Abu diplomat - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abu diplomat

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Abu diplomat

Hej
    Jag funderar på att börja flugfiska och behöver lite råd och tips ang. utrustning.
    Jag har hittat ett flugfiskeset från Abu som heter Abu diplomat traveller . Är det någon som har erfarenhet från detta set eller rekommendation om andra set som inte kostar skjortan?

Hur mycket pengar vill du lägga för vilket fiske? VIll du ha ett 2,3,4 delat spö? Osv... Men jag talar nog för många när jag säger att diplomat är inget att ha. Tyvärr så tycker jag det är mindre bra saker.
    Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Originally posted by linu_z
      Hur mycket pengar vill du lägga för vilket fiske? VIll du ha ett 2,3,4 delat spö? Osv... Men jag talar nog för många när jag säger att diplomat är inget att ha. Tyvärr så tycker jag det är mindre bra saker.
      Sålde ett Diplomat 2000 här i veckan. Ett grymt spö. Tillverkat någon gång i början av -80. Det var IM6-grafit redan då. Enda fdelet på spöt var att det var 8-fot långt och "rakt" handtag. Misstänker att det är annan kvallitet nu med dagens China-klingor.

Kommentera

Diplomat var en gång tänkt att vara lite av prestigemärke inom ABU. Det gjordes för sin tid exklusiva spinn och haspelspön och flugspön med det namnet introducerades också.
        I dag står namnet Diplomat i sig inte för något annat än flugspön eller flugrullar. Det är den efterföljande siffran som anger kvalitetsgraden. Ju högre hundratal dess bättre kan gälla som en allmän tumregel.
        I jämförande tester har de 2-delade Diplomatspöna inte dömts ut men lätt blivit slagna av andra. Många skarvar på en spöklinga = många skarvar som kan slitas och börja glappa eller spricka.
        Bromsen på ABU:s flugrullar är erkänt välfungerande för sitt pris. Linorna fungerar godkänt men inte så mycket mer heller.
        Utrustningen lär hålla men är kanske inte den bästa du kan få under tusenlappen.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Hej igen
          Tack för era svar. Ännu en gång har ni räddat mig från felköp.
          Jag tänker lägga kring 1500 utrustningen. Helst ett färdigt set med spö, rulle och lina.
          Utrustningen tänkte jag använda till öring och regnbåge fiske.
          Jag ska besöka svärfar i Norge i sommar. Tänkte passa på och använda hans gräsmatta som övningsfält.

Kommentera

Är det inte ett likhetstecken mellan ABU och Fenwick?
            C&R ???
            Det gäller väl bara dom som får något och använder krokar utan hulling?

Kommentera

Originally posted by e92aka
              Hej igen
              Tack för era svar. Ännu en gång har ni räddat mig från felköp.
              Jag tänker lägga kring 1500 utrustningen. Helst ett färdigt set med spö, rulle och lina.
              Utrustningen tänkte jag använda till öring och regnbåge fiske.
              Jag ska besöka svärfar i Norge i sommar. Tänkte passa på och använda hans gräsmatta som övningsfält.
              Lägg i så fall dina 1500:- på ett set från Vision eller Loop. Finns bra "start-set" från båda.

Kommentera

Och för att kompicera bilden kan jag lägga på ytterligare någon hötapp!
                Det finns även riktigt fina kombinationer med priser mellan ca 1000 upp till det dubbla från Pool 12 och Fly Fisherman.
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Hej
                  Tack för era tips och råd. Det blev ett loop adventure paket. Jag har dock stött på ett problem. Den bakre delen som ska skarvas till backingen var märk, men lappen föll av. Nu vet jag inte riktigt vilken ända jag ska koppla till backingen.
                  Är det någon som vet?

Kommentera

Om du rullar ut linan kan du se detta. Förutsatt att det är en WF (klump)-lina. I detta fall ska klumpen vara längst ut mot flugan.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av fiskaren!, 2010-02-26, 20:27
                    29 svar
                    3 222 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg s1lvertungas  
                    Arbetar...
                    X