Fluglina för under handkast - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fluglina för under handkast

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fluglina för under handkast

Hej
    Jag köpte loops flugfiskeset för nybörjare för ett par månader sedan.
    Har tränat på gräsmattan och vid sjön många gånger. Jag får till ganska bra överhandskast. Underhandskasten är det sämre med. Jag erkänner ödmjukt att det med stor sannolikhet beror på min dåliga teknik. Jag har dock hört att det finns linor som är anpassade för just underhandsteknik. Har ni något bra tips på en sådan lina? ( helst WF flytande lina)

Visst finns det linor ämnade för detta, men det är absolut inte nödvändigt för det normala enkla underhandskastandet.
    Med största sannolikhet gör du en svepande, rund och snärtig rörelse..det är fel.
    Tänk och försök göra såhär;
    Rikta spöet rakt upp, luta spöet lite bakåt så linan hänger från spötoppen och ner bakom din rygg.
    I en enda snabb och tryckande rörelse för du spöet(spötoppen) rakt ut, parallelt med vattnet, (du kan tom nästan böjja på knäna för att få låg profil på kastet). För att det ska se rätt ut ska linan nu bilda en liggande oval som rullar ut över vattnet.
    Blir ovalen stående så har du gjort en svepande röreöse som inte fölljer vattenyta parallet.
    När du fått till den liggnade ovalen bra så tar du nästa steg genom att lyfta linan ur vattnet så det samlas lina bokom dig, men så att fortfarande tafsen släpar i vattnet (släpar inte tafsen i vatnet kommer det bara bli en enda hård snärt) och snabbt trycker linan ut igen. När detta behärskas kan du även dubbeldra i utkastet för ännu mer distans i kastet!.
    A och O med flugfisket är att spötoppens rörelse är parallel med backen/vattnet. På s vis får du en liggande oval vid underhandskast och en smal linbåge/loop som med minimalt luftmotstånd skjuter genom luften.
    Svårförklarat i skrift, men du kan ringa flyfisherman å få en bok som hete kasta med lfuga gratis hemskickad till dig!
    Senast ändrad av Push-Up; 2004-08-15, 17:15.
    Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
    Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
    Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Håller inte med om att det går lika bra med en vanlig lina....Om du på något sätt kan väga klumpdelen på den lina som du tycker är bra till överhands, så ska en bra underhandsklump vara lite tyngre och en aning kortare.....antar att du har en 5-6:a...en sexas distance eller nåt som lina.
      köp en linklass tyngre än du ska ha egentligen, då får du en bättre underhandslina, men den går apskit att kasta överhands med...
      Experimentera med billiga linor och lär dig kapa till själv...blir billigt och customanpassat för just dig!
      Mvh Truttan

Kommentera

Tack för era svar.
        Jag kan berätta att när jag gör underhandskast, så rullar linan på vattnet och tafsen sträcks ordentligt. Det blir däremot ingen linbåge i luften så kasten blir korta.
        Det får bli en hel del träning på gräsmattan. Jag har en vecka kvar av min semester

Kommentera

Jag köpte en 2:a sorterings DT för 80 pix och jag tycker det är lättare att underhandskasta med den än med WF. Jag underhandskastar bara i smååar där längden på kasten inte spelar så stor roll.

Kommentera

Jag måste bara fråga. Vad är en lina för under handkast? Är det en lina som man kastar under något för hand??? En lina avsedd för underhandskast har jag hört talas om men en lina för under handkast var något nytt.

Vad det handlar om är givetvis en särskrivning, något som jag, du och alla andra gör oss skyldiga till varje dag; troligen ett utslag av vårt svenska språks tilltagande anglofiering. Men emellanåt så blir ju faktiskt konsekvenserna rätt kul som exempelvis en lina för under handkast...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
            0 svar
            149 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Jimmykay  
            Arbetar...
            X