Guideline Bullet - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Guideline Bullet

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Guideline Bullet

Jag köpte ett flugfiskeset(inte det billigaste)och håller på att lära mig kasta.
    Linan var för lätt så jag köpte runningline och skjutklump och det blev mycket bättre.
    Jag börjar få till kasten någorlunda.
    Går det lättare att kasta med Guideline Bullet eller är det ingen nybörjarlina?

Ingen nybörjarlina nej.

Dock en grym lina o lära sig underhandskast med.

Det är kortklump på den linan o lite lurig o hålla i luften på ett bra sätt.

Har linan själv, passar mitt fiske med trånga o buskiga ställen som kräver konstant rollande.

Har andra linor som är trevligare o kasta på "riktigt" med.

Problemet med kort klump är att den rullar ut väldigt fort o presentationerna blir klart osnygga o plaskiga.

Kommentera

Beror ju litet på hur rygg raden ser ut på ditt spö? Vilket märke är det? Bullet, är en tung lina, så spön med med mjukare rygg rad, får man välja en Bullet som är samma som spö klassen. Annars en klass upp.

Det är en bra lina för fiske när det blåser och på kort och medel distans = upp till 20 m. Sedan blir det nog en aning besvärligare eftersom du har en kort bak tapering på klumpen vilket troligen kommer att resultera i att skjutlinan sjunker ned bakom klumpen.

Men eftersom du är van vid running line + shooting head. Så kan jag förstå att du trivs med den typen av lina.

Men är som sagt ingen "snäll" nybörjar lina.

Håller med nerylf om att det inte är linan man skulle välja för finare torr fluge och nymf presentationer precis.

Däremot Sameo Python (longbelly), Rio Gold också longbelly. Eller Airflo Supple ridge tror jag mer på i det sammanhanget. De orkar även dänga streamers vid behov.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2011-11-05, 21:34.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Jag har två spön(Easy2Go5/6 som var med i satsen)och Strömsländan 6/7 som jag tränar med nu.
        Jag tycker att det känns som att en kortare och tyngre klump skulle vara bättre.
        Att det sen fattas kastteknik är jag medveden om.

Kommentera

O.k.

Easy2Go vet jag ingenting om just. Men har det samma aktion som Ström sländan? Vilket är ett halv aktions spö med en aktion som går ned till ca mitten av klingan om jag inte missminner mig?
          Då får du öva din timing med den kombinationen rätt regält.

Men vill du absolut ha en snabb skjutar lina? Så är Bullet rätt lina för dig. Men jag skulle i så fall vilja ha ett spö med snabb, topp aktion i stället typ Vision Nite Catapult eller Vision Nite GT 4 exempelvis för att få ut allt ur en sådan lina. Men det är ju jag det. Å andra sidan så får du då ett spö / lin combo som inte är speciellt förlåtande mot misstag i kast tekniken.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2011-11-05, 23:24.

Kommentera

Följd fråga? Vad vill du ha ut av en flug lina? Ska den i huvudsak vara till stilla vatten fiske eller?

Kommentera

Jag fiskar bara i stilla vatten f.n.(put and take).
              Jag kan inte länka men titta på fiskeflugor.se så hittar du Easy2Go.

Kommentera

Jo, jag har sett spöt alltså. Men har aldrig sett det "live" så att säga.

Fiskar du torrfluga något? I så fall kanske jag kan övertala dig att ta en Snowbee XS istället? #6 till Ditt Easy2GO och en #7 till Strömsländan. Samma i stort sätt längd på klumpen och front taperingen. Det skiljer ca 2 dm mellan dem där. Men något längre bak tapering på klumpen = 8,4 fot Bullet och 11 fot på XS linan. Den har gott rykte som kast kanon den med. Men är litet snällare i aktionen.

XS linan lär betee sig trevligare på längder över 20 m dessutom. Och blir inte lika knyckig som Bullet kan vara.

Kom också på nu att med brant bak tapering är det större risk för material utmattning bakom klumpen med tiden a la' gångjärns effekt.

En klassiker med material utmattning är ju den gamla versionen av Airflo 40+ innan de ändrade bak taperingen. Men den linan var rätt extrem i det fallet ska tilläggas.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2011-11-06, 00:44.

Kommentera

Tack för svaren jag ska tänka på saken.

Kommentera

Varsågod.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
                    1 svar
                    336 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Okoun
                    av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    134 visningar