Put&Take utrustning... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Put&Take utrustning...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Mikael
    Detta hörs intressant...var köpte du det?

MVH Mikael

Fick köpa spöt billigt av en av morsans arbetes kamrater tror det var i år han som jag köpte spöt av drog en av de största laxarna i älvkaleby
    Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Hej!

Är inte helt insatt i flugfiskets värld men tänkte ta en tur på måndag om vädert tillåter. Men vad är "intermediate tafs och Ismo-puppan", trodde man använde nylon till tafs, ismo-puppan är väll något som flyter...eller?

MVH Mikael

Kommentera

Hej!

Är inte helt insatt i flugfiskets värld men tänkte ta en tur på måndag om vädert tillåter. Men vad är "intermediate tafs och Ismo-puppan", trodde man använde nylon till tafs, ismo-puppan är väll något som flyter...eller?

MVH Mikael
        Det finns tafsar för de flesta ändamål. Somliga flyter andra sjunker som gråsten och några lite mitt emellan. En intermediate tafs ligger inte på ytan utan är mycket sakta sjunkande. Den är aningen tyngre än vanlig nylon mao.
        Ismopuppan görs av bland annat en liten bit balsa. Brukar finnas sånna till salu på Tradera. Finns flera som säljer sina varianter men en tjej vars nick är Carola75 brukar sälja sådana. Hon binder flugorna själv och är mycket skicklig tycker jag. Har hon inga till salu nu så kontakta henne. Jag tror nog hon säljer ”privat” också.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

är du helt säker på att hon binder själv? För binder hon själv alla flugor på tradera så måste hon ju binda massor med olika flugor per dag och inte tjäna så många kronor på dom. Pratade med killen på flugor.se och han var nästan helt säker på att alla de som kränger flugor billigt på tradera gör som han, importerar.

Kommentera

Ursprungligen postat av yoxler
            är du helt säker på att hon binder själv? För binder hon själv alla flugor på tradera så måste hon ju binda massor med olika flugor per dag och inte tjäna så många kronor på dom. Pratade med killen på flugor.se och han var nästan helt säker på att alla de som kränger flugor billigt på tradera gör som han, importerar.
            Säker kan man inte vara.
            Jag frågade i våras i samband med att jag köpte några virkade kläckare av henne om hon band dem själv och då sa hon att hon tränade för att försöka bli flugbindarproffs. Hon kunde inte alla tekniker tillräckligt bra än tyckte hon men försökte bli bättre, därför var hon glad att folk ville köpa hennes övningsobjekt.
            Hon fiskade lite själv då och då men hennes sambo var en lika driven som flitig flugfiskare och han föreslog vilka flugor och färger hon skulle pröva.

Kommentera

jo det kan säkert stämma, att hon binder själv. Men hon måste ju nästan binda jäkla massa

Kommentera

Kan intyga att hon binder själv då jag har bett henne och hennes sambo binda special mönster åt mig. Men är dock tveksam till att hon binder alla flugor själv, då en del av flugorna hon påstår sig binda är identiska med importerade flugor från Afrika.

Kommentera

Ursprungligen postat av Silver Doctor
                  Kan intyga att hon binder själv då jag har bett henne och hennes sambo binda special mönster åt mig. Men är dock tveksam till att hon binder alla flugor själv, då en del av flugorna hon påstår sig binda är identiska med importerade flugor från Afrika.
                  För mig spelar det inte så stor roll vem som binder vad. Huvudsaken är att det är väl gjort så flugan håller och går att kasta med. Har en ask med gamla billiga flugor. Var och varannan ser ut som ett gott propellerämne.

Kommentera

Hej!

Tack för all hjälp. Ny lina är inköpt och en rulle skall det bli så småningom. Men jag hittade pappas gamla ABU delta rulle på hans vind. Kan det vara något att fiska med? Har använt den ett par gånger för länge och då fungerade den okej. Hmm...får nog prova den i veckan!

Så flytande fluga med sjunkande lina kan vara en bra kombination...hur lång tafs kan vara lämpligt att börja prova med?

Tight lines!

Kommentera

Hej!

Tack för all hjälp. Ny lina är inköpt och en rulle skall det bli så småningom. Men jag hittade pappas gamla ABU delta rulle på hans vind. Kan det vara något att fiska med? Har använt den ett par gånger för länge och då fungerade den okej. Hmm...får nog prova den i veckan!

Så flytande fluga med sjunkande lina kan vara en bra kombination...hur lång tafs kan vara lämpligt att börja prova med?

Tight lines!
                      Rullen fungerar säkert men kan kanske kännas lite tung och klumpig. Det finns visst fortfarande gamla stötar som håller fast vid sina invande deltor.

Tafsens längd beror nog mest på hur bottnen ser ut och hur högt över den du vill låta flugan stiga. Dra linan längs bottnen, flugan dras ner, vänta, flugan stiger precis som en kläckningsfärdig nymf, upprepa. Istället för en nymf kan du ju ha imitationer av räkor, gråsuggor, fiskyngel, dykarbaggar. Det finns att välja på.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Brobaits Thomas, 2024-06-28, 09:34
                      7 svar
                      403 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B

Startad av haggis82, 2024-09-01, 14:03
                      8 svar
                      271 visningar