loomis spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

loomis spön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• loomis spön

Halloj.

Undrar om det finns någon här som har erfarenheter av loomis spö och rullar. funderar att köpa ett men skulle gärna höra vad dom som fiskar/ har fiskat med ett tycker.

Det jag vanligtvis fiskar är harr och öring i ganska stora älvar, så är en fördel om de går lätt att kasta långt.

Mvh Anton

Hej!

Loomis, är inte längre vad de har varit. Och garanti förutsättningarna har blivit märkbart sämre.

Tycker du ska kika på Sage och Hardy istället ifall du vill ha ett "dyr spö"? Guideline Fario, är heller inget dumt val. En Danielsson rulle eller en Orvis Battenkill LA borde göra dig lycklig. Och en Vision Cult, DT lina eller en Longbelly lina typ Rio Gold är aldrig fel.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-07-28, 09:58.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Hmm okej.

Har du fiskat med någon av dom du nämner?

Kommentera

Jepp! Iaf har jag prov kastat med följande: Sage Z Axis, Hardy Uniqua och Demon + Guideline Fario.

Sedan, beror det ju litet på om du vill ha ett snabbt eller ett medium aktions spö?

Mycket snabbt spö = Sage TCR t.ex.

De andra spöna jag nämner är ju mer åt medium snabb, aktions hållet tycker jag.

Edit. De riktiga njut och rysar spöna i gänget är i mitt tycke Z Axis och Fariot.

Men det kan ju iof bero på att jag gillar halv snabba spön med 1/2 till 2/3 aktion ner i klingan.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2011-07-28, 11:30.

Kommentera

Okej! Märker att även om man fiskat ett bra tag nu så har jag inte riktigt koll på vad som menas med snabbt/medium aktion i ett spö.

Har läst lite om Fario och ska fara och testa den i eftermiddag har jag tänkt.

Kommentera

Snabb aktion är lika med en mer utpräglad topp aktion och att klingan flexar ned över mot hand taget snabbt. Kanske inte det spö som är idealiskt för fiske med tunna tafsar? Detta eftersom sådana spön tar upp stötar från fisken mindre än ett 1/2, 2/3 eller ett hel aktions spö. Vilka böjer sig något mer vid samma belastning. Sedan brukar sådana snabbare spön vara mindre förlåtande när det gäller små missar i kast tekniken.

Tror säkert att du kommer att gilla Fario spöt.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2011-07-28, 11:59.

Kommentera

Ah okej, då förstår jag lite bättre Tack för hjälpen, återkommer när jag testat den!

Kommentera

Varsågod.

Ska bli intressant att höra vad du tycker?

Kommentera

Hej
                  Jag har en StreamDance GLX 610-4 som använder främst för HÖ fiske vid kusten, det är ett bra spö, men inte Fyra gg bättre än
                  min pool12 ssd som kostar under 1/4 del av priset på min G.loomis.

Lycka till med valet

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                  0 svar
                  158 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Jimmykay  
                  Arbetar...
                  X