Flugfiska abborre? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugfiska abborre?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flugfiska abborre?

Har aldrig flugfiskat, men är sugen på att testa. Tänkte först på gädda, men efter att ha läst lite här på forumet har jag kommit fram till att det kanske är bättre att lära sig fiska med lite lättare utrustning. Dessutom blir det ganska mycket billigare.

Min egentliga fråga är väl om det är effektivt att fiska abborre med fluga? Och är det i så fall torrflugor, streamers eller poppers man skall satsa på?

Poppers är nog en bar idé, själv har jag fått en hel del på Streaking caddies i jakten på storöringen.
    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Hej!

Ja, Abborren är ingen dum fisk att starta upp sin flugfiske karriär med. Finns i stort sett överallt, hugg villig, går i stim, och i de flesta fall gratis att fiska.

Ett klass 4 eller 5 är helt o.k. till Abborre. Klass 5, är ju ett bra all around val för både borren, Regnbåge, Harr, Röding och Öring dessutom. Klass 4, eller mindre är ju något vind känsligare än ett klass 5. Men å andra sidan, ju vekare grejor, ju roligare fiske.

Streamers och Poppers precis som Guideline säger är ju det bästa valet för Abborren. Storlek 6 och 8, på streamers är rätt all around för detta fiske.

Streamer fisket går till enligt följande:

Låt streamern sjunka mer eller mindre. Börja ta hem den (testa olika intagnings hastigheter ) Med 20 - 30 cm långa knyckar i en liten serie med en några sekunders paus emellan dessa serier.

Poppers fiskar du på så vis att du tar hem den med samma stil som som med Streamers i yt skiktet. Men här gäller det att Poppern plogar och gurglar.

0.18 och 0.15 tafs spets är bra grov lekar. Köp nylon tafsar. Sådana där sjunk , intermediate och flyt tafsar är bara ett försäljnings argument.

Någon form av sjunk lina bör du så småningom också skaffa + reserv spole till din flug rulle. Eller alternativt någon billig extra rulle typ Okuma Air frame, som du kan hitta hos Dan Tackel ihop med deras billiga men bra 2:a sorterings flug linor. Köp en WF intermediate (mycket sakta sjunk lina) eller en normal sjunk lina ( kallas för "sjunk" hos Dan Tackel ). 1 klass tyngre än vad som står på spöt då. Ja, om inte spöt är dubbel klassat vill säga? D.vs. exempelvis # 5/6. Då ska du välja en WF, klass 6 lina.

Bäck sländan XPC, är ett bra nybörjar spö / lina / rulle kit som duger bra även sedan man lämnat novis stadiet. Tänk bara på att du måste köpa till 20 pund backing. Olssons fiske, har detta spö kit för 1145:- Vilket är ett bra pris. Likaså har de 100 yards spolar med Scierra backing (Back up lina ) för runt 90 Kr och Pool 12, 9 fots nylon tafsar för en vettig slant.

Köp minst 3 st tafsar av varje. grovlek = 0.18 och 0.15. Och gärna 25 m spolar med nylon lina i de grovlekarna så att du kan reparera tafs spetsen vid behov. Knutar du behöver kunna hittar du här under "Flugfiske allmänt" på forumet.

Det räcker om du spolar på 50 yards backing = ca 45m. Med 100 yards, 20 pund Scierra backingen, så har du sådan över till sjunk linan också.

Nu behöver man ju inte backing till Abborre fisket egentligen, mer än någon meter att fästa flug linan i då. Men med en en del backing på spolen har ju den fördelen att flug linan går fortare att spola upp på rullen. Och jag misstänker också att du ganska snart övergår till att testa Regnbågen i dina Put and Take vatten. Där, har du ju nytta av 50 yards backing om en större Regnbåge tar din fluga.

Streamers och Poppers, hittar du på flugor.se t.ex. http://www.flugor.se/index_dealers.php

Ska du sedan köpa ett flug set för Gädda? Då ska du sikta på klass 8 och ett 9 fot långt spö.

Scierra, har ett set i den klassen som kallas för "Sweep" för ca 1600:- som är pris värt.

Kolla med din lokala fiske klubb om kast kurs? Eller på Edge flugfiske forum för lokal instruktör.

På så sätt kommer du att lära dig rätt teknik från början och det kommer att gå fortare att behärska kast tekniken.

Tips. Ett billigt sätt att skaffa en flug ask är att ta ett gammalt VHS, video band fodral. Eller om du har någon annan lämplig och stryk tålig ask hemma? Och limma in litet foam i.

Tänk bara på att lämna asken litet på glänt efter fisket så att flugorna får en chans att torka helt.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2011-02-20, 13:26.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack för bra och utförliga svar. Blir nog till att satsa på klass 5, kommer att fiska mest ifrån båt så lite vind får man ju räkna med.

Det här kanske är en helt galen fråga, men skulle man kunna flugfiska med en riktigt liten och lätt wobbler? På typ 3-4g?

Kommentera

Varsågod. Glad om jag kunnat hjälpa dig att komma igång litet granna.

Ang. wobbler på ett klass 5 spö vet jag inte om det skulle gå? Men på ett klass 7 eller högre är det möjligt att det skulle kunna fungera. Men å andra sidan, så klarar du dig gott med streamers och Poppers. Det lovar jag dig. De flug typerna fyller ju samma funktion som wobblers gör för spinn fisket.

Jag vet att det är litet knepigt just i själva övergången mellan fluga och spinn. Man har litet svårt att släppa taget om spinn fisket och tänka om så att säga. Det vanligaste problemet då är att man tror att man måste kasta nästan lika långt som med spinn utrustning. Men du kommer sällan att behöva kasta mer än 15 - 20 m för att få fisk på fluga.

Så försök tänka bort monster långa flug kast. Viktigare är då att du lär dig lägga linan / flugan där du vill ha den med precision. Och att du presenterar flugan på ett bra sätt för fisken.

Det senare, gäller inte minst vid torr fluge och nymf fisket.

När du sedan fått din första litet större fisk på fluga. Ja, då kommer du nog ganska säkert att sälja dina spinn grejor tämligen fort. Att drilla fisk på flug spö, ger en helt annan kontakt med fisken. Och så är oddsen mellan fiskare och fisk mer jämbördig på flug grejor. Detta i och med att en flug rulle inte har någon utväxling att tala om, + att mycket av slir bromsandet sker manuellt.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2011-02-21, 01:30.

Kommentera

Hej!
            Lånar tråden lite
            Är Okuma Airframe rullen nåt att ha?
            Hade tänkt att köpa en ny spole till min Koma då det här var billigare.
            ?

Kommentera

För det priset är den helt o.k. Det enda litet irriterande med den, är att om man är litet oförsiktig när man kastar? Så kan en bit av flug linan lägga sig mellan ett av det stora, stjärn formade, broms vredets "spetsar" och rull huset.

På + sidan förutom priset då:

Lätt komposit rulle. Och då också salt vattens beständig.

Bra broms

Glappar inte mycket mellan spole och gavel. Iaf på min egen Airframe (reserv rulle) och ett par andra ex. jag vevat på i butik.

Tar skapligt med backing.

Dan Tackel, rear den för 299:-

Senast ändrad av Jock Scott; 2011-02-22, 19:34.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
              0 svar
              160 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Jimmykay  
              Arbetar...
              X