Hjälp med nytt spö. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med nytt spö.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Nu har jag sållat ut lite iaf, Msx eller LPXe får det bli.
    Recensionerna av LPXe väger ganska tungt, folk verkar rysligt nöjda med det. Msx spöt har ju grymt bra garantier och priset ligger ju väldigt bra till.

Nu är det stor tankeverksamhet i hjärnkontoret här

Kommentera

He, he, he! Ja, valet mellan de pinnarna är minsann inte lätt. Du får väl singla slant om saken.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Nu när jag endå har kunniga fiskare på tråden tänkte jag fråga om tafsar.
        Min tanke var att köra taperad tafs, ögla sen tafsmaterial. Eventuellt lära mig en häftig knut och skippa öglan men en sak i taget hehe. Är det så man kör eller har jag fattat fel?

Kommentera

Köp 9 fot taperade nylon tafsar med spetsar 0.18 och 0.16. Den senare grovleken för små flugor och skygg fisk.

Skadar inte heller att du skaffar ett par spolar nylon i den grovleken så att du kan reparera tafs spetsen vid behov med hjälp av kirurg knuten.

Sameos tafsar och tafs material är bra: http://www.flugor.se/

Öglan på flug linan gör du enklast genom att försiktigt skala bort ytskiktet på den första dm på lin spetsen så att du får fram kärnan. Gör sedan denna ögla av kärnan. Försök att få öglan så liten du kan? Utan att du får problem att trä tafsen sedan.

Kirurg knuten: http://www.5min.com/Video/How-to-Tie...-Knot-64269872

Öva kirurg knuten på snör stumpar tills att du kan den utan till.

Apoteket, har små s.k. nagel tänger, som är perfekta att knipa av nylon med. Kostar ca. 25 - 30:-
          Senast ändrad av Jock Scott; 2012-06-27, 17:14.

Kommentera

Perfekt, då beställde ja rätt grejer hehe. Har redan en ögla på fluglinan så den slipper ja mecka med Man får tacka och bocka för all hjälp man får!

Tror just nu att det blir Msx spöt, pengarna som styr lite..

Kommentera

Varsågod.

Du lär inte bli missnöjd med MSX pinnen heller. Det är många erfarna flugfiskare som gillar deras spön skarpt.

Kommentera

Fick hem Msx spöt idag, jäklar vilken fint spö

Nu har jag iof ett väldigt gammalt och slitet spö att jämföra med men grymt nöjd!
                Kastade lite på tomten idag och kändes riktigt bra, linan gled väldigt fint och fick ut en hel del lina utan att kasta ihjäl mig även fast det var en del vind.

Får åka till Fyrväpplingen och prova lite live innan man drar upp till stugan i Jämtland

Tack en gång till för hjälpen allihop! Skönt att kunna bolla lite funderingar med kunniga flugfiskare.

Kommentera

Ursprungligen postat av Haze7 Visa inlägg
                  Fick hem Msx spöt idag, jäklar vilken fint spö

Nu har jag iof ett väldigt gammalt och slitet spö att jämföra med men grymt nöjd!
                  Kastade lite på tomten idag och kändes riktigt bra, linan gled väldigt fint och fick ut en hel del lina utan att kasta ihjäl mig även fast det var en del vind.

Får åka till Fyrväpplingen och prova lite live innan man drar upp till stugan i Jämtland

Tack en gång till för hjälpen allihop! Skönt att kunna bolla lite funderingar med kunniga flugfiskare.
                  Ja, de spöna ser man sällan på beg, marknaden

Kommentera

Grattis till nya pinnen! Härligt när man har hittat grejor som man trivs bra med.

Testa Sky sjön i Fyrväpplingen. Den är trevlig. Var mitt favorit P&T vatten när jag bodde i Solna.
                    I Sky sjön, drog jag min allra första flug fångade firre. En båge på 9 hg.

Kommentera

Danke!
                      jodå har hunnit med Fyrväpplingen ett par gånger nu i begynnelsen av min flugkarriär hehe.
                      Var där nån vecka innan midsommar och drog 2 på torris

Det är nu när man blivit lite äldre och förhoppningsvis ett uns visare, man undrar varför man inte fortsatte fiska när man var yngre. Provade fiska med flugspö en gång i börtnan för sisådär 13-14 år sedan vilket resulterade i 11 harrar!
                      Sen valde jag att vänta tills förra sommaren innan jag gav mig på det igen

Hoppas mina grabbar blir visare än en annan vid samma tidpunkt i livet hehe.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                      2 svar
                      150 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jansson00  
                      Arbetar...
                      X