flugfiske i fjällen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

flugfiske i fjällen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• flugfiske i fjällen

tjena, undrar bara om någon har något tips på en fin liten bäck/å eller älv att flugfiska i som ligger nära tandådalen/hundfjället. har googlat runder lite men inte hittat namn på vatten. Tänkte mig mest att fiska efter öring harr, och röding om det finns det, men alltså vilda laxartade fiskar. Ska åka dit den 20 april och undrar också vad man ska ha med sig i flugboxen och även lite var i vattnet man ska fiska för att hitta fisken.

Det behöver inte vara något monsteröringsvatten med sjukt stort fisketryck, utan hellre ett mindre vatten med väldigt litet fisketryck. Allra helst vill jag ta en vild öring, men Harr lockar även lite. Om ni har några fisketips till de båda arterna, så släng gärna upp dem här också, behöver inte vara en artikel, bara lite smått och gott alltså.

0ch den slutliga frågan, ungefär vilken klass ska jag fiska med, och ska jag ha flytlina? och vilken tjocklek på tafsen?

Tacksam för hjälp! skitfiske på er
    Senast ändrad av Agertoft; 2010-11-07, 19:58. Anledning: tillägg

klass 5-6 , flytlina, 0,17 räcker fint , resten får nån annan hjälpa dig med

Kommentera

tackar tackar, lite hjälp iaf

Kommentera

Du har ju Fuluälven, Görälven och Västerdalälven i området + ett antal tjärnar och sjöar med ädel fisk i. Röding t.ex. Harr och Öring är de vanligaste fiskarna i strömmande vatten. Men du kan träffa på Sik också. Men i April undrar jag om det inte är litet väl tidigt? Om jag vore dig skulle jag satsa på juni, juli eller augusti istället.

I slutet på april är det nog fortfarande tidig vår däruppe. Ta med sjunk linan också ut i fall att.....

Flugor lär väl mest bli olika nymfer och kanske några våt flugor + Svart Wooly Bugger ev.

Czech nymfen. 12, 14 och 16
        Harörat med guld skalle samma storlekar.
        Någon svart nymf samma storlekar + den svart / gula Montana nymfen storlek 10 och 12. Funkar som Bäckslände nymf imitation.
        Husmask. 10 och 12.
        Peasant Tail nymph. Dito storlekar.
        Killer Bug Dito storlekar
        Flickslände nymf 14.

Våtflugor
        ---------

Alexandra, Dyson, Black Zulu , Coachman, Heggeli, Greenwells glory, Professor, Red Tag, Teal Blue & Silver t.ex. Storlek 12 och 14.

Ett par torrisar som kan funka är: Black Gnat 14 och 16, Eller svart Klinkhammer i samma storlekar.
        Griffiths Gnat eller Mosquito 16 och 18.

Möjligen den torra varianten av Red Tag också i små storlekar.

Tafs med spets 0.18 och 0.15.

Klass 5/6 blir som sagt bra.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2010-11-07, 21:17.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Risken är nog att det finns is fortfarande då men det kan finnas någon som är uppe.

Kommentera

tack jock, jag ska ändå upp där då och tänkte varför inte ta med flugspöet?

Kommentera

Det är aldrig fel att göra ett försök. Men nu när jag tänkt efter. Spola flyt lina och torr flugor. Det blir nog inget med det så pass tidigt på året däruppe.

Det kan gå att fiska i de strömmande vattnen iaf skulle jag tro? Fiska i de djupare och lugnare partierna då.

Varsågod.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2010-11-08, 17:05.

Kommentera

Aprilfiske, bäcksländor... Torrt alltså.
                A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ja, du borde ju veta som bor där uppåt.

Kommentera

Dom rackarna kryper ju upp ur borrhållen när man pimpelfiskar. Nu gör ju inte jag det men en fin dag med sol så tror jag nog att dom kommer krypande upp på stenarna.
                    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
                    1 svar
                    344 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Okoun
                    av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    139 visningar