Spötips! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spötips!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spötips!

Hej på er,

Efter mycket om och men har jag äntligen bestämt mig för att sätta igång med flugfisket. Jag ska ta en tvådagarskurs i sommar för att få en snabb start är det tänkt. Nu till min fråga!

Jag har ett spö hemma som jag fick för vääldigt länge sen (15 år sen kanske), ett Ron Thompson Mirage 9' 5-6. Har googlat lite och det verkar vara ett riktigt svårkastat skitspö Min fråga är om jag börja med detta spö eller köpa på mig ett med lite mer kvalitet? Jag har ju ett spö så på ett sätt känns det dumt att köpa ett till, men å andra sidan vill jag ha ett ganska lättkastat spö för att komma igång fort. Vad tycker ni experter?

Tack på förhand

Johan

att fiska med skit grejer vet alla att de inte blir kul......jag skulle rekomendera att köpa ett färdigt kit från nån av de större märkerna går väl på i runda tal 2000kr

http://www.fishline.se/guideline-exp...roducts_id/984

inte de bästa prylarna men inge skit heller, rullen och linan har jag använt och dom är helt OK. Klass 5 eller 6 anses väl som allround
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Tack för svar!

Några kanongrejer har jag inte tänkt köpa, jag ska trots allt prova på och det känns dumt att lägga tusentals kronor om jag inte tycker att det är roligt (vilket jag iofs starkt tvivlar på). Kan tänka mig att lägga mellan 1000-2000 kronor.

Kommentera

Tycker att det kit som mojoman länkat till duger alldeles ypperligt att starta upp med. Du ska ju även ha litet andra grejor som hör till detta fiske.

Väst eller midje väska. OBS! köp alltid en litet större väst än du normalt drar i storlek. Du vill kunna ha den utanpå en tröja och jacka, utan att den sitter som en korsett.
        Håv + håv magnet ev.?
        Flugor med ask. flugor.se har s.k. "Fyllda askar" som ger en bra start på ditt flug samlande. "Regnbågen" till Put & Take fisket. Och "Jämtland - Härjedalen" till vildmarks fisket.
        En peang ( krok lossare)
        Ett par retraktorer - pin on reels ( utdragbara pryl hållare).
        Polaroid glasögon.
        Priest = Fisk bonkare.
        Tafsar. Nylon med 0.18 och 0.15 spets 9 fot + ett par nylon spolar i de dimensionerna så att du kan reparera dina tafsar med kirurg knuten.
        En liten nagel tång från Apoteket som används till att knipsa nylon med.
        Ev. liten LED lampa med böjlig hals och clips för kvälls / natt fisket.
        Torrfluge impregnering. Loon Aquel, kan rekommenderas.

Den dyraste posten efter spö - rulle och lina är vadar byxor och kängor. Om du ska fiska i strömmande vatten i huvudsak? En vadar stav av god kvalitet rekommenderas varmt i samband med vadande.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2012-05-30, 19:34.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Massa bra tips, tack. Du tycker alltså jag ska skippa det spöt jag har och köpa ett nytt?

Angående alla de andra grejerna.. Det kommer nog om det visar sig att jag gillar det Tänkte inte köpa allt på en gång.

Kommentera

Varsågod.

Ron Thompson, Kinetic, ABU och Fladen bör man undvika som pesten! Guideline och Vision, vet vad bra flugfiske utrustning till vettiga priser handlar om.

Ja, köp den absolut nödvändigaste kring utrustningen först, och bygg på efter hand. Det är en bra strategi så här i början innan du vet om du ska utveckla ditt flug fiske senare?
            Senast ändrad av Jock Scott; 2012-05-30, 19:57.

Kommentera

Tack! Då blir det nog ett nytt spö. Rulle har jag men då den säkert är lika kass som spöt så kanske jag slår till på mojoman's tips och får lina och flugor också.

Angående klass så borde väl 5 fungera? Det mesta av fisket blir nog båge och abborre med även utflykter till öringvatten.

Kommentera

Rullen, kan du bara serva och hålla i skick. Är bromsen jämn och spolen inte glappar mer än någon millimeter från rull huset när du vevar? Då kan den vara värd att behålla. Och då kan du ju köpa till en normal sjunk lina + 50 yards = 45m, 20 pund backing lina till den senare. Dan Tackel, har ju sin 2:a sorterings flug lina som är bra och mycket billig. En sjunk lina är mycket användbar i början och i slutet av säsongen. Och även då åar och älvar går höga med vatten. " Sjunk" kallar Dan Tackel sin normal sjunk lina. Vilket är ett bra allaround val. http://www.dan-tackel.com/product.asp?product=261 Vid fiske efter Abborre, Harr, Regnbåge, Röding och Öring så används i stort sett rullen bara till att förvara / transportera linan på. Så några speciellt märkvärdiga / dyra rullar behövs egentligen inte.

Klass 5. 9 fot är ett bra val för dig.

En WF # 6 lina till ett #5 spö om du ska fiska mestadels i stilla vatten? En DT #5 om ström vatten fiske blir ditt huvudsakliga mål?

Varsågod.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2012-05-30, 20:14.

Kommentera

Jag beställde detta set http://komplettfritid.no/product/vis...fluefiskecombo för 2 veckor sedan, lite lång leveranstid men fick avin idag så jag ska hämta ut grejorna imorgon. Det som tillkommer på priset är 25% (svensk moms) ca 100 norska i frakt. Sista chansen att beställa detta set är imorgon 31/5 så snabba på .

Beställde även en vadarstav från Olssons Fiske, för tillfället betalar du 239kr för en Ron Thomson stav men då de är slut skickar det en Scierra stav värd 699:- istället http://www.olssonsfiske.se/rt-vadars...990-c-505.aspx

Fyllda asken Jämtland-Härjedalen är slut och har utgått hos flugor.se men rådet jag fick var att beställa Flugasken-Favoriter istället!!

Kommentera

Hej!

Ja, Zulu kitet är inte dumt det. Man kan ju få det ganska billigt nu mer sedan det ersatts av "Keeper" kitet.

Du kan vara jätte glad för Scierra staven....Och då menar jag inte enbart för pris skillnaden.

O.k. så de har lagt ned Jämtland - Härjedalen? Litet synd. Men Favoriten ser ju även den ut att duga bra.

Grattis till dina nya grejor!
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-05-30, 20:25.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    181 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
                    1 svar
                    298 visningar
                    0 gillar