Vilka vadare är bäst? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilka vadare är bäst?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilka vadare är bäst?

Hej!
    Jag är ny på forumet även om jag kollat in diskutionerna ibland. Jag har fiskat sedan barnsben på alla sätt utom med fluga, men nu är det dags!
    Jag har redan bestämt mig för lite enklare spö osv. men vill gärna ha bra vadare då dessa inte kräver att man är erfaren på något vis. Dessutom kan man nog ha dom några år. Vilka är bäst för rimliga pengar? Jag har sett ett set med Vision Extreme vadare och skor för 2500:- och jag väljer just nu mellan dessa och Loops motsvarande. Dock nämnde dom i butiken att man inte haft en enda reklamation på Vision vadare men några på Loop. Dock kunde Loop 2004 kanske vara bättre sa dom. Jag har även fått korn på ett par äldre Loop med Goretex (Tror dom hette Tierra?) i som kostar 5990:- (Tror dom hette men försäljaren sa att sedan dom kom har det kommit billigare material än goretex så dom blir svåra att sälja. Jag får köpa dom för 2900:- Vad säger ni? Det kanske är så att man blir nöjd vilka jag än tar men jag vill helst höra mig för lite. Man blir vimsig av att läsa specarna på vattentäthet och andning i g/m2/24h då alla verka vara bättre än alla i varenda annons...
    -------------------------------------
    -·-·´¯`·.¸(¯`·.¸ mEnt ¸.·´¯)¸.·´¯`·-·-
    [FONT=Georgia]En bra chili skall brännas två gånger![/FONT]

Båda e lika bra.......allt handlar om vilket märke du vill synas med och vad du vill betala, samt hur du sköter dessa.

Kommentera

Jag tänkte precis på en sak. Loop och GoreTex i all ära, ska inte förringa dess funktion och bekvämlighet, men borde det inte räcka att vadarna är täta till att börja med..? Varför gå (vada) över ån...
      [font=monotype corsiva]Livet är inte de dagar som gått, utan de dagar man minns...[/font]

Kommentera

Visst, Men om man ändå skall handla så är det ju trevligt om grejerna håller... Sedan att bägge kan vara lika bra tror jag absolut kan vara sant. Billiga vadare som inte "andas" i gummistövel mtrl. vill jag inte ha.

Kommentera

Jag brukar fiska i mina vadare (Vision Extreme) en vecka i sträck. Tar väl bara av mig dom när jag sover i stort sett. De har idag ca: 100 fiskedygn på samvetet och kommer säkert att hålla 100 till.
          Ett tips är att ta till i storlek på kängor så att du kan ha en lös neoprensocka utanpå vadarneoprenet. Det motverkar slitning på strumpan som är den mest utsatta delen. Dessutom blir det ett extraskydd mot sten och sand som kommer in. Angående storlek på byxorna så ta till så att du kan röra dig i dom så att du inte belastar sömmarna men inte för stora så att det blir korva kring benen. Om tyget på benen "gnager" mot varandra så sliter det mycket.
          Tierra är ett eget märke som Loop samarbetat med. De har gjort en hel del andra Gore-Tex kläder. Priset på de du hittade är enormt bra. Kommer du att använda vadarna mycket skulle jag satsa på dem annars är Vision Extrem ett jäkligt bra val.

Kommentera

Ok! Tack för ditt uttömmande svar! Men även om jag inte kommer att använda vadarna mycket, vilket jag inte vet ännu så undrar jag om Loopbrallerna (som du påstår har ett bra pris) är bättre än Vision Extreme? Det blir ju i runda slängar samma pengar för de bägge. Jag vill gärna ha det bästa vad gäller vadare och sedan byter jag upp mig på spö och rulle osv ju bättre jag blir medans jag kanske kan ha vadarna för bra många år framåt. Det är ju lite pengar ändå så man vill ju inte ångra sig eller känna att "man skulle nog satsat på dom andra ändå".

Kommentera

Jag har själv inte använt Loops brallor men på ett annat forum får de mycket beröm. Sen är väl Gore-Tex det bästa andas-materialet. Normalt tycker jag inte att det är prisvärt men med det priset du fick så är det klart prisvärt. Värmen i vadarna brukar iofs märkas mest i neoprensockan.

Kommentera

Tack för hjälpen Pred_Ce!

Kommentera

Det är med vadare som med andra brallor. Man måste prova dem. Andningsvadare håller vattnet, svetten och värmen ute.
                  Sommaren kan vara fuktig och kvav när du vandrar mellan fiskeplatserna. Då kommer du att uppskatta andningsbrallorna som mest.
                  Om våren och senhösten, vintern är det riktigt kallt i vattnet. Vadning och flytringsfiske vid den tiden är allt annat än hett om baken. Du bör alltså ha plats för värmeisolering under för att inte frysa.
                  Fast frågan är väl om inte neopren är ett bättre val när vattentemperaturen är i trakten av noll. Det svaret upptäcker du om du kommer att fiska fluga ”året runt”.
                  Prova brallorna med tjockt under och helst i vatten. Välj dem du kan röra dig bäst i. Ibland kommer du nämligen att prestera en vattengymnastik, som du aldrig tänkt dig förr och då behövs smidiga brallor.
                  Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                  0 svar
                  148 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Jimmykay  
                  Arbetar...
                  X