Flugbindningsfrågor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugbindningsfrågor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Flugbindningsfrågor

    Hej.

    Ställde några frågor på edgeflyfishing och tänkte att det kanske är någon här som kan svara på dem:

    Var och köpte ett flugbindningsset häromdagen. Köpte även Flugbindning - på mitt sätt, eftersom många rekomenderade den. Problemet är att jag inte har fått grepp om en hel del grundläggande saker.

    Material: I setet finns en massa påsar. Vissa är märkta, andra är det inte. Jag kan inte riktigt förstå vad allting är. Vilket är ex. hacklet? Eller rättare sagt: vad är hackel? Har en stor påse med långa avlånga fjädrar som sitter fast på skinn. De är guldgula och svarta. Hackel? Har dessutom små påsar med åkerhöna, fransk åkerhöna och pärlhöna. Är det också hackel?

    Hackeltång: hur används denna?

    Glidning: När jag binder flugan glider den ner på undersidan av kroken. Hur undviker jag det? Binder jag för löst?

    Ha det.
    MVH

    JD

  • #2
    Re: Flugbindningsfrågor


    Vilket är ex. hacklet? Eller rättare sagt: vad är hackel? Har en stor påse med långa avlånga fjädrar som sitter fast på skinn. De är guldgula och svarta. Hackel? Har dessutom små påsar med åkerhöna, fransk åkerhöna och pärlhöna. Är det också hackel?
    Hackel är bara små fjädrar som mest används till att linda kring flugan för att få den spretig. På sidan 24 i boken hittar du mer om hackel och du ser exempel på hur det ser ut. På sidan 107 när han binder "gul flytande puppa" så ser du ett exempel på hur hacklet används. Man kan även använda hackel som svans men det är inte lika vanligt.


    Hackeltång: hur används denna?
    Personligen använder jag väldigt sällan detta verktyg. När du satt fast ditt hackel så tar du fjädern i spetsen med hackeltången. sen lindar du in flugan i hacklet med hjälp av den. Kan vara enklare då man inte behöver hålla i hacklet utan kan låta det hänga efter man lindat klart, eftersom hackeltången hindrar det från att flyga upp.


    Glidning: När jag binder flugan glider den ner på undersidan av kroken. Hur undviker jag det? Binder jag för löst?
    Har jag själv aldrig varit med om men testa att binda hårdare. Visst glider det lite ibland under tiden man binder men det får man hålla koll på och rätta till

    Kommentera


    • #3
      Hej igen och tack för svaret. Har fått ihop ett par flugor nu. Är ju riktigt kul.
      MVH

      JD

      Kommentera


      • #4
        Visst är det ball!

        På nedansående sida så kan man se terminologin väldigt tydligt...hackel är inte alltid hackel ... klicka på "torrflugor" osv..
        http://www.flugfiskarn.com/flugor.htm

        /POi

        http://fnb.cocktails.nu
        http://fnb.cocktails.nu

        Kommentera


        • #5
          jo det är sketakul! Det tog några misslyckande och skumma experiment innan jag började lyckas göra fina experiment o fina flugor

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av json95, 2021-08-21, 16:39
          7 svar
          678 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg Fiskare Bob  
          Startad av Pellepaltnacke, 2023-10-22, 14:27
          3 svar
          233 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Niklar
          av Niklar
           
          Arbetar...
          X