Fästa tafsspets - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fästa tafsspets

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fästa tafsspets

    Kan någon hjälpa mig med att berätta hur jag fäster en tafsspets i nylon i själva tafsen eller länka till tråd om detta. Har öglor i båda ändar av tafsen.

    Tack på förhand!

  • #2
    Du har alltså en ögla i slutet av din tafs, där den är som tunnast? Knipsa bort den, gör en Kirurg knut (surgeons knot) till ditt tafsmaterial istället:
    http://killroys.com/knots/surgeons-knot/

    Kommentera


    • #3
      Ok tack för svaret. Hur är det meningen annars? göra en ögla i nylonlinan?

      Kommentera


      • #4
        Jag tror nog att göra en vanlig skarvknut som kirurg knuten (finns dock andra) är det vanligaste. Att fästa tafsspetsen med en ögla-på-ögla blir rätt klumpigt och tar mycket vind när man kastar

        Kommentera


        • #5
          Fiskar du lax, öring, regnbåge eller annat?

          Jag fiskar ofta lax och har då ögla i ögla på yttersta tafsspetsen. Det ger mig utrymme att byta spets ofta, tex då man får knutar på tafsen eller man tar i sten på botten. Laxfiske är inte så känsligt för gångjärnseffekt på linorna.

          Fiskar jag öring så skarvar jag med kirurgknuten som visats. Det ger mjukare övergångar och ger en bra presentation av flugan.
          / MOM

          Min fiskebutik:
          http://www.flyhookfiller.se

          Kommentera


          • #6
            Det finns en klistrad artikel om knutar för flug fisket längst upp på denna sektion.

            Det ska bara vara en ögla i tjock änden på en tafs om det inte handlar om en flät tafs? Då ska du knyta på ca 1 meter nylon i den smala änden också.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2010-10-24, 18:17.
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av json95, 2021-08-21, 16:39
            7 svar
            678 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg Fiskare Bob  
            Startad av Pellepaltnacke, 2023-10-22, 14:27
            3 svar
            233 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Niklar
            av Niklar
             
            Arbetar...
            X