flugfiske i strömmande vatten efter HÖ - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

flugfiske i strömmande vatten efter HÖ

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• flugfiske i strömmande vatten efter HÖ

Hejsan, ska dra till råån i helgen och fiska HÖ, med några kompisar. Jag undrar bara kort och gott vilken teknik jag ska använda. Ska jag bara lägga ut flugan och låta den svepas med strömmen? ska jag strippa in den? Hur ska jag lägga kasten? uppströms eller nedströms eller tvärs över? stor eller liten fluga nu när det e kallt?

Det var nog allt.. jaja, får kanske lägga till lite saker efteråt

Tack på förhand, MVH Alle

Rätt mycket vatten i vatten dragen nu skulle jag tro? En snabb sjunk lina ( eller ultra snabb sjunk om ån är djup och strömmen mycket kraftig?) Är att rekommendera så att du håller dig nära botten. Och fiska på de litet lugnare platserna där strömmen inte drar på allt för mycket.

Eftersom du ska fiska HÖ, så rekommenderar jag större och färg glada / glittriga streamers och fisk imitationer i storlekar från 2 - 6. Alternativt, tub flugor 3 - 4 tum. Vattnet är med ganska stor säkerhet färgat av slam och annat nu också. Hoppas att du har en rätt kraftig utrustning? Vid ström vattens fiske efter HÖ och Lax....I synnerhet på vår kanten, är en 2 hands, 13 eller 14 fot utrustning ( klass 9/10) att rekommendera. Underlättar fisket en hel del eftersom du roll och switch kastar lätt med en sådant spö istället för att veva med luft kast. I synnerhet som det finns många intressanta ställen längs ett vatten drag, där det oftast finns dåliga möjligheter till att luft kasta på. En bra rulle som klarar trycket bör du också ha. En Loop Evotec CLW 8 / 12, är nog den billigaste, pålitliga rullen i så fall. Och minst 100 yards 30 pund backing lina. Om Rå ån är ganska liten? Då klarar du dig med ett 9 - 10 fots enhands spö klass 7, 8 eller 9.

Lina, rulle och backing hittar du billigast hos Dan Tackel. Deras 2:a sorterings flug lina är billig och bra.

Du lägger kastet antingen tvär ströms eller snett ned ströms. Och så fort linan tagit vatten så "mendar" du linan i en halv båge uppströms, för att sedan låta spö toppen peka snett nedströms. ( Håll den kl 10 under hela utfiskningen av flugan). Kläm linan mot handtaget med pek fingret så att du kan göra mot hugg fort.

Hur man mendar: Se första illustrationen och text. http://www.midcurrent.com/articles/t...n_mending.aspx

På så sätt så saktar du ner flugans gång så länge du har någoting kvar av lin bågen. Annars, kommer flugan bara att vina förbi en lätt förvånad Havsöring.

Att kunna menda linan är en mycket viktig kunskap vid allt flug fiske i strömmande vatten!

När flugan kommit över på din sida. Då vippar du på spö spetsen under några sekunder innan du tar in linan för ett nytt kast.

Det kan ju stå fisk nedanför dig på din sida också.

Sedan tar du ett långt kliv och lägger ut flugan igen.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-01-13, 21:07.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

tack Jock! Dig kan man lita på

Kommentera

Vasse go' !

Och ett riktigt skit fiske på dig!
        Senast ändrad av Jock Scott; 2011-01-13, 21:09.

Kommentera

Tror detta är första gången jock har fel. enligt rapporter jag har hört är det så lite vatten att det knappt är fiskbart.

dessutom är råån en lite å.

utrustningstips från deras hemsida.

För flugfiskaren är ett enhandsspö av längden 9-10 fot lämpligt i linklassen 7-9 AFTM. Två spön är att rekommendera, gärna ett i klass 7 och ett i klass 8-9. Lågvatten kräver den lättare utrustningen och högvatten den tyngre. Linvalet bör ligga på intermediat ner till sjunkklass 3. Nattfisket bör i vanlig ordning ligga på flytlinefisket.
          Tafsen bör under inga omständigheter ligga under 0,30mm, då fisk på 8-10 kg inte är sällsynt! Flugvalet är allt från mörka och neutrala mönster till skarpa orangea och röda "attraktions". Den gästande fiskaren bör inte vara rädd för att prova STORA flugor upp till 1/0. Ha rejält med backning på rullen, det behövs.
          Senast ändrad av axeld; 2011-01-13, 22:16.

Kommentera

He, he, he! Man måste ju göra bort sig någon gång emellanåt. Måste säga att jag är förvånad eftersom åarna och bäckarna här är dubbelt så stora p.ga. mild vädret. ( Därav förutsatte jag obetänksamt nog att det såg likadant ut där borta ). Men å andra sidan så är det ju någon mil mellan Rå ån och Sjöbo trakten.

Ber om ursäkt.

Edit. Räddningen kan ju bli att det tydligen ska regna eller snö blandat regn en hel del i hela södra Sverige under weekenden enligt väderleks rapporten kl 22:30 på TV.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2011-01-13, 22:29.

Kommentera

Testa även och kasta rakt över ån för att direkt börja strippa hem flugan tvärs över strömmen. Alternativt kasta rakt nedströms och fiska flugan rakt uppströms.
              Det sistnämnda har funkat bra på vintersega besor. Vitt är en bra färg på flugorna så här års, glöm inte flashen bara, silver ger bra reflexer mot det vita, guldhuve på. Långsam hemtagning med interm lina funkar kalas bra. En köldstel öring stiger ändå ofta för att ta sitt byte så någon extrem sjunk kör jag aldrig med.

Lycka till och behandla besorna väl. Vågsäck osv vid vägning.
              http://www.silverbums.com

Kommentera

tackar tackar! va kul att jag fick äran att ha det första felet i min tråd?

Kommentera

Ska till Råån imorgon o se om man har nån lycka.
                  Agertoft har du nån rapport?
                  Vafalls Jock! Fel där ja! Tur jag va här inne och såg det.

Kommentera

nä, tänkte dra dit först imorgon, men det har regnat mycket, och det är plusgrader, så det borde vara lite mer vatten nu?
                    Har du fiskat där innan?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    149 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jimmykay  
                    Arbetar...
                    X