Tog Språnget! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tog Språnget!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tog Språnget!

Var och köpte ett rookie set för flugfiskare, spö,rulle,backning, lina .
    Innan jag går vidare vill jag berätta att jag ALDRIG har fiskat med flugspö, inte testkastat.. men nu skall man upp till norrland i 3 veckor snart, och är trött på att bli tråkad om min spinnutrusning ;P från svärföräldrarna.
    - " dessa 08:or.. suck"

Jag har dock en fråga, killen på Berras där jag köpte utrusningen var till stor hjälp, han tyckte nog att en rookie som mig.. 'suck' var jobbig och hur skall han klara av detta?, hjälpte mig med alla frågor jag hade

Men.. jag vet inte vilken knut jag skall använda mig av, när jag:

1, fäster backlinan mot fluglinan

2,fäster tafsen mot fluglinan.

Vore kanon om någon vänlig själ kunde förklara med en enkel bild kanske? jag har sökt på forumet utan nån lycka :|

tackar på förhand från en flugfiskare rookie minsta sagt

Tafsen mot linan så brukar man väl ha en taperad eller vad det heter som man trär över linan och låser på plats med en liten plastsak... och eventuellt lite superlim...

på slutet av fluglinan, alltså den mot backingen sitter det väl en ögla va? isf är det bara att knyta backingen med en ögleknut där igenom...
    Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.

Kommentera

På fluglinan finns det ingen ögla, den e rak ....
      Hittade föresten det med taperad, tafsen. så det e nog ingen fara, skall man väl kunna fixa.. men ett bekymmer är backlinan mot fluglinan.. men tack för svaret iaf!

Kommentera

Tafsen fäster du med en nålknut, dom flätade öglor som brukar följa med kan halka av fluglinan om du har otur..sök på nålknut så hittar du säkert nån beskriving.
        Den anndra änden, den mot backingen , den änden kan du stoppa ner i en aceton, men bara typ 5-10cm,,efter en stund så kan du med lätthet skala av själva ytterhöljet å få fran kärnan i linan,,den kan du sen göra en ögla på som du sen fäster med en ögla på backingen. I annat fall så kan du även göra en nålknut med backingen åxå å fästa den på fluglinan.

piiiis of cake,, ;-))

Kommentera

Köp en fätad ögla (loop end) till att fästa tafsen. De kan säkert hjälpa dig på Berras, be dessutom om en klick lim om du är osäker. Jag limmar inte mina loop ends för linor under AFTM 8. Har aldrig varit i närheten att åka av.

Här är också en länk till olika fiske-knutar:

Bläddra ner till nålknuten och kör med den. Som Flymaster skrev kan du också skala och göra en ögla men jag tycker det onödigt om du inte ska använda fler linor till samma spole, alltså, flyt, intermediate och sjunklina.

Kommentera

Tack för alla svar!
            Har fått på backlinan, knutit ihop med fluglinan med nålknuten
            Skall ut imorgon och testkasta på gräsmatten eller kanske i sjön :P
            Vem vet.. men tack för alla svar!

Intressant nog undrar jag om diverse fiskevatten i sthlm?
            Jag vet att 3-kanten har bra vatten. skärgården osv osv..
            Får ge mig ut.. tack iaf!

Kommentera

Var ute idag och testkastade på en gräsmatta, det gick förvånadsvärt bra :!!!!!!!!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
              1 svar
              347 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Okoun
              av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
              0 svar
              146 visningar