Gädda och havsöring, hjälp tack! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gädda och havsöring, hjälp tack!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gädda och havsöring, hjälp tack!

Tjenare!
    Ny på forumet och inom flugfiske skulle uppskatta hjälp...

Har efter en veckas harrfiske i Ammarnäs har jag blivit frälst av flugfiske en ny nivå av fiske helt enkelt...

Tänkte att jag skulle konvertera mitt "vanliga" fiske efter gädda och havsöring i Stockholsskärgård, från vobbler/drag till fluga.

Köpte ett "set" till resan bestående av Orvis access och Scierra rulle i klass 5, som jag trivdes bra med (dock ingen aning om det egentligen är bra...)

Mycket bakgrund, men nu till frågorna

Lämpligt spö och klass till gädda och havsöring??? Går det att kombinera?
    Funderar på antingen Guideline Lpxe eller Sage Bass II. Lämpligt? Om ja vilken klass? 7/8? Om nej, alternativ?
    Lämplig rulle?

Tanken är att komma undan kring 6000sek.

La in samma fråga på Edge, vilket jag hoppas är ok...

Hjälp uppskattas!
    //Johan

Går fint att kombinera. Ett klass 8 spö + saltvattensbeständig rulle, laddad med en Rio Outbound åtta ( populär kust och långkastarlina ). Outbounds tapering gör att den även funkar riktigt bra till stora gäddflugor. Vilket spö/rulle är en smaksak, fast ett GL Lpxe 968, Quadra 79HD och en Rio Outbound åtta skulle nog vara en schysst kombo Hamnar väl runt 6000:-

Kommentera

Jag är själv ny inom flugfisket Knipan och jag gillar att fiska de flesta fiskarna vi har i svenskt vatten även om havsöringen ligger på helt klart på en obestrid 1:a plats.

Uppsättningen jag har gjort är att jag har ett klass 6 och ett klass 8 spö båda är 1-hands spö. Kommer troligen komplitera detta med ett klass 9 2hands spö. Anledningen är att klass 5-6 spö är schysst för det mesta insjö/å fisket runt mig så jag kan utan problem fiska allt från liten abborre till regnbåge med detta spö. För det lite mer grövre fisket som gädda, havsöring, lax så kör jag med mitt klass 8 spö. Går naturligtvis bra fiska Havsöring med klass 6 med.. allt beror på hur mycket du kommer vålda upp fisken på land. Ibland kan man ju stå där och fiska en specifik art och nått annat hoppar på. Men om jag är i havsöring, lax och där jag vet att det kan hoppa på grov gädda så kör jag med klass 8.
      Anledningen att jag ändå vill lägga till ett klass 9 2 hands spö för grov laxfiske som ex. islandsfiske etc. men det är ju en sak som är för mitt personliga fiske.

Tänk på att spö normalt är lite underklassifiserade så har du klass 6 spö så är det klass 7 lina du kör med. Det är vad jag fått lära mig att köra med.
      ABU Fantasista "RED" FSR-903M + ABU Neos 20D
      ABU Fantasista Oren´Ji FSO-922H + ABU Neos 20D
      Berkley Muscle 662MH + ABU 6601 C4
      Berkley SSGC-1303MH + ABU 6601 C4
      Penn Oversea Pro Travel + Penn International 975LD

Fenwick Techna AV 9 #6 + Fenwick Worldclass V2
      Fenwick Techna AV 9 #8 + Fenwick Worldclass V2

Kommentera

Ursprungligen postat av Kenjie Visa inlägg
        Tänk på att spö normalt är lite underklassifiserade så har du klass 6 spö så är det klass 7 lina du kör med. Det är vad jag fått lära mig att köra med.
        Absolut inget man ska utgå ifrån. Många linor idag är anpassade till de moderna underklassade spöna dvs klart tyngre än AFTM klassningen de har. Alltid bäst att ta reda på spöts rek,vikt ( många spön är idag uppmärkta med rek,vikten ) och wf linans klumpvikt innan man väljer klass på linan. Är man osäker, så kan man ju alltid fråga tillverkaren eller säljaren om h-n är kunnig. Att under/överbelasta spöt kan ju drastiskt förändra de utlovade egenskaperna spöet har vid kast.

