Klass 5 eller 6? Guideline LPXe alt CD Rods - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Klass 5 eller 6? Guideline LPXe alt CD Rods

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hej!
    Var och provkastade ett LPEXe klass 5 idag på el-ge i Göteborg, ett fantastiskt spö. Lätt å kasta med och fick en bra känsla på en gång. Det är ett snabbt spö med grym känsla i. Det blir till att beställa ett.
    Mvh maltema

Kommentera

om du planerar att fiska mycket med hjorhårsflugor så tycker jag att du ska satsa på en 6:a. Fiskar du mest lätta torrflugor räcker en femma bra.
      Personligen tycker jag att det är besvärligt att få till bra långa kast med ett klass 5 spö till muddlers och caddies och fiskar därför alltid med en sexa när jag vet att huvuddelen av fisket kommer att bestå av dessa flugor.
      A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Guideline Visa inlägg
        om du planerar att fiska mycket med hjorhårsflugor så tycker jag att du ska satsa på en 6:a. Fiskar du mest lätta torrflugor räcker en femma bra.
        Personligen tycker jag att det är besvärligt att få till bra långa kast med ett klass 5 spö till muddlers och caddies och fiskar därför alltid med en sexa när jag vet att huvuddelen av fisket kommer att bestå av dessa flugor.
        Jag motsäger inte guideline i detta, vill bara dela min åsikt.

Jag har en femma lpxe som jag slungar streamers nästan lika långt som en liten torrfluga. Lpxe är en riktig jävla älgstudsare kan jag säga. Enligt min åsikt har det mer att göra med linklassen än spöet du använder. Kör på femman och köp en klass 5 och en klass 6. Och som någon annan skrev: satsa på ett till harr och öring och ett till p&t. Du behöver bara lpxe och linorna.

Lycka till!
        Senast ändrad av diedose; 2012-01-20, 00:17.
        sigpic

Kommentera

Som Diedose säger så hänger det ju vilken linklass man väljer men man väljer ju även spö efter linklass, dom ska ju harmonisera med varandra.
          Angående streamers och torrflugor så är dom på sätt och viss ganska lika att kasta. En hjorthårsfluga ger ett väldigt stort luftmotstånd vilket dödar kasten.
          En streamer har sällan den ytan i kastet däremot kan den väga en del då hår suger en del vatten. detta kan avhjälpas med silicon och några luftkast så är vattnet borta ur flugan innan man kastar ut flugan.
          Jag tycker att det är just mellan klass 5 och 6 som det är som störst skillnad. Jag tycker inte det är lika stor skillnad mellan 4 och 5 eller 6 och 7 som det är just mellan 5 och 6.
          Senast ändrad av Guideline; 2012-01-20, 13:33.
          A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Jag kan skriva under på detta om spö klasser som Guideline säger. Skillnaden mellan # 5 och # 6 spön är rätt markant....Oavsett spö märke eller modell. Medans mellan # 4 - # 5 och # 6 - #7 så är den ganska liten. Man får hoppa ned från ett #5 till ett # 3 eller från ett # 6 till ett # 8 spö för att skillnaden ska bli som mellan ett # 5 och ett 6# spö.

Och klass 5 är i mitt tycke det bästa valet för P&T, Harr, Öring och Röding fisket. Hyfsat vind tålig utrustning och fungerar bra när det gäller att hantera div. flugor och storlekar på dem.... Inom rimliga gränser när det gäller stora, tunga streamers då förstås + att man har kul även med fisk som ligger på runt kilot.

Ang. detta med att lägga ut större Hjorthårs flugor och andra "luft bromsar".

Jag tycker mig märka att ju kortare klump man har på linan? Ju jobbigare blir det. En lina med en 11 - 15 m klump "rullar" lättare ut en sådan fluga än en lina med låt oss säga 8 - 9 m klump.

Min #6 Rio Gold lina ( long belly 14.5 m klump), har inga större problem med att hantera vare sig Muddlers, våta Zonkers eller foam flugor upp till krok # 6 iaf. Medans med en Rio Dart # 6 = 8.5 m klump jag fick tillfälle att testa, så var det kämpigare. I synnerhet i något mot vind.

En Dan Tackel lina eller en Airflo Sixth Sense t.ex, vilka har en för en WF lina, en ganska normal klump längd och tapering. De ligger väl någonstans mellan Dart och Gold linan i förmågan att presentera sådana här flugor då.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2012-01-29, 15:48.
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Jag har ett #5 och ett #8 Lpxe och dom är helt outstanding. snyggt jobbat guideline

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av fiskaren!, 2010-02-26, 20:27
              29 svar
              3 254 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg s1lvertungas  
              Arbetar...
              X