Fel på Pool Powerfly Combo? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fel på Pool Powerfly Combo?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fel på Pool Powerfly Combo?

Hallå, vad jag undrar är om det är något fel på Pool Powerfly Combo för att jag har problem att få ut lina vid utkastet, visst jag är nybörjare med flugfiske men jag har rätt så mycket lättare att få ut lina med Vision Keeper flugfiskesetet än med mitt egna Pool Powerfly Combo, linan kändes konstig på något sätt jämfört med linan på Vision keeper setet, den ville inte löpa ut lika bra som linan på Vision keeper setet.
    Linan på mitt Pool 12 spö är gjord av Scientific Anglers.

-Philip

Hej!

Normalt sett, brukar det inte vara några större problem med combot Pool 12 Powerfly spöt och linan = Scientific Anglers, Hot line. Men känns linan sträv eller har den en yta som har crackelerat kanske?

I det första fallet, så smörj den med någon lämplig lin smörja. Tiemco line dressing är förvisso dyr, men är marknadens bästa. Flaskan räcker dessutom flera säsonger även om du smörjer 2 - 3 gånger per år.

Du smörjer linan så här.

Du behöver:

1. Lin smörjan (förstås )

2. En garanterat ludd fri trasa.

3. En ren hink eller balja. Att låta den behandlade delen falla ned i.

Det är också bra om du har någon som kan hjälpa dig att mata ut obehandlad lina och sträcka den del som ska poleras.

Ta en liten klick lin medel i trasan. Vik trasan om linan och polera ca. 2 m med ett 10 tal tag. Lägg på en ny klick medel i trasan och polera in det på nästa 2 m längd etc, etc.

Är linan helt kass = skador på ytskiktet pga. att den t.ex. legat väldigt länge på rullen i butik? Köp en Dan Tackel 2:a sorterings lina = 115:-. WF linor ska man ta 1 klass högre än vad det står på spöt.
    Dan Tackels lina / linor är minst lika bra som Hot line trots det låga priset. Motsvarar vilken 500:- lina som helst.

Senast ändrad av Jock Scott; 2012-07-01, 19:36.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack för ett snabbt och bra svar Jock Scott!
      Jag ska testa detta med att smörja linan fungerar inte detta så får jag helt enkelt byta lina, tack än en gång

Edit: Linan känns typ kletig på något sätt, svårt att förklara, sjukt irriterande att den typ kletar på spö:t så det ser ut som den sitter fast längs spö:t, om du förstår vad jag menar?
      Senast ändrad av Aznilsson; 2012-07-01, 20:55.

Kommentera

Varsågod.

Hoppas att det räcker med att smörja upp linan enbart? Och hur som helst, så är det bra att ha en sådan flaska stående på hyllan ändå. Inför vinterns förvaring eller om linan blivit skitig? Så är det ju bara att lägga linan i ett bad av ljummet vatten och ett par droppar grönsåpa i ca. 30 minuter (Inget annat "tvättmedel" dock! Disk medel, t.ex. kan göra mer skada än nytta. ) Och efter tvätten, skölj linan noga. Och därefter så linda upp linan mellan tum vecket och armbågen när du ska hänga upp linan på tork. Eller alternativt göra en enkel lin vinda av 1 st 1 m lång planka med ett par bitar rund stav i ändarna på en av flat sidorna på sagda planka. Och sedan låta linan torka innan du smörjer upp den. Om du gör lin vindan? så kan du ju även sätta dit en skruv ögla i ena kort änden så att du kan vinter förvara vindan / linan på en spik i garderoben efter att du tvättat och smort upp den.

Om du lindar upp den mellan tumvecket och armbågen? Slå några snör stumpar om slingorna, så slipper du trassel sedan.

Du behöver inte ta av flug linan från backingen. Dra bara ut litet backing lina och stoppa rullen i en påse och häng den bredvid vindan eller linan.

Om man förvarar linan länge på rullen? Då har du en lina som ser ut som en kork skruv på våren när du ska använda den. S.k. "lin minne". Det går iof. att töja den rak i så fall? Men det är bättre att göra sig besväret att hänga linan på det sättet jag berättade om.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2012-07-02, 10:29.

Kommentera

Edit: Linan känns typ kletig på något sätt, svårt att förklara, sjukt irriterande att den typ kletar på spö:t så det ser ut som den sitter fast längs spö:t, om du förstår vad jag menar?[/QUOTE]

Det låter som om den fabriks pålagda smörjan har reagerat på någonting? Rengör linan och smörj upp den så får vi se? Ta rätt mycket grön såpa i vattnet denna gång, och efter polera med en ludd fri trasa innan du smörjer den igen. Låt linan ligga över natten i badet också.
          Torka / polera ur spö ringarna och klingan mellan ringarna med en fuktig trasa för säkerhets skull.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2012-07-01, 21:20.

Kommentera

Om linan är kletig låter det nästan som det skulle vara för mycket mjukgörare i linan, reklamera den.
            A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Jag har köpt setet genom beten.nu så ska slänga iväg ett mail till dem. Tack för alla svar, ska se hur jag löser detta.

Kommentera

Frågan är hur bra det är att rengöra linan med ett uttorkande medel som såpa? Använder själv först loons linrengöring och smörjer sedan med cobra spit. Tycker loon rengör linan väldigt bra. Applicerar loon med hjälp av en putsduk till glasögon ( suger inte åt sig mycket och luddar inte ), väntar 10 minuter torkar sedan av linan med en microduk. Upprepar sedan proceduren med cobra spit. Efter den behandlingen flyter den högt och skjuter som f-n
                Senast ändrad av Wadman; 2012-07-02, 08:44.

Kommentera

Såpa, har funkat för mig i alla år iaf.

Kommentera

Har läst att såpa inte skall användas vid rengöring av plaster, eftersom mjukgörande ämnen i plasten kan lösas ut. Skall ju inte ens användas vid rengöring av plastgolv. Borde ju innebära att såpa är mindre bra att använda till rengöring av fluglinor.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    177 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
                    1 svar
                    296 visningar
                    0 gillar