Flugtafs - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugtafs

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flugtafs

Som nybliven ägare av flugutrustning, tillbringar jag en hel av min tid på gräsmattan för att lära mig flugkast.
    Jag vill gärna testa polytafs. Tafsen som jag har, är från Loop och är 5 f lång. Enligt min bok, bör tafsen vara lika lång som spöt som är 9 f i mitt fall. Kan jag knyta 4 f nylon lina till tafsen eller blir helt konstigt om spetsen är lika lång som själva tafsen?

Tapera ned linan. Dvs. skarva ihop olika tjocklekar. Räkna med en spets på 60-70 cm av 0.15 eller 0.18. Ta resterande bit på 0.20-0.22. Allt beroende av vad du hade för tjocklek på den befintliga tafsen. Att kasta med en spets på 4 fot kan vara svårt om du är ovan eller ny i gamet då det är svårare att "rulla ut" linan.

Kommentera

TACKAR ....

Kommentera

Även jag tackar! Ditt svar förklarade några av mina preoblem med at få ut linan och flugan.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Jag skarvar alltid själv. Tre olika storlekar, tex .25, .20, .18 sen fixar man sina egna taperade linor, fungerar kanon och är bra mycket billigare än att köpa färdigtaperade.

Kommentera

Hej
            Jag köpte färdig taperad tafs av nylon och det funkande bra.
            Men det blir knutar på tafsen för att jag är nybörjare. Tänkte därför använda polytafs som ska vara lättare att använda för nybörjare.
            Jag köpte därför en Loop polytafs fast sink som var bara 5 f.
            Enligt säljaren, så tillverkar inte Loop längre 9 f varianten av tafsen.
            Det var därför jag skickade min fråga angående tafslängd.
            Kan jag använda tafsen med dess befintliga längd dvs 5 f, eller ska jag skarva den med nylon så att den blir 9 f.

Enligt min flugfiskebok, ska tafsen alltid vara minst lika lång som spöt?

Kommentera

Jo tafsen bör vara lika lång som spöet.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
              X