Sen går det ju inte att frånkomma etik och moral. Det är ju som sagt olagligt oavsett om båda parter är överens. Men var och en får ju avgöra var gränsen går. Vill inte göra någon arg men lag är lag. Det finns ju ett forum i Sverige som överhuvudtaget inte godtar tips om hur man undviker tull och moms. Det är ju samma sak som att uppmuntra till skatteflykt. Är lite överraskad att detta forum tålererar denna information.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Importera flugspö?
Collapse
X
-
Är ju många butiker/företag från olika länder som är villiga att skicka prylar på detta sätt. Tullen är nog väl insatta i att det skickas en hel del utan att tull/moms betalas, men med sina knappa resurser har de nog fullt upp med att jaga alkohol/narkotika etc som verkar ha ökat lavinartat efter EU inträdet. En hobbysmugglare kommer nog ganska långt ner på priolistan, så risken för att åka fast är nog försvinnande liten. Fast med dagens skenande internethandel, så vore det konstigt om inte kontrollen av privatimporten skärps. Kan nog på sikt vara ganska dumt att låta det vara en moralfråga.
Kommentera
-
Men problemet är ju inte större än att man ber butiken att sätta rätt värde på paketet och att man betalar sin tull och moms om man känner känner sig osäker. Jag räknar alltid med att få betala tull och moms innan jag beställer något och jag tjänar många sköna kronor ändå jämfört med svenska priser. Eller så går man helt enkelt till en svensk butik och köper det man vill ha, vilket jag också ofta gör. Men handlar det om stora summor så tycker jag min dumhet bedrar min vishet om jag inte handlar från det billigaste stället.Jag älskar att syssla med struntsaker,
påbörja hundratals projekt och aldrig avsluta ett enda,
komma och gå precis som jag vill, ändra mig när som helst...
och bara följa ögonblickets ingivelse.
Kommentera
-
Jag och en kompis köpte lite prylar från cabelas här i våras, Inga stora prylar, lite beten och dylikt. Vi betalade alla avgifter och kom ändå undan väldigt billigt. Mkt billigare än om vi skulle ha köpt samma prylar i sverige. otroligt snabbt gick det också. 4 dagar från det att orden hade kommit in.Hellre harr före öring, alla dagar i veckan!
Kommentera
Kommentera