sträcker ej ut......... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

sträcker ej ut.........

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• sträcker ej ut.........

Har idag köpt mitt första egna flugfiskekit, blev ett pool 12....

Ett stort bekymmer bara, flytlinan kastar ut fint, men sista 4-5 meterna av linan + tafsen och flugan sträcker inte ut, utan lägger sig som ett upponervänt U......

Vad gör jag för fel??
    Mvh Mattias o skitfiske på er alla!!!

Tjena!

Kan bero på 2 troliga orsaker:

1. Linan behöver sträckas i spetsen. Fluglinor, kan ha olika mycket "lin minne" beroende på fabrikat? Och hur länge linan legat på spolen?

Det är därför när man ska långtids förvara sin flug lina? Att man hänger upp den i stora slingor på en krok och knyter någa snör stumpar om slingorna.

Be någon hålla i rullen och dra ut så mycket av flug linan som du ser korvar sig. Töj i den under ca. 1 minut, medan den som håller i rullen hindrar lina från att matas ut. Det brukar hjälpa.

2. Du är för snäll när du lägger ut sista kastet? Var mer distinkt i stoppet av spöt klockan 10. Tänk dig att du ska slå i en spik med spöt ungefär.

Hur mycket använder du " lin handen" för att accelerera linan under kastandet?

Senast ändrad av Jock Scott; 2012-04-23, 19:51.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

1. Ganska trolig orsak då linan legat ett tag på spolen uta att användas.........

2. Är nog lite väl snäll som sagt....... Försöker bygga upp en ganska skonsam kastteknik, då min rygg o nacke inte e på topp....

3. Helt missat detta.....

Man tackar....

Kommentera

Ja, jag tror att det vara någon eller båda av dessa anledningar. Pool 12 kiten kommer ju dessutom med linan på spolad. Så den kan ha legat på rullen mycket länge.

# 2. Är nog lite väl snäll som sagt....... Försöker bygga upp en ganska skonsam kastteknik, då min rygg o nacke inte e på topp....#

Man kan vara bestämd i rörelserna ....Och det ska man ju vara när man kastar med flug spö. Men man behöver inte ta i för kung och foster land för det. Det är spöt som ska göra den största delen av jobbet åt dig. Så spänn dig inte och "muskel kasta" inte heller.

Tänk bort spinn kast längderna. Du klarar dig alldeles utmärkt i de flesta fall om du kan kasta 15 - 20 m.

Tips för din rygg. Skaffa ett s.k. support vadar bälte. Jag har självt litet problem med kors ryggen under långa fiske pass. Men detta bälte underlättade en hel del. Värmer gött om ryggen också.

Varsågod. Bara kul att kunna vara till litet hjälp.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2012-04-23, 20:35.

Kommentera

Tack, tack, bra tips o billigt med....

Kan ju säga som så att jag kastade c.a 1,5 timme idag med flugspöet och jag blev långt ifrån lika trött som jag bliit om jag spinnfiskat....

Som de såg ut idag så kom jag kanske 5m o sen låg det en stor hög med lina.....

Kommentera

Jag är övertygad om att du kommer att uppskatta detta bälte. Fungerar ju som tyngd lyftarnas njur bälte i princip.

Kan tänka mig att man snärtar mer med spöt när man spinn fiskar än med flug utrustningen?

# Som de såg ut idag så kom jag kanske 5m o sen låg det en stor hög med lina#

Så är det alltid i början att linan landar som en kinesisk nudel efter några meter. Men håll dig till en lin längd så länge som du känner att du behärskar. Och öka sedan på ett par meter i taget när du känner att du är mogen för det? De längre kast längderna kommer per automatik med rätt kast teknik. Öva helst på gräs. Att stå vid ett fiske vatten och öva, är inte riktigt bra då du snart tappar koncentrationen på kast tekniken och börjar att tänka på fisk. Och får kanske dessutom komplex över hur mycket längre killen bredvid dig kastar än du.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2012-04-23, 20:53.

Kommentera

Några saker som man ofta gör fel som nybörjare som du kan ha i minnet.

1. Man ser inte till att stå stadigt. Utan dansar litet balett fram och tillbaka. Jag har t.om. sett folk som står på tå och försöker kasta i tron att de är hjälpta av att komma de cm högre.
              Undvik att luta dig framåt när du släpper iväg den sista lin slingan. Man kommer inte längre för det. Tvärt om.

2. Håll spöt mitt på handtaget, med tummen uppe på dito i ett fast grepp....Dock utan att klämma korken platt.

3. Som sagt, var bestämd i din rörelse mellan klockan 10 och 14. Man kan se nybörjare som viftar litet vagt med spöt som om det vore en fana de viftade med? Tänk på lin handen också som vi snackade om förut.

4. Titta dig alltid över axeln i bak kastet, så att du är säker på att linan och tafsen har sträckt ut rakt horisontellt innan du påbörjar fram kastet? Sett en hel del folk som slarvar med detta och bara stirrar rakt framför sig. Med trassel på linan eller tafsen som följd. b.la.

5. Ett av de vanligaste felen man gör i början: Den berömda "gångjärns handleden"! Se till att luta spöts bakände mot handleden utan att det för den skull blir kramp aktigt. Har du svårt att komma ihåg att göra detta? Stick in spöts bakdel i jack ärmen, tills att du gör rätt utan att behöva tänka på det.

Börjar man knixa med handleden? Ja, då avbryter man spöts hävstångs verkan.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2012-04-23, 21:22.

Kommentera

Det absolut bästa man kan göra när övar flugfiske är att ha nån polare som filmar dig så att du ser själv vad du gör rätt och vad du gör fel. Har själv blivit filmad då jag inte vart klok på varför jag fick tailing loop så ofta......svaret var enkelt när jag själv såg det på film. Tog i allt för hårt när man skulle göra utkastet (spinnfiskat för mycke ) Det är mitt tips filma o sen googla eller youtuba efter kastteknik
                FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Här är en av de bästa instruktions videorna på "Tuben":

Kommentera

Ja du J.S, vad säger man, grym kunskapbank...

1. Stadigt står jag allt..

2. Har hittills hålt tummen på vänstra sidan, vilken skillnad gör detta??

3. Japp, lite mer bestämd lär jag behöva bli....

4. Ibland så glömmer man ju detta... men oftast minns man....

5. Som med allt annat som har med handleder o göra så e jag väl lite väl mjuk i dom......

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    167 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
                    1 svar
                    273 visningar
                    0 gillar