Hjälp mej välja fluglina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp mej välja fluglina

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Guideline Visa inlägg
    Börja ange rekomenderad linvikt i gram är ju precis så AFTM-systemet är uppbyggt.
    Följande vikter brukar anges för de olika AFTM-klasserna (+/- cirka 0,5 gram):
    AFTM 1 = 3,9 gram
    AFTM 2 = 5,2 gram
    AFTM 3 = 6,5 gram
    AFTM 4 = 7,7 gram
    AFTM 5 = 9,1 gram
    AFTM 6 = 10,4 gram
    AFTM 7 = 12,0 gram
    AFTM 8 = 13,6 gram
    AFTM 9 = 15,5 gram
    AFTM 10 = 18,1 gram
    AFTM 11 = 21,4 gram
    AFTM 12 = 24,6 gram

Så varför man har börjat skriva en klass på spöt som sedan inte stämmer överens med aftm förstår jag inte riktigt, verkar ju bara onödigt. Om man nu har ett spö med en rek linvikt på 10 gram så är det väl bara att skriva klass 6 istället. Det är ju liksom samma sak. Alternativt kan man ju skriva rek kastvikt 10g och aftm 6, då har man ju båda enheterna på spöt.
    Då slipper manju trolla med klasser och man slipper själv leta lina som matchar spöt.
    Verkar som att det behövs lite mer eftertanke vid köp av ny lina än jag trodde...

Linan jag har nu är jag grymt nöjd med, problemet är bara att jag inte kommer ihåg vad det är för märke/modell och nu börjar den bli så sliten att jag måste köpa ny.
    Om jag ska väga den så antar jag att det är klumpen som ska vägas?
    Det enklaste vore kanske att mäta längden och vikten på klumpen och försöka hitta en lina som är så lik som möjligt

Kommentera

AFTM klassningen väger 9.14m av linans topp eller början, dvs en klass 5 linas första 9.14m väger runt 9.1 gram
      FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
      SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av M.L Visa inlägg
        Verkar som att det behövs lite mer eftertanke vid köp av ny lina än jag trodde...

Linan jag har nu är jag grymt nöjd med, problemet är bara att jag inte kommer ihåg vad det är för märke/modell och nu börjar den bli så sliten att jag måste köpa ny.
        Om jag ska väga den så antar jag att det är klumpen som ska vägas?
        Det enklaste vore kanske att mäta längden och vikten på klumpen och försöka hitta en lina som är så lik som möjligt
        Pool 12 följer AFTM, precis som Sameo. Bara att köpa sig en sexa som är rättklassad enligt AFTM

Kommentera

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
          Pool 12 följer AFTM, precis som Sameo. Bara att köpa sig en sexa som är rättklassad enligt AFTM

http://www.edgeflyfishing.com/ipb/to...om-flugfisket/
          Kollade upp Sameo och det skulle kunna vara så att det är en Sameo viper jag har! Färgen stämmer, och jag upplever den som tunnare är en "vanlig" fluglina. Minns också att när jag köpte den så var det ett märke jag aldrig hört talas om...
          Nån som vet ungefär hur länge den linan har sålts?

Kommentera

Vipern, vill jag minnas har sålts de senaste 8 - 10 åren iaf.
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
            2 svar
            151 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Jansson00  
            Arbetar...
            X