Heldragen tafs. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Heldragen tafs.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

men vad använder ni för knutar när ni skarvar linorna?
    Har en annan fundering också. Har ett klass 5/6 spö men har lite problem med att kasta wooly buggers i strl 8. Jag får inte iväg fluga på nått sätt.
    Det är väl antagligen min dåliga teknik som gör det, för ett klass 5/6 spö ska väl klara av den strl på flugor? Om det gör någon skillnad så har jag använt en 0.20 tafsspets på då.

Kommentera

hur får du inte iväg flugan ? orkar inte linan dra den eftersig och rulla ut ? Då kan det vara att flugan har för stort luftmotstånd.

Jag använder mig av blodknuten när jag gör mina egna tafsar, 0.42 först, 0.33 , 0.26 och avslut 0.20 (ibland en bit 0.16 om man fiskar smått och efter skygg fisk)
      FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
      SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av VonElffors Visa inlägg
        Har en annan fundering också. Har ett klass 5/6 spö men har lite problem med att kasta wooly buggers i strl 8. Jag får inte iväg fluga på nått sätt.
        Det är väl antagligen min dåliga teknik som gör det, för ett klass 5/6 spö ska väl klara av den strl på flugor? Om det gör någon skillnad så har jag använt en 0.20 tafsspets på då.
        Skall inte var några problem med en sexa med passande lina. Är nog en teknikfråga och ovana vid lite tyngre flugor som ställer till det för dig. Kan hjälpa om du kortar ner tafsen lite. Ta det lite lungt i början bara, tills du vant dig vid att det slänger lite. Särskilt om det är en beadhead. En träff i klingan av en sådan kan spräcka den. WB har en gjuten plats i min ask. Hade bra fiske på en beadhead variant i Baltak när det var riktigt höga flöden, för ett tag sen.

Kommentera

Som Wadman säger. Storlek 8 W.B eller Zonkers t.ex. är inga problem med ett klass 5 eller 6 kit.

Jag använder kirurg knuten när jag skarvar ihop mina olika tafs delar.

Recept: 1 m 0.35 + 80 cm 0.25 och spets 80 cm 0.18 eller 0.16.

Har nyligen börjat använda Loon Knot sense UV lim ( Och en liten mini UV lampa) på knutarna. Har inte längre några problem med att tafsen ibland kan hänga upp sig på tafs knutarna p.ga. av att man inte har klippt av tafs överskottet tillräckligt nära knuten.

Limmet funkar dessutom bra som ett mer lätt använt alternativ till Epoxy lim när man ska lacka Fjädermygg puppor t.ex.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2012-08-07, 17:18.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack för det där tipset jock! Har haft mycket problem med att tafsen fastnar i knutarna. Skall genast köpa UV lim och lampa.

Kommentera

Varsågod.

Men köp inte Loons dyra lampa då = 100:-. Köp lim / lamp kit här i stället: http://www.hilevel.se/diverse-tillbe...mpa-small.html

Edit. Billigare alternativ:

Visserligen härdar limmet på 30 sekunder i direkt sol ljus. Men sådant har man ju inte alltid.
              Tar ca. 10 sekunder med lampan.

Lätt att ta bort från fingrarna och inga giftiga ångor + lukt fritt.

De räcker med ett tunt lager över knuten och sedan jämna ut det litet med pek finger spetsen eller en tänd sticka t.ex. innan man belyser det.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2012-08-07, 18:21.
              What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
              2 svar
              158 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Jansson00  
              Arbetar...
              X