahaha...
                  Det roliga är att folk inte tror fluga är så effektivt, korta kast, konstiga beten osv osv . . . .
                  http://www.silverbums.com

Kommentera

......För att inte tala om att flugorna är billigare än en fet vobbler / Jerk bait. Och fn så mycket enklare att göra självt dessutom.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                    X