Gädda? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gädda?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gädda?

Undrar hur ni som fiskat efter gädda och abborre med fluga. använder er för tafs samt vilken är den lägsta action på spö man skall använda vid gäddfiske? Jag vet nog att man inte tar sitt Flugspö som man fiskar öring o harr iaf...

Jag e nybörjare på detta, därav dom kanske idiotiska frågorna. men hoppas på nån vänlig själv kan svar på dessa frågor
    :bow:

abborre o gädda är två fisktyper med olika storlek. Det du fiskar harr o öring med duger finfint till abborre. Annat är det med gädda. Jag kan rekomendera klass 8 för gäddfisket. Det räcker för att få ut de feta flugorna samt att spöna inte blir för styva. Ska du itne vara så duger 9' aldeles utmärkt. Ska du vada så är det bra om spöet är lite längre, typ 9,6'.

Som tafs använder jag Pro Leader. Den är mjuk och fin.

Kommentera

Till abborre använder jag ett 5/6 spö med ca 0,18-0,20 nylon tafs funkar perfekt men om du fiskar i ett område med mycket gädda så kan en ståltafs användas eller en grövre nylon lina.

Till gädda fiskar jag med mitt 5/6 också men kan bli lite svårt ibland att få ut flugorna om det blåser annars är ett spö i klass 7/8 eller 8/9 helst 9 fot könast att köra med.eftersom det blir ganska slitsamt tycker jag om man kör med ett 10 fot enhands en heldag.

Till gädda använder jag gärna 0.70 nylon lina den första 20 centermeterna och sen pike wire eller någon annan mjuk tafs. tafsen bruckar jag göra ca en 50 cm lång eftersom om den blir för lång så kan det bli lite svårare att kasta med dom större flugorna.
      Senast ändrad av Werner; 2004-08-08, 21:54.

Kommentera

okej..

Jag har ett nytt Flugspö :3-delat 9`3" 7/8 hemma som jag ej har testat än... kommer det funka?

Kommentera

Jupps det går säkert bra det. Se till att ha en bra lina till också som skjuter bra. Vad är det för spö?

Kommentera

Ron Tompson "Triax".. nybörjarspö har jag hört, men man måste börja nånstans =)
            Skall investera i bättre när pengar finnes
            Är så grymmt sugen på att dra abborre och gädda nu när det inte finns så mycket harr/öringvatten i Stockholm

Tack för svaret!

//
            Wildcard

Kommentera

Ok, du har du förmodligen RT linor också? Dom är kassa så det kan vara lite lurigt att få ut monsterflugor. Men testa då med lite mindre så ska det nog gå bra.

Kommentera

Har faktisk Energy linor.. vet ej om det är bättre men min plan är att börja kasta med kassa linor, sen när man går över till dom finare linorna kommer man kasta långt

Kommentera

så är det, lärde mig själv kasta med Energy o när jag sen bytte gick det som en dans.

Kommentera

Energy går ju inte att lära sig kastra med... När jag hade en sådan så kunde jag kasta typ 10 meter högst med hyfsad kontroll. Bytte spö plus lina till en Air Cel och nu kastar jag mycket lättare och mycket längre!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    157 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jimmykay  
                    Arbetar...
                    X