flugans gång - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

flugans gång

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• flugans gång

Jag tänkte fiska med kastdobb och fluga efter havsöring i höst.

Hur ska flugans gång vara ? ryckig ? eller jämn ?

Hur får man en bra gång på den ?

Vevar jag bara in så har flugan ingen egen gång.

jag är inte så duktig på flugfiske men handlar det inte om vad för fluga och vad för imitation du har, sen oxå hur lugnt det är på vattnet?
    http://arnefansfiske.wordpress.com/ "Vad vore man utan fiske?"

Kommentera

Fiskar du med en fisk imiitation? Då kan du testa alla varianter och hastigheter. Räka, och Borstmask imitationer ska fiskas knyckigt. Kan bli litet knepigt med att få rätt hastighet på sådana flugor med spinn utrustning dock.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
        Fiskar du med en fisk imiitation? Då kan du testa alla varianter och hastigheter. Räka, och Borstmask imitationer ska fiskas knyckigt. Kan bli litet knepigt med att få rätt hastighet på sådana flugor med spinn utrustning dock.
        Jag tänkte fiska med streamers å kustflugor, pattegrisen, zonker etc.

Nu när jag testfiskat så får jag ingen gång på dem.

Men det kanske ska vara så? alltså inget vickande etc? ..

Kommentera

Streamers, är nog det som funkar bäst till spinn fisket. I synnerhet med bombarda. Men du kanske ska köpa ett billigt klass 7 flug fiske kit = HÖ på kusten och lätt Gädd fiske. Och börja flug fiska på riktigt istället?

Utan flug utrustning är det svårt att få en riktigt bra gång på räkor och Borst maskar t.ex. som sagt.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2011-08-28, 20:17.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Har vart ute nu 3 gånger och fiskat havsöring nu (jag är nybörjare) Första dagen va de rätt lugnt med vind och så då körde jag torrfluga och fick 1 riktigt roligt! Andra dagen vi va ute så körde jag med streamers och snabb indragning och fick 2st en runt 40 cm och den andra på 47cm själv mycket nöjd med de, men du kör ju spinn utrustning och de är ju mycket fortare en vad jag drar in för hand, själv hade jag nog kört lite långsammare med din utrustning. Enda tipste jag fick av proffset som va med mig, va att använd en så tunn lina som möjligt vid flugan (Mitt fall max 0,18)

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
            1 svar
            347 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Okoun
            av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
            0 svar
            146 visningar