Gäddflugfiske ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddflugfiske ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gäddflugfiske ?

Ska börja med flugfiske och har inskaffat mig en utrustning .Främst efter gädda då . Men har bara flugfiskat en gång i typ 5min . Och sett en video om det på youtube . Skulle vara kul om man kunde få lite grunder och tips vad gäller gäddflugfiske .

Tacksam för svar!

Tjena!

En Gädd utrusting bör vara klass 8 eller 9. och 9 fot ca. Rullen måste klara en del rent mekaniskt eftersom en stor Gädd madam kan utsätta rullen för rätt stora påfrestningar. Tafsen man använder är oftast av nylon men med en speciell Gädd flug wire de sista 30 cm som spets.

En Intermediate lina ( Mycket sakta sjunk ) är i mitt tycke den bästa allaround linan.

30 pund backing är det man brukar använda som backing lina.

Annars, är ju Gädd flug fisket som vilket slags streamer fiske som helt fast egentligen. Men flugorna är bra mycket större = 15 - 25 cm långa.

Du fiskar ju på samma platser och vid samma tidpunkter som du brukar göra med spinn eller jerk. Var inte rädd att testa olika intagnings hastigheter och djup. Ibland vill Gäddan ha en fluga fiskad mycket sakta och allting därifrån till en mycket snabbt fiskad kuse.

Mörka flugor vid dåliga ljus förhållanden, och ljusa flugor vid vackert väder är en bra tum regel vid allt slags flug fiske.

Vill du lägga ner litet större pengar på det hela? Då kan du ju skaffa flyt ring, vadare och grodfötter också.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-08-11, 14:07.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
    0 svar
    158 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Jimmykay  
    Arbetar...
    X