Fel på Pool Powerfly Combo? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fel på Pool Powerfly Combo?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fel på Pool Powerfly Combo?

Hallå, vad jag undrar är om det är något fel på Pool Powerfly Combo för att jag har problem att få ut lina vid utkastet, visst jag är nybörjare med flugfiske men jag har rätt så mycket lättare att få ut lina med Vision Keeper flugfiskesetet än med mitt egna Pool Powerfly Combo, linan kändes konstig på något sätt jämfört med linan på Vision keeper setet, den ville inte löpa ut lika bra som linan på Vision keeper setet.
    Linan på mitt Pool 12 spö är gjord av Scientific Anglers.

-Philip

Hej!

Normalt sett, brukar det inte vara några större problem med combot Pool 12 Powerfly spöt och linan = Scientific Anglers, Hot line. Men känns linan sträv eller har den en yta som har crackelerat kanske?

I det första fallet, så smörj den med någon lämplig lin smörja. Tiemco line dressing är förvisso dyr, men är marknadens bästa. Flaskan räcker dessutom flera säsonger även om du smörjer 2 - 3 gånger per år.

Du smörjer linan så här.

Du behöver:

1. Lin smörjan (förstås )

2. En garanterat ludd fri trasa.

3. En ren hink eller balja. Att låta den behandlade delen falla ned i.

Det är också bra om du har någon som kan hjälpa dig att mata ut obehandlad lina och sträcka den del som ska poleras.

Ta en liten klick lin medel i trasan. Vik trasan om linan och polera ca. 2 m med ett 10 tal tag. Lägg på en ny klick medel i trasan och polera in det på nästa 2 m längd etc, etc.

Är linan helt kass = skador på ytskiktet pga. att den t.ex. legat väldigt länge på rullen i butik? Köp en Dan Tackel 2:a sorterings lina = 115:-. WF linor ska man ta 1 klass högre än vad det står på spöt.
    Dan Tackels lina / linor är minst lika bra som Hot line trots det låga priset. Motsvarar vilken 500:- lina som helst.