Gädda och havsöring, hjälp tack! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gädda och havsöring, hjälp tack!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

I det pris läget och begagnat, lär du kunna hitta rätt grymma pinnar.

Tips. Kolla på Edge, flugfiske forumet. Lägg in en blänkare under "köpes" där så borde du få en del svar.

What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Det kan vara en bra idé.

Jag har förstått att man inte tjänar något direkt på längre spö för att hastigheten sjunker men frågan är om man ska leta efter spön som är kortare än 9 fot?

Kommentera

Tycker att 9 fot är perfekt. Över den längden....låt oss säga 9.6 - 10 fot, så kan spöt bli litet påfrestande för handleden och under armen i längden under ett längre fiske pass att kasta med. Det är märkligt egentligen hur mycket runt en fot extra över 9 fot, gör att spöt känns märkbart tyngre efter ett tags fiskande. Jag är inte ensam om att säga detta.

Kortare spön än 9 fot tjänar du inget på till kust fisket. Den enda riktigt bra anledningen till att ha ett 8 fot eller kortare spö. Är när det är trångt med kast utrymme som typ vid bäckar och mindre åar. Det är ju därför de lättaste klassernas spön är mellan 7 och 8 fot.
        Tror att det t.om. finns 6.5 fotare rent av.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2012-12-03, 23:22.

Kommentera

Jag funderar på att testa ett Guideline LPXe RS V2. Det låter helt rätt; är det någon som har erfarenhet av detta spö?
          Även Vision Silver skulle kunna vara aktuellt, för test

Kommentera

Hej Eber!
            Kul latt du följer bloggen och hoppas den ger lite inspiration.

Det finns två spön jag tycker är riktigt bra till havsöring på kusten. Vision GT-four medium fast. Eller en Venus 7a.

Venus 7an är något snällare och förlåtligare vid drill av större fisk.
            Vid stor fisk på gt4an smäller det rätt bra och fladdrar en del, alltså fisken har en tendens att fladdra i ytan. Inget som stör mig så, dock har jag noterat det.
            Men gt4an kastar snabbare och bättre tycker jag.

Har ingen erfarenhet av GL´s spö. Men fungerar säkert bra. De har ju gjort fina spön genom åren.

Ett spö längre en 9fot fångar mycket vind och blir tungjobbat vid just besvärliga förhållanden.

Som sagt, begagnatmarknaden har en del riktigt fint att erbjuda. Även butikernas mellanddagsrea brukar kunna släppa spön billigt.

Sen handlar det ju om linor och att utnyttja dåliga förhållanden till sin bästa vän.
            Oftast går öringen väldigt nära land. Din kuststräcka är inget undantag. Snarare i framkant för att fisken går nära.

Skitfiske.
            Senast ändrad av karki; 2012-12-04, 13:57.
            http://www.silverbums.com

Kommentera

Hej Karki.

Jo bloggen inspirerar samtidigt som den ger många bra tips, stort tack för dem!

Jag har blivit erbjuden ett Guideline LPXe RS V2 9´ #7 till ett bra pris. Jag vet att det är riktigt snabbt spö och därmed ett verktyg som fungerar med rätt lina och teknik. Troligen börjar jag där med förvissningen om att resten är upp till mig
              möjligen är det lite svårhanterat men jag har fiskat i ganska många år så jag kan förhoppningsvis vänja mig vid det.

Mvh.
              Daniel

Kommentera

Härligt. Kör hårt.
                Må silvret bita!

Kommentera

LXPe RS. V2 är ett snabbt och bra spö för kusten. Hela LXPe serien är ju snus fin. Finns ju även i versioner som inte har så snabb aktion som RS V2.

Tycker att du ska hoppa på det köpet.

Det behöver en lina klassad #8. RS V2 # 7 har ett ERN tal på 8.30.
                  En klass 8 lina enligt AFTM systemet har en klump som väger 13.61 gram.

Ska du ha en Guideline Coastal DC. slow eller fast intermediate? Välj då en # 7. En under klassad lina liksom en del andra av Guidelines linor. Denna lina i klass 7 exempelvis väger något litet mer än en normal # 8 lina.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2012-12-04, 19:16.

Kommentera

Jag hoppar på köpet, spöt är ju som gjort för dem förutsättningar som råder.
                    Funkar det inte så är det helt klart mitt eget fel och ytterligare träning kommer i så fall råda bot på det.

Perfekt info om linorna, dem är ju så viktiga för att det ska fungera. Skönt att slippa "köpa och testa". Tack för dem

jag har aldrig kört med klumpar och runningline; finns det några större fördelar med ett sådant system?

Kommentera

Ursprungligen postat av eber Visa inlägg
                      Jag hoppar på köpet, spöt är ju som gjort för dem förutsättningar som råder.
                      Funkar det inte så är det helt klart mitt eget fel och ytterligare träning kommer i så fall råda bot på det.

Perfekt info om linorna, dem är ju så viktiga för att det ska fungera. Skönt att slippa "köpa och testa". Tack för dem

jag har aldrig kört med klumpar och runningline; finns det några större fördelar med ett sådant system?
                      Klumpar och runningline = Snabbare kast. Längre kast (oftast). Två tre dubbeldrag sedan svischar du ut 25meter utan problem.

Nackdelar: Kan trassla ibland. Kan haka i ringarna vid intagning om skarven emellan inte är bra gjord.

Men är ju en smaksak vad man kör med. Jag varvar både klump och heldragen wf lina nuförtiden. Båda har sina fördelar.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                      2 svar
                      157 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jansson00  
                      Arbetar...
                      X