Nybörjarfrågor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjarfrågor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nybörjarfrågor

Hej alla
    Fick så bra svar sist när det skulle köpas utrustning nu är det införskaffat men har några frågor som jag inte har luskat ut ännu så hoppas på lite hjälp härifrån.

1. Finns det flytande respektive sjunkande tafs?

2. Om det finns sjunkande tafs kan man fiska det på flyt lina och bara tafsen och våtflugan/streamern sjunker?

3. Överhandskastet går bra men när jag övar underarms kast så går det utmärkt att få bak linan i höjd med mig men när jag gör fram rörelsen så dör linbågen förtidigt och det blir en hög av linan ca 5 m framför mig några tips mottages tacksamt. (Har kollat på ”Göran Andersson bättre flugfiske” men får inte till det).

4. Skall upp till Idre i mitten av Aug och försöka få Öring och Harr skulle gärna få några tipps på flugor som kan användas och om det är något speciellt som gäller för Aug annat än kvälls och nattfisket.

Tack på förhand.
    Christer

1.nja det finns olika hastigheter på hur fort en tafs skall sjunka.... fast flytande kör man med monofil lina med imprengering...

2. självklart det är en vanlig kombination.

3.och till underhandskast så behöver du en annan lina en DT (dubell taperad), man kan göra korta kast med en vanlig WF.

4. kolla med en liten håv vad som finns i vattnet

Kommentera

E12:an, superpuppa, haröra, myror, geting och harkrank bör räcka en bit. Kolla med grabbarna på Idre Fjällens Sport och Fiske. Det ligger mot slutet av byn när du kommer från Särnahållet. Vad dess guider inte vet är inte värt att veta och har du sån tur att du springer på Börje Thull hittar du en cyklande uppslagsbok om Idre-fisket. Denne nu ålderstigne man cyklar årligen från Leksand till Idre för att fiska. Jag hoppas han fortfarande har hälsan. Det är två år sen jag mötte honom senast.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

man behöver inte alls DT till underhandskast, det går alldeles utmärkt med WF också fast det kan vara svårare att få ut mycket lina.

Kommentera

Tackar för svaren
          Nu bär det först av till Halmstad och fiske i Lagen
          /Christer

Kommentera

BeBest!

Jag har för mig att jag läste i Fiskejournalen i slutet av åttiotalet eller början av nittiotalet om denne man Börje Thull du talar om.
            Jag är imponerad, att han fortfarande cyklar varje år upp dit. Berätta gjärna mera om ditt möte med honom.
            Hans

Kommentera

Originally posted by TennSwede
              BeBest!

Jag har för mig att jag läste i Fiskejournalen i slutet av åttiotalet eller början av nittiotalet om denne man Börje Thull du talar om.
              Jag är imponerad, att han fortfarande cyklar varje år upp dit. Berätta gjärna mera om ditt möte med honom.
              Jo Börje Thull blev omnämnd i flera tidningar vid den tiden. Jag har ett foto av denne märklige man. Ska skanna in det och skriva ner ”The Börje Thull Saga” så gott jag känner den men jag hinner inte nu. Håller på och packar prylarna. Ska till Idre och ha ett intressant fiske.
              Blir det inte alltför intressant kommer jag nog att få någon fisk också!
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Originally posted by BeBest Håller på och packar prylarna. Ska till Idre och ha ett intressant fiske.
                Blir det inte alltför intressant kommer jag nog att få någon fisk också! [/B]
                Rapportera direkt när du kommer hem!! Brukar själv vara i Särna-Idre.
                [font=monotype corsiva]Livet är inte de dagar som gått, utan de dagar man minns...[/font]

Kommentera

Underhandskast!
                  Samma sak med underhandskast som överhandskast, linbågen som skär över vattnet eller genom luften måste vara smal. Altså, på överhandskast så ska linans båge vara smal för så lite luftmotstånd som möjligt. Samma sak gäller på underhandskastet.
                  När du lyfter linan från vattnet så "samlas" lös lina bakom dig, denna lina skall du trycka framåt, spikrakt frammåt och så lågt/nära vatnet som möjligt i en rak parallel rörelse med vattnet, så det bildas en liggande oval, blir det en stående oval så har du inte tryckt linan framåt utan du har gjort en med spöet och handleden snärtande rörelse som direkt bildar felaktig linbana.
                  Viktigaste med grunden i fluga oavsett kast, för alltid spötoppen paralellt med vattnet/backen, har du den rörelsen så har du oxå en bra linbåge som följd!

Svårförklarat via text, men beställ Kasta med Fluga från Fly Fisherman så har du mkt gratis i ditt kastande!
                  Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
                  Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
                  Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
                  1 svar
                  347 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Okoun
                  av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                  0 svar
                  146 visningar