klass 4 spö ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

klass 4 spö ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• klass 4 spö ?

Jag äger nu ett sameo classic klass 6 kit. Kör med det i PT vatten efter båge och är mycket nöjd med spöt.
    Men jag har även fiskat lite borre och inser att ett klass 6 är för grovt till det fisket.

Har börjat fundera på om man ska ta och köpa ett klass 4 till abborrefisket ?

skulle vilja ha ett sameo klass 4 men vill inte lägga ut så mycket så jag hittade detta.

Någon som vet om det är något att ha ?

Och kan man fiska med streamers på ett klass 4 ? typ dognobblers, whoolybuggers eller är det bara till för lätta torrisar och små nymfer ?

tacksam för svar.

Allt hänger på flugans storlek, om flugorna blir för tunga blir fisket ryckigt eller själva kastandet. Samma som med spinnfiske, kasta ett drag på 30g med ett spö för 7-15g. Det funkar men finns inge känsla i det.

Inte funderat på klass 3 och fiska med mindre flugor/nymfer istället för streamers (funkar säkert med lätta streamers).
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

klass 3 skulle ju vara coolt. usch man vill ju ha allt ! Dyr hobby det här
      Men tror jag börjar med ett 4'a fast jag gillar ju fiska borre med UL så det kanske behövs en 3'a ? Jag vet ju inte skillnaden mellan en 6 och 4 'a. Fan nu blev det ju svårt =)

Kommentera

Tycker att EXP 3 kitet # 4 är ganska mitt i prick om du vill kunna dänga inte allt för tunga streamers upp till storlek 8 iaf. Den storleken på streamers är ju även mycket all around för P&T.

#4, är ju också juste till det lättare torrfluge och nymf fisket efter P&T bågar och Öringar. Klass 3 blir mer ett smygar och "fin väders kit" i sådana vatten. # 3 är ju optimalt till Abborren, under förutsättning att det inte blåser allt för mycket? Men till fiske i små och strömmande vatten efter litet mindre Harr och Bäcköringen så är den klassen helt klart vettig. Där brukar man ju vara mer i lä för det mesta.

Ditt #6 kit är ju fortfarande bra att ha som back up, till borren när det är de där dagarna när det blåser litet mer. Eller när du vill köra det litet tyngre gänget bland dina flugor.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2012-04-26, 15:49.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

tack för svaret, har i dag köpt mig en båt som jag ska ha ute i havet. brukar vara grymt abborrfiske där. Känner att i sommar kommer det bli lite Överdrivet med fiske =) ser det framför mig, en varm sommarkväll, ensam ute i båten med ett flugspö och dra abborre med ett klass 4 spö =)

Tror fan jag beställer ett nu med engång.

Kommentera

Så trivsamt som du beskriver detta tänkta Abborre fiske, så får du mig att bli sugen på att göra det samma litet längre fram.

Grattis till nya båten! Den kommer att ge dig fina stunder ute i fuktet.

Tips. köp ett par mindre poppers också. Funkar ju bus fint när borren jagar i ytan.

http://www.flugor.se/ Skriv bara popper i sök rutan så kommer de upp.

Här har du en trevlig berättelse om Abborre och Popper flug fiske:

Varsågod.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2012-04-26, 16:17.

Kommentera

ja poppers har redan inhandlats. Köpte mig några poppers till mitt haspelspö förra sommaren. hade aldrig sett eller provat ytbeten före det. Tänkte ge det en chans. placerade mig efter vasskanten och kastade ut. Efter några meter så exploderar vattenytan och en gädda slukar draget. jag blev så rädd så jag höll på att tappa spöt. hahaha efter det så blev jag helt såld på ytbeten och det var en stor bidragande faktor till att jag köpte mig ett flugspö.

Kommentera

O.k. då har du redan varit där så att säga. Längre fram kan det ju kanske vara dags för en Gädd flugfiske utrustning också då?

Kommentera

Om du skall fiska från båt kan det vara bra att investera (eller tillverka) en linkorg. Så slipper du eländet med att linan fastnar i div elände som ligger i båten, eller att du råkar trampa på den och förstör den.

Men du är helt klart på rätt väg, roligt fiske det där :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av Danne67 Visa inlägg
                    Om du skall fiska från båt kan det vara bra att investera (eller tillverka) en linkorg. Så slipper du eländet med att linan fastnar i div elände som ligger i båten, eller att du råkar trampa på den och förstör den.

Men du är helt klart på rätt väg, roligt fiske det där :-)
                    eller så kan man lära sig att inte ha massa bråte liggandes i båten om det inte är en gammal träbalja med utstickande spikar
                    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Davbos, 2025-02-05, 13:05
                    8 svar
                    563 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                    3 svar
                    591 visningar
                    0 gillar