Vad skall jag välja? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad skall jag välja?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad skall jag välja?

Hej alla
    Tänkte börja med att flugfiska.
    Så då till den stora frågan vad skall man välja för utrustning?
    Vad jag tänker fiska är följande, öring och harr i södra fjällen 2-3 ggr per år (både i strömmande vatten och i sjöar).
    Samt skulle gärna vilja använda utrustningen till att även fiska efter gädda hemma i Stockholm.

Jag hade tänkt mig en pris klass mellan 1000-2000kr för spö, rulle och linor.

Någon som kan rekommendera någon av dom färdiga packet som finns typ Loop Adventure m.m. eller någon som har ett ”eget” komponerat super set.

Mvh
    Christer

Får erkänna att jag inte vet så mycket om flugfiske men har sett åtskilliga flugfiske paket för mellan 500-2000:- (inkl. allt) på www.berras.se ... kolla där så kanske du hittar något fint..!
    www.specimenhunters.se
    "Big carp are very seldom caught in winter.. and that also goes for spring, summer and autumn"

Kommentera

Att välja ett spö för öring, harr och gädda kan vara svårt. För att fiska harr öring och regnbåge fungerar det utmärkt med ett #5/6 spö. Att drilla en gädda med ett sådant går bra det är sämre med att få ut större flugor. #6/7 blir något okänsligt att fiska harr och öring med men man får ut en och annan gäddfluga utan allt för stora problem. #7/8 eller #8/9 betraktar jag som ordinära gädd/havsöringspön. Som du ser är kombinationen svår. Jag misstänker att om du satsar på ett 6/7 spö kommer du inom kort att köpa två nya(?). Om du har båt där du fiskar gädda tycker jag att du ska börja med klass 5/6. Då kan du ändå nå hyfsat till gäddorna och du får ett bra allroundspö för strömmande vatten.

Loop (Adventure) och Vision (Intro) är två likvärdiga set som är värda sina slantar. Med Vision's set medföljer en corduratub. Det vet jag inte om det gör till Loopsetet.

Kommentera

jag håller med scribenten ovan. Harr/öring är små fiskar och för detta fiske tycker jag inte att man ska gå över klass 5. Jag använder själv klass 3/4 för detta fisket.

Gäddflugorna är stora och yviga och det finns inte en chans för ett mindre spö att slunga iväg en så stor fluga. Man fiskar nog vanligen gädda med klass 7-9

Men om du nu vill fiska både gädda och harr så får jag rekomendera klass 6/7. Men tänk då på att spöna är ganska styva och det tar av känslan när mindre fisk är på kroken. En bra klass 7 lina kan få ut en gäddfluga fint.

Kommentera

både LOOP o visionpaketen e bra nybörjarpaket.

Personligen så gillar jag ej rullen i visionpaketet men det det är ju en smaksak

Kommentera

Tackar för all input
            Det lutar väl åt ett spö i klassen 5/6 skulle man kunna använda en klass 7 lina för att få ut gäddflugorna lite lättare med ett sådant spö?

/Christer

Kommentera

Det går oftast bra vid kortare kast med en tung lina. När du får ut linan en bit är det stor risk att spöt inte orkar. Bästa sättet är om du kan låna en lina av en bekant och se vad "ditt" spö orkar.
              Ta hänsyn till att spöt är klassat efter vikten på linan och ev. inte tål en större vikt.

Kommentera

beror helt på linan och spöet men det finns en anledning att det är klassat till 5/6 och inte 5/6/7. Det kan vara så att spöet inte alls klarar att bära den tunga linan och då falerar kastet. Det kan också vara så att det inte är några som hellst problem, det är mycket svårt att säga. Fråga gärna när du köper spöet, affären borde veta vad som passar spöet

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
                1 svar
                342 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Okoun
                av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                0 svar
                135 visningar