Behöver jag ha mer backing på spolen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Behöver jag ha mer backing på spolen?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Behöver jag ha mer backing på spolen?

Hej!

Jag har tre Vision Deep 5/6 rullar och ska ha en rulle med flyt-, en med intermediate- och en med sjunk- lina på. Jag har bara backing till den med flytlinan på. Då har jag 100yard 20lbs backing, men är lite osäker på om det är "tillräckligt". Inte för att jag tror att fisken kommer dra ut så mycket utan mer för att få upp lagom höjd på spolen då den ju är lite djupare. Så nu kommer min fråga till er andra som har Vision Deep rullen. Hur mycket backing har ni på er rulle tillsammans med intermediate- och sjunk- linan och vilken "styrka"?

Bilden är med 100yard 20lbs backing och flytlina på.
    Click image for larger version

Name:	P9200034.jpg
Views:	1
Size:	546,7 KB
ID:	1812396
    Senast ändrad av haggis82; 2012-09-21, 13:07.
    Antal arter tagna på fluga i Sverige: 32
    Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring

Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.

Har 50 m 20 pund = 9.17 kg brott styrka ( + en #6 Rio Gold longbelly på min Koma ). Det räcker gott till Regnbågen och de andra, mindre ädel fiskarna. Den enda lilla nytta du skulle vinna på att fylla på mer backing så att den + flug linan räcker upp till straxt över hålen i spolen. Vore väl att du får en litet bättre utväxling när du vevar tillbaka flug linan på spolen under drillning t.ex. Men det är en minimal förbättring ska det sägas.

Frågan är om det ens är värt kostnaden och jobbet?

Edit. Om du trots allt vill göra dig besväret? Linda upp flug linan och backingen runt en stols rygg. Ta av backingen från spolen och fyll på med en grövre nylon lina eller en flät lina några meter. Skarva sedan ihop denna med backingen. Då, om du har lagt på tillräckligt med " utfyllnads lina"? Så kommer ju flug linan högre upp i spolen.

Kan du sedan spola på flug linan litet slarvigt och ändå ha runt 3 - 5 mm luft mellan flug linan och rull huset? Då är du i mål.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-09-20, 11:36.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Fyll upp om du verkligen har behov av att få in linan fortare, som Jock säger så blir det knappast någon väldig skillnad. Skulle tro att du kanske kan öka linvevningen drygt 10%, inget man direkt märker av i praktiken.
      Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Jag tänkte mer till de andra två rullarna, denna orkar jag inte pilla mer med. De är tomma än så länge. I och med att de ändå är tomma så tänkte jag att jag lika gärna kan fylla på med så mycket som det kan få plats med utan att det blir för mycket. Hur mycket tror ni det går på så att det blir "lagom"?
        Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring

Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.

Kommentera

O.k.

Ja, enligt Vision själva, så ska ju en Deep 5/6 ta 100 m 20 p backing och en WF 6.

Så där borde väl 20 p backing kapaciteten ligga då ungefär? Iof. så beror det ju även litet på om det handlar om att du kör med normal tjock backing eller mico backing också? Den senare är ju tunnare men är lika stark ändå. Går ju på några meter till på den kapacitet Vision uppger när man kör med micro.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2012-09-20, 15:52.

Kommentera

fyll inte rullen med för mycke lina, finns risk för att rullen blir överfull när man drillar fisk. Har du ute 20m lina och tar hem flugan och 3m ut så hugger fisken. Sen är det bara att rulla in löslinan och denna lindas inte vackert upp på rullen. Då behöves det där extra utrymmet
            FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
            SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Tack så mycket för hjälpen allihopa. Tänkte testa att dra på 150yard, kan ju tycka att det borde gå på, när det var 100yard på bilden. Är det någon som vet om Guideline Micra Backing 20lbs 150yds är nåt att ha? http://www.jkflugfiske.com/produkter...ske_vara2.html Det var den enda jag hittade som har 150yrd/m som man kan köpa. Annars är det någon som kan tipsa om någon som har 150yrd/m på spolen?
              Senast ändrad av haggis82; 2012-09-21, 13:11.

Kommentera

Guidelines Micra backing är bra. Det är den jag har på min Vision Koma sedan 2 säsonger tillbaka. Visade sig att rullen tog mindre normal tjock, 20 p backing än vad Vision uppgett + en WF 6.
                Har ju fått ett par 3 kg bågar i kanon kondition i år som synade bra många meter av backingen.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2012-09-22, 10:13.

Kommentera

Funkar med vanlig flätlina också, som inte bygger mycket. Har det på flera rullar för att spara plats. Går hitta billigt på tradera.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                  2 svar
                  147 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Jansson00  
                  Arbetar...
                  X