Fråga om fluglinor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fråga om fluglinor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fråga om fluglinor

Hej Alla!

Jag köpte mig ett till set
    FLugspö. 1 rulle med 2-xtra spolar,spötub, tafsar, connectors, flugor osv..
    Man fick med linorna:
    Flyt
    Sjunk
    Intermediate ( tror jag det heter)

Nu till mina frågor som jag hoppas nån kan svara på

1, Intermediate, vad använder man den till? är den sjunkande eller?
    2, Jag fick linorna påkapslade på spolarna. men jag vet inte vilken som är vilken
    Färgerna är:

Gul
    Mörkgrön
    Blå

Jag har letat i forumet efter dess info för att se om nån vet men ingen lycka, ( för att affären jag köpte grejorna av har ej svarat än) därav vänder jag mig till er. proffsen

Tack på förhand!

Wildcard
    Senast ändrad av G@; 2004-08-07, 16:15.

1. Intermediate linan svävar.

2. Prova vilken lina som är vilken. Flyt borde vara gul i vart fall.

Kommentera

Kolla om det finns nån märkning typ WF6F, WF6I eller WF6S på spolarna (F=Flyt, S=Sjunk, I=Intermediate).

Skulle gissa på att gul är flyt, blå är intermediate och den mörkgröna är sjunk
      Tight lines.
      /Andreas

Kommentera

Flytlina brukar ha en färg som gör den välsynlig även i svagt ljus. Den har en större diameter eftersom den innehåller ”flytmedel”.

Intermediate är ”svävande” i vattnet. Den sjunker inte men flyter inte.

Sjunk är smalast av de tre i kastklumpen. Den behöver ju inget flytmedel.

Om du vill fiska med våtflugor kan sjunklina vara ett bättre alternativ, speciellt i strömmande vatten eller om du ror med våtflugan/streamern/nymfen på släp.
        Om fisken är misstänksam på avtrycket i vattenytan som en flytlina gör kan en intermidiate lina vara bra.
        Flytlinan har du fill traditionellt torrflugefiske.
        Nu går det att kombinera alla linorna med tafsar med olika kluriga egenskaper. Det gör att du kan fiska med flytlina med flyt, sjunk- eller intermediat tafs. Samma sak med övriga linor. Detta gör att du lättare kan presentera flugan på rätt djup när omständigheterna är besvärliga eller fisken är svårare att överlista.
        Sen finns det ytterligare modeller av fluglinor, sink tip tex och ”strykjärn”. Sink tip är en flytlina där den yttre spetsen är sjunkande. Det kan vara en fördel vid nymffiske.
        Strykjärn är snabbsjunkande linor. De är särskilt lyckade vid fiske på större djup eller vid kraftigt strömmande vatten.

Dra ut en bit av linan och lägg i badkaret. Eureka! så vet du vilken som har högsta densiteten = sjunk, samma som vatten = intermediate, lägre än vatten = flyt.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Den gula linan är en flyt lina och den Blåa är en intermediate lina som sjunker ungefär 20-40 cm ner under vatten ytan eftersom den har samma densitet som vattnet vilket gör att den bara sjunker ner till ett visst djup. Den mörkgröna linan är en sjunk lina och den sjunker i en visst hastig het vilket bruckar stå på packet som man får linan i.

hoppas att den information kommer hjälpa dig

Edit: BeBest han före mig
          Senast ändrad av Werner; 2004-08-07, 16:52.

Kommentera

Tackar för alla era snabba svar!
            Nu blev det genast mycket roligare med den nyinköpta utrustningne

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
            0 svar
            157 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Jimmykay  
            Arbetar...
            X