Kommentera

Då ska jag rätta in mig i ledet!!!
          ABU Fantasista "RED" FSR-903M + ABU Neos 20D
          ABU Fantasista Oren´Ji FSO-922H + ABU Neos 20D
          Berkley Muscle 662MH + ABU 6601 C4
          Berkley SSGC-1303MH + ABU 6601 C4
          Penn Oversea Pro Travel + Penn International 975LD

Fenwick Techna AV 9 #6 + Fenwick Worldclass V2
          Fenwick Techna AV 9 #8 + Fenwick Worldclass V2

Kommentera

Mycket bra information, tackar!

Skulle uppskatta mer input kring spö och rullval.

//J

Kommentera

Hej Knipan.
              Fiskar båda dessa arter du nämner, just i Stockholms skärgård. Har flängt runt några år.

Min utrustning ser ut som följande.
              Gädda
              Spö: Klass #8/9. Långsam aktion. Kastar stora tunga flugor bra.
              Rulle: Storspolig. Gäddan rusar sällan långt så 25-50m backing räcker lätt.

Havsöring
              Spö: Klass 7. Mediumsnabb aktion. Laddar snabbt och lätt. Tex vid vaksituationer när det gäller att pricka snabbt. Även tillräckligt lätt för att orka fiska fokuserat en hel dag.
              Ett spö med långsammare aktion, tex min 8/9a blir lätt utröttande efter timmar vid vattnet.

Det går att fiska havsöring med en 8 eller 8/9a också. Men du får inte ut det bästa av det om vi säger så. Det blir en aningen halvdant.

En klass 6a på Stockholmskusten skulle jag aldrig använda regelbundet igen.
              Enda undantaget är när jag presentationsfiskar små märlor i strl 12 och mindre på glasklara ytor med en ren presentationslina och tunnare tafs.
              Tycker helt enkelt det är för vekt annars.

Rulle: Storspolig. Köp något som inte är för dyrt.

Linvalet kör många slow intermediate linor. Jag har gått ifrån det. Kör en flytklump och en runningline. Varför? Går snabbare att lyfta från ytan och påbörja nytt kast. Speciellt bra vid situationer när havsöringen visar sig i ytan.
              Skarvar på en intermediate polytafs för att få bra kontakt med linan ändå.

Mitt tips till dig;
              Köp två beggade spön och rullar. Svämmar över av sådant på nätet för en spotstyvel. Då har du två bra set. Istället för någon sprillans ny halvdan kompromiss för båda.
              Lägg ner resten av pengarna på tafsmaterial, flugor och bensinpengar/busspengar i jakten att hitta havsöringen (framförallt letande är det efter havsöringen) och gäddan.

/ John
              Senast ändrad av karki; 2012-07-23, 09:14.
              http://www.silverbums.com

Kommentera

Hej.

Jag skulle vilja ta upp den här lite äldre tråden och ställa en fråga till John eller någon annan initierad kustflugfiskare(och hoppas på svar). Jag har följt bloggen "Livet på kusten" och insett att det finns fiskare som vet precis vad dem pratar om, grymt efektiva och skickliga. jag hammrar själv på en bit ned längs kusten, närmare bestämt kring Nyköping och Oxelösund, men inte med samma framgång.
                jag är en sådan kastare som får till det "halvdåligt" vid bra väder och sedan får jag stora problem när det ligger på lite blåst.

Det nämns att det optimala spöet för havsöring är ett mediumsnabbt spö i klass 7 men ungefär i vilken prisnivå ska man söka?
                kan jag få några konkreta förslag på bra spön och dess prisnivåer så skulle jag vara mycket tacksam!

Tack på förhand.

Kommentera

Hej!

Finns ju sådana från straxt över 1000:- till 2000-7000:-.

Men detta borde vara bland ett av de mest prisvärda av de litet billigare spöna:

Dan Tackel, ligger ca. 450:- under de flesta andra nät handlare på det.

Är ett ganska snabbt snabbt spö. Så det går att krympa lin bågen bra i mot vinden med det. De flesta kust fiskare, vill ju ha snabba spön med olika grader av topp aktion.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2012-12-01, 19:40.
                  What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Lite drygt 2000-2500:- är OK men helst inte så mycket dyrare. Tänker ju också kolla på begagnat så då finns ju chansen till ursprungligen dyrare spön.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    155 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Arbetar...
                    X