Hej flugfiskare! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hej flugfiskare!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hej flugfiskare!

Sökte lite information om några spön på "Ljugarbänken", många views, inga svar.
    Så jag tänkte att dem inbitna gamla flugfiskarna hellre håller till på sina egna domäner

För att inte dubbelposta detta topic länkar jag till postet här;

Och hoppas på svar

Tack på förhand soon to be fellow flyfishers!

Hej!

Troligen är Shooting star spöt ett Engelskt Kingfisher glasfiber spö. Och klass 8/9 borde göra det till bra ett Gädd och Havsörings spö.

Då på den tiden dvs. på 60 - 70 talet. Var det Glasfibern och Split cane, bambu spöna det enda som fanns i flug spö väg. Och då var Shooting Star spöna betraktade som ganska fina grejor.

Nu vet jag inte vad ett sådant kan vara värt i dag? Men eftersom glasfiber flug spön har fått en ny renessans de senaste 2 åren, så kan det ju tänkas att du kan få hyfsat bra betalt för det åtminstone.

Daiwa spöt och det där Silver line spöt är nog inga höjdare skulle jag tro? Och Daiwa spöt är klassat för havsörings fiske på kusten och lättare gädd fiske ungefär. Eller ett tungt Put and Take spö skulle man kunna säga.

Mitt tips är att fråga på Edge flug fiske forum. Där har du nog störst chans att få veta mer och ungefärliga pris lägen.

Inte omöjligt att du iaf kan få Shooting Star spöt sålt där.

Står det "Weatley" på den där alu flug asken med clips, och den är i bra skick? Då kan den också vara värd en ganska bra slant.

Weatley, gör flug askar än i dag och betraktas som flug askarnas Rolls Royce....Med en pris lapp därefter också.

Flugorna i den asken ser mest ut till att vara bundna med tanke på Regnbåge och Öring fiske i Put & Take vatten. Tub flugor, är till för Lax och Havsörings fisket i å och älv.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-11-02, 02:54.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack för informationen! Ska kolla på Edge Japp, Det är en "Wheatley Sillmalloy Metal" uppenbarligen

Kommentera

#Japp, Det är en "Wheatley Sillmalloy Metal" uppenbart#

Grymt! ca 200:- - 250:- bör du kunna ta ut för den iaf.

Varsågod.

Kommentera

Var mest några spön jag var ute efter att bli av med eftersom dem bara kommer stå annars.
          Kanske kan introducera någon av grannbarnen i fiske och ge dem varsitt litet spö istället för att sälja i och med att det inte är värt spec. mycket tydligen

Asken kommer att stanna i min ägo för gott nu! Trevligt att veta att man har kvalitétsask iaf!
          Nu ska jag bara lyckas fylla upp den med 119 egna flugor.. Ett projekt för en människa som aldrig flugfiskat ens.. Haha!

Kommentera

Låter bra att introducera ungarna till en fin hobby!

Tips. Dan Tackel har en billig Okuma Airframe 7/9 rulle för 299:- på rea. Och en 2 :a sorterings flug lina som faktiskt är bra för 125:- Välj en WF 8 lina (flyt) till Daiwa spöt och en WF 9 flyt till Shooting Star spöt. 20 punds backing lina och några nylon tafsar med 0.20 och 0.18 spets, så duger den tafsen till Abborre och Regnbåge / Öring.

Ska spöna användas till Gädda? Så har Dan Tackel även Gädd flug tafs (Loop) med vire spets.

Din lokala fiske klubb har kanske kast kurser? Hör dig för. Tänkte på ungarna.

Flug bindning, är ju ett trevligt pyssel även om du för tillfället inte flug fiskar. Vem vet? Du kanske börjar så småningom? Gädd flug fisket, är ju ett fiske du kan bedriva i stort sett överallt i landet t.ex.

Annars, kan du ju rama in flugor och ha en nice tavla eller fler i din fiske hörna.

En ball jul klapp till dina fiske kompisar också.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2010-11-03, 10:33.

Kommentera

Tack så mycket för tips om rulle! Har aldrig sett tjusningen med gäddfiske, vet inte riktigt varför men ingenting som jag går igång på Älskar öring, helst bäckisar i naturskön miljö

Kommentera

Gädd flug fisket kan vara riktigt kul. Men håller med dig om att en Öring smäller högre....Och Bäcköring fiske med rätt utrustning = klass 1 eller 2 är super roligt! Eller varför inte bara tälja ett spö? Och sedan en tunn nylon lina, krok, sänke och mask? Och gå och smyga vid bäcken som en indian. Inte fel det heller!

Men min stora klockar kärlek är nog Harren ändå.

Har du sett denna film?

Senast ändrad av Jock Scott; 2010-11-03, 23:09.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
                1 svar
                345 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Okoun
                av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                0 svar
                143 visningar