Fråger om allt =) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fråger om allt =)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fråger om allt =)

Hej alla underbara mänskor,

För 20 år sedan försökte min far lära mig flugfiske men då hade jag inte tålamod till de alls, nu 20år senare förtog jag varför han ville att jag skulle börja med de. Pappa vet bäst men vad vet jag om de vid 8års ålder :P
    Nu har jag en hel del Frågor runt om kring detta underbara ämne har tittat runt lite på forumet, och en hel del är besvarade, men en del hoppas jag att ni kan hjälpa mig med =)

Just nu är de till den stora delen bara att komma ut som är riktigt viktigt för mig men så klart vill jag ha fiske med =)
    Jag själv bor i Ale kommun ca 2 mil utanför Göteborg i en lite hålla som heter Bohus men har så klart en bil så kan åka ett par mil bara för att hitta en underbar sjö att fiska i, Men var så här länge har jag hittat Lindesjön i svartedalen och böljesjön i ''Älvängen'' (Varning om man använder google maps för att komma till böljesjön så finns de en väg på google maps som inte finns i verkligheten) Båda sjöarna är helt underbara för en nybörjare som mig bra brygger mm. Nu till en fråga finns de några liknande sjöar runt om krig Göteborg, Spelar ingen roll om de finns regnbåge i dom eller inte men jag känner att jag ska börja men inplanerad dum fiske innan jag kör på smartare fiske :P
    Och vad för flugor ska jag använda på olika arter av fiskar? Själv fick jag en Regnbåge på en grön Montana i svartedalen men de är inte lätt för mig att få den att flytta, tror inte de är en riktig torr fluga men jag försöker allt få den till de =)
    Självklart uppskattar jag all kunskap ni har som ni tycker att en nybörjare ska ha så skriv allt som ni tror en jag inte vet :P kan bli en del men jag kommer aldrig klaga =)

Mvh/ Carl S

OBS: Absolut inga sjöar nära vägar som låter finns inget värre en väg ljud eller skrikande barnfamiljer....

Jag har dålig koll på göteborg, men regnbågar brukar inte vara så svåra att lura, men även abborre brukar gå bra att lura med en fin skrikig fluga.
    Har du vägarna förbi norrland är harr en fin fortsättning, de brukar vara huggvilliga på det mesta
    anledningen att din montana inte flöt så bra är att det inte är en torrfluga, det är en stor nymf eller en hybridstreamer(eget ord) och ska fiskas under ytan för att simulera en slända

Kommentera

Hej!

Kul att du har börjat flugfiska

Till Regnbåge finns det ju en uppsjö av olika flugor du kan använda liksom taktiker. Läs det jag länkat till nedan, så får du litet mer kött på benen.

Jag skulle nog inte säga att Regnbågen eller annan in planterad ädel fisk är speciellt lätt lurad. Det blir du nog varse med tiden. Men visst, den vilda fisken är ju snäppet värre.

Till Abborren, så går olika streamers och poppers bra. Där fungerar flug utrustningar i klass 4 - 5 bäst. Dvs. typ samma grejor du fiskar Regnbåge, Harr, Öring och Röding med.

Till Gädd flug fisket, bör man ha tyngre grejor. En klass 8 - 9 utrustning, Gädd flug tafs med wire spets och så Gädd flugor då. Dessa kan vara runt 15 - 25 cm långa och är ganska tunga.

Till Havsörings fisket på kusten är en klass 6, 7 eller en klass 8 utrustning lagom. För detta fiske, så finns det ju speciella flugor som imiterar små fisk såsom Tobis och sill t.ex + räk imitationer, borstmask och märl kräfta imitationer t.ex.

Till Lax och Havsörings flug fisket i älv och å, så används i första rummet 2 hands flugspön med en längd av 12 - 15 fot Och klasserna 9 - 11 i de flesta fall. Och rullar med stor lin kapacitet och rejäl mekanik. Tub flugor upp till 3 - 4 tum och traditionellt bundna hår vinge flugor på Lax krok används i stor utsträckning också. Men i mindre åar och älvar, används ibland kraftiga en hands spön i klasserna 8, 9 och 10.

I andra änden av utrustnings klasserna så har du klass 2 - 3, som används till Bäcköring och mindre Harr t.ex. i små strömmande vatten. Här använder du samma slags torr flugor och nymfer som till Harren, Regnbågen, Rödingen och Öringen.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2011-07-23, 11:55.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tusen tack för svaren perp och jock scott =) Uppskattar de verkligen =)

Köpte lite nya saker nu så jag kan fiska lite större fiskar ett Guideline LPXe RS V2 #7 4sek och en Danielsson dry fly rulle viket jag är helt super nöjde med! Nu ska jag bara ut och fiska gädda, ska bli jätte skoj! Rätta mig om jag har fel nu, men tafsen tänkte jag byta ut till en full sinking tafs och sen en spunnen tråd vajer 25+kg, är detta fel tänkt av mig?

Btw, fick upp denna stackaren igår vad har hänt? Gädda? Click image for larger version

Name:	Abbore 059.jpg
Views:	1
Size:	728,9 KB
ID:	1760788

Kommentera

Varsågod.

He, he, he! Ja, det spöt och den rullen borde väl kunna tillfredställa den mest kräsne flug fiskaren.

Har du en flyt lina? Då ska väl det tafs combot funka bra. Men har du en intermediate eller någon annan slags sjunk lina? Då duger nylon + Gädd, flug tafs wire gott.

Ser inte riktigt ut som Gädd bett på den bågen. Men är osäker här. Tycker mig se hål efter fågel klor vid den bakre skadan, så det kan ha varit Fiskgjusen också.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2011-07-31, 16:19.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
          0 svar
          156 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Jimmykay  
          Arbetar...
          X