Harr/öring flugor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Harr/öring flugor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Harr/öring flugor

Hejsan alla glada.
    När man fiskar harr och öring så brukar man ju ha den ena fullproppade asken efter den andra.
    Men vilka flugor behöver man egentligen?
    Är fisken så kinkig som man tror?
    Denna tråd gäller i strömmande vatten.
    Vi begränsar det hela till:
    Nymfer
    Våtflugor
    torrflugor
    Fiske med torrflugor och nymfer är äkta flugfiske!
    Spinnfisket kan slänga sig i väggen

Ursprungligen postat av flugfiskarn999 Visa inlägg
    Hejsan alla glada.
    När man fiskar harr och öring så brukar man ju ha den ena fullproppade asken efter den andra.
    Men vilka flugor behöver man egentligen?
    Är fisken så kinkig som man tror?
    Denna tråd gäller i strömmande vatten.
    Vi begränsar det hela till:
    Nymfer
    Våtflugor
    torrflugor
    Till harrfiske kör jag bara med nymfer och torrflugor. Innan jag fiskar kollar jag alltid vad som finns i vattnet och knyter på något liknande. Om inte torrt funkar så brukar ofta en harörenymf funka. Om inte det funkar så drar jag på någon myra, sen provar man resten av asken. Om inte det funkar... då vill inte fisken. Resultat = Sätt dig ner vid sidan om vattnet och försök lösa den tillfälliga gåtan. I det här fisket ser jag öring som bonusfisk.

Till det riktade öringsfisket använder jag uteslutande de största streemers och tubflugor jag kan hitta. Gärna något som är över 10 cm. Jag måste berätta att jag fiskade med nymf och torrflugor i 13 år och fick inget större än en öring på typ 1,5. Nu har jag ändrat fisket mot öring och kör bara med #7 spö / tvåhands # 8/9 och med tubflugor alt streemers. På två år har jag lyckats få flera öringar över 2 kilo, en på 3 prick och en på 3,5. För mig är det tydligt vad stor öring vill ha..... Och med detta fiske kan man få riktigt sjyssta bonusharrar
    sigpic

Kommentera

Här har du litet tips: http://www.fiskesnack.com/forum/show...%C3%A5-flugval
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
      1 svar
      336 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Okoun
      av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
      0 svar
      134 visningar