Val av flugspö! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av flugspö!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Val av flugspö!

Jag har testat lite olika spön och kommit fram till att aktionen hos ett Loop greenline passar mig. Min fråga är: vilka andra spön har ungefär samma aktion? Lite lägre prisklass får det gärna vara också!! Blueline spöt, skiljer det sig mycket?

/Danne

tycker att ett Vision extreme kanske skulle passa.........vad vet jag men det är ju lite billigare

Kommentera

Vet inte hur pass bra du är på flugfiske,men är du åtminstonde "någorlunda",så kan jag ABSOLUT rekomendera Guideline LPXe.Den är nog snabbare i aktionen än greenline,men har man väl lärt sig kasta med spöt så kommer du uppskatta aktionen.Dock är det ju inget "presentations spö",utan snarare en kast-kanon.

Kommentera

Skall du ha långkastar-spön och är berädd att punga upp lite stålar så kolla på Garry Loomis GLX-Distance eller Cross Current! Cross Current finns i både GLX och CFR. CFR versionen kostar ungefär som ett Greenline tror jag.

Kommentera

vad är det för skillnad mellan GLX och CFR?

Kommentera

Det är olika fibrer. GLX är ganska styva spön men som ändå har hyfsat djup aktion. CFR är lite mjukare och billigare. Men jag har inte testat CrossCurrent så jag kan inte utala mig mer änså.

Kommentera

Tror inte att det är så jättestor skillnad på vilket spö du väljer, t. ex Greenline och Extreme är jättefina spön, men medge att det väger tungt att det står G. Loomis på klingan! Men bryr du dig inte om sånt så åk och prova alla och se vilket du gillar!

Kommentera

jo men visst kan det vara enorm stor skillnad mellan olika spön. Eller menar du bara mellan Extreme och Greenline? Loomis har massor med spön för olika situationer. Bara för det står loomis på klingan behöver inte det betyda att det är ett spö som passar kastaren eller den tänkta situationen. Tror definitivt inte att ett GLX Distance motsvarar ett greenline i aktionen. Distance ska vara fete-styva har jag hört och därför är det ett spö som inte alls passar det som han frågar efter.

Kommentera

Prova ett blueline det är nog ganska snarlikt.

Kommentera

Tycker inte Gloomis GLx e något speciellt, dom e bara dyra här i sverige på grund av massa skatter samt moms, skulle jag varit dig om det nu e så att du vill ha ett spö som kan matcha eller tom e bättre än GLX så testa Greyline, Greenline, Extreme, Orvis trident.........alla dessa spöna e minst lika bra samt att dom har ett pris som väger upp mera än ett GLX.

Det finns inga stilpoäng på vilket spö du håller i, endast vad det är för fisk du lyckas fånga

Ps:....Skall man köpa Loomis så e det Streamdance som gäller
                    Senast ändrad av Trident; 2004-08-09, 08:05.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    156 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jimmykay  
                    Arbetar...
                    X