Favorit flugan - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Favorit flugan

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Favorit flugan

Vad är er favorit fluga/flugor och varför?

Själv är nog våtflugan March Brown den klara favoriten. Den har alltid en förmåga att leverera fångst för mig när allt annat misslyckas. För det mesta fiskar jag den torr eller strax under ytan likt en kläckare.

På andra plats kommer en imitation av kläckande fjädermygg då jag fiskar i sjö/tjärn. Den har också en förmåga att för det mesta leverera fångst.

Mina definitiva favorit flugor för P&T fisket är:

Torrflugor
    ---------

Streaking Caddis. Den ultimata Nattslände imitationen i mitt tycke.

Adams. Bra all around torris.

Super puppan. Bra Nattslände kläckare. Fin att ta till de få tillfällen då inte Streaking Caddis levererar.

Black Grizzly = Svart Klinkhammer med Grizzly hackel. Ibland även med en röd " kula" längst ned på stjärten. Funkar snus fint när det är dåligt väder eller gryning / skymning. Fin "siluett fluga".

Charlie Boy Hopper = Foam gräshoppa. Bra när man behöver locka firren med en stor attraktor torr fluga. Kan locka fisk till hugg även när det inte vakar. Kan med fördel användas som napp indikator då man fiskar med "Tvätt line metoden". D.vs. med en eller flera upphängare på tafsen. Med Fjädermygg puppor t.ex. Och en stor torrfluga längst ut.

Griffiths gnat. En bra Fjädermygg imitation.

Gul / grön Klinkhammer när Vulgatan kläcker.

Foam Geting och svart, dito myra...På sen hösten. När det börjar bli kallt? Då drattar ju en del stelfrusna land insekter ned i vattnet från träd och över hängade buskar. Och blir då lättfångade byten för fisken.

Nymfer
    ------

Harörat = given. Tror att de flesta som fiskar med den håller med mig.

Pheasant Tail Nymph. Imiterar ett antal dagslände nymfer....Beroende på storlek?

Black Martinez. Den svarta och större nymf som har klivit förbi Montanan i popularitet hos mig.

Montana Nymfen med grönt eller gult bröst. Vill ändå inte vara utan den. Montanan, är ju en klassiker för P&T nymf fisket.

Black & Peacock Spider. OM man kan kalla den för nymf egentligen? Fiskad mycket sakta från straxt under ytan till ett par m ned och i små storlekar ( 14 och 16). Kan den vara grym stundtals.

Fjädermygg puppa. En sådan vill man ju helst ha i asken.

Nättslände puppa. Jobbar fint ihop med de torra Nattslände imitationerna.

Streamers.
    ----------

Mickey Finn. Vår klassíker!

Orange, vit och svart Zonker. Nyttiga streamers att ha i asken.

Appetizer. En 70 tals fluga som jag har återupptäckt.

Gul Marabou Muddler. Grym emellanåt på våren och sen höst.

Skräcken. Denna svarta, fet kroppade streamer med litet gult i under vingen kan ge en fina upplevelser.

Viva, svart med lila stjärt. Ny favorit i streamer asken! Fisken attackerar först och främst den korta, kraftiga och burriga marabou stjärten verkar det. Oftast är fisken fint krokad i mun gipan på denna fluga.

Svart Wooly Bugger. Lika viktig för mig som haröre nymfen nästan. Har haft fina fisken på den svarta varianten. I synnerhet under dåliga ljus förhållanden.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-05-04, 11:49.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Blandar du allt det där till en fluga eller jock hehe
      sigpic

Kommentera

Njae, han skrev faktiskt " fluga / flugor".
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Okok... såg det nu. Läste bara överskriften
          Många bra flugor där...
          sigpic

Kommentera

Haröra med guldskalle, förklaring anser jag vara överflödig.
            A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Kul att läsa om era favoriter.

Haröran är ju en klassiker som de flesta lovordar. Själv har jag faktiskt aldrig fått något på den även om jag gett den många chanser. Konstigt...
              Däremot gillar jag även våtflugan Spider. Tycker nästan den borde kategoriseras som nymf.

Kommentera

Streking caddis utan tvekan, bra flytförmåga och funkar i alla typer av vatten, sen har man en massa andra flugor som kommer efter den. Men kommer jag till ett vatten där jag inte vet vad som funkar inga kryp syns till då är det denna jag sätter på tafsen om det är torrfluge säsong. Sen har man ett gäng med flugor beroende på vatten som är favvo.

Sen får man se efter denna säsong då jag har bytt ut de mesta flugor till foam och cdc flugor samt kombination foam/cdc
                Som tex min tolkning av E-12 i modern tappning, grön bakkropp i foam, med tradtionel E-12 vinge och cdc hackel. Så jag får återkomma i slutet av året
                FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Streaking caddis funkar ofta bra. Och sen masken har jag hittat nu nyligen(nybörjare ) och den har levererat varje gång. Sen måste jag väl även ta med black martinez och montana. HN Frits Cats Whisker är en annan fluga som brukar funka mycket bra för min del.

Torrflugefisket har jag tyvärr inte fått uppleva än så där har jag inte mycket att säga om ÄN...
                  Antal arter tagna på fluga i Sverige: 32
                  Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring

Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.

Kommentera

Oftast när jag flugfiskar så är det harr och öring jag är ute efter, då är topp 3 enligt följande:

1: Superpuppan
                    2: Griffiths gnat
                    3. Haröra med guldskalle

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    175 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
                    1 svar
                    287 visningar
                    0 gillar