Lite frågor! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lite frågor!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lite frågor!

Hej jag skulle vilja veta vad det är för skillnad på torr och våtflugor! Jag har alltid undrat vad skilnaden är ch vad ska man använda för flugor för att få regnbåge?
    När ska man göra ett nytt kast? Måste man smyga sig på fisken? Ska man veva upp med veven på rullen när man får fisk eller ska man dra upp med händerna?

Snälla hjälp mig jag har undrat så länge!

Mvh Einar!

Hej!

Torr flugor, gör ju som namnet indikerar flyter på vatten ytan. De imiterar insekter = Sländor och myggor som färdig kläckta sitter på ytan, eller sådana som håller på att krypa ur nymf eller pupp skalet. Alternativt, land levande insekter som råkat hamna i vattnet. Sländor och myggor startar ju sin levnads bana som vatten levande larver upp till ett års tid. Och som på flug fiskar språk kallas för nymfer. När de ska kläckas, stiger de till ytan där sedan den färdiga insekten kryper ur nymf eller pupp skalet (Beroende på sländ art?).

Kolla denna video så förstår du mer om sländornas livs cyckel:

Våtflugor, fiskas förstås under ytan på olika djup. Och är en gammal version av dagens nymf imitationer och streamer flugorna. De senare, är rätt stora flugor, bundna på en lång skaftad krok och som mest är rena fantasi flugor. Oftast då i skarpa färger med glitter i. De motsvarar flug fiskets spinn beten kan man säga. Och fiskas då oftast med sjunkande lina, även om man emellanåt fiskar dem med flyt lina när vattnet är något varmare och fisken är mer aktiv och går litet grundare. De är som mest effektiva i början och slutet av säsongen då det finns få eller inga insekter. Men kan även användas till att reta fisken till hugg då det är trög fiskat såsom mitt på sommaren då det är mycket varmt i vattnet och fisken står i de djupaste partierna och tjurar.

Våt flugan, började bindas för mycket länge sedan som en imitation av drunknade insekter, och som ett slags nymf + imitationer av små fisk / fisk yngel. Fiskas först och främst i strömmande vatten.

Dessa, liksom nymfer och streamers fiskas allt från straxt under ytan och hela vägen ner till botten.

Nu mer används våt flugor rätt sällan utom när man fiskar Lax och Havsöring i åar och älvar. Men då är ju flugorna betydligt större i allmänhet.

Traditionell torrfluga:

Kläckare ( I detta fall en Klinkhammer fluga). Också en torrfluga som ska imitera en slända t.ex. på väg ut ur nymf skalet. Denna fluga ligger lågt på yt filmen till skillnad från de torrflugor som imiterar den insekt som färdig sitter på ytan.

Nymf:

Klassisk våt fluga:

Streamer:

Klassiska Lax flugor. Nu mer har dessa flugor vingar av hår och konst material istället. Detta eftersom dessa material ger flugan mer liv och rörelse i vattnet än de gamla och styva fjäder vingarna. Varför är dessa flugor så färg granna då? Undrar du säkert. Av samma anledning som streamer flugorna är det. De är avsedda att reta fisken till hugg. Laxen äter ju inte egentligen efter att den vistats 24 timmar i söt vatten. Utan tar attackerar flugan först och främst av revir hävdande skäl. Laxen, till skillnad från Havsöringen lever på den fett reserv som den lagrat i vistelsen i havet. Denna reserv ska räcka från den dag på sensommaren - hösten då den vandrar upp i en älv t.ex för att leka, och sedan hela tiden tills att den vandrar tillbaka till havet på våren igen.

Då är fisken nästan svart, och mycket mager. Och smakar planka rent ut sagt.

För att svara på frågan om när man gör ett nytt kast?

Man gör ett nytt kast så snart man fiskat av det ställe man siktat på med flugan och när man tagit in all lina. I stilla vatten som sjöar, dammar och tjärnar så får man ju självt förflytta flugan på ett lämpligt sätt för den typ av fluga man använder för stunden? I strömmande vatten, så sköter strömmen det mesta av den biten.

Mindre fisk tar man ju oftast in för hand. Och då trycker man linan mot kork handtaget som ett slags manuell slir broms. Medan med större och starkare exemplar, så försöker man så snabbt det är möjligt att få in ev. lös lina på rullen och drilla fisken därifrån.

I strömmande vatten där fisken har sina givna stånd platser där de står, så handlar det ju om en del smygande. Och ju mindre vatten? Ju mer försiktig får man vara. I stilla vatten, där man fiskar från land eller båt i allmänhet, så är det inte fullt så noga att hålla en låg profil.... Även om man inte ska betee sig som publiken på en fotbolls match för den skull.

Vilka flugor till Regnbåge?

Läs denna tråd så tror jag att du får ett bra hum om vilka som passar bra när?

Även denna kan ge dig en del tips om flug valet?

Senast ändrad av Jock Scott; 2011-07-28, 12:15.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack som fan för hjälpen och jag hoppas det finns mer människor som dig Jock Scott! Hur orkade du skriva hela det här svaret bara för att hjälpa till?

Kommentera

Varsågod. Och tack för de vänliga orden

Jag älskar nog innerst inne att babbla på skulle nog en psykolog säga om mig. Mina svar blir ju oftast både långa och kanske en aning föreläsande?

Men det beror mest på att jag vill försöka försäkra mig om att täcka alla aspekter på det fråge ställaren vill veta? Och det är inte alltid det kan sägas med några få meningar.

Dessutom, det roligaste att göra på detta forum är ju att försöka hjälpa andra!
        Senast ändrad av Jock Scott; 2011-07-27, 18:22.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
        1 svar
        347 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Okoun
        av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
        0 svar
        144 visningar