Utrustning för gädda på fluga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utrustning för gädda på fluga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Utrustning för gädda på fluga

Tjenare, jag tänkte försöka lura lite vårgäddor på fluga (man måste ha något att se fram emot).

Nu till frågorna, jag har ett några år gammalt Guideline spö, vet inte i huvudet vilken modell. Det är ett klass 6 ganska styvt spö med toppaktion. Om jag klämmer på en klass 7 sjunklina på det blir det ett bra set eller bör jag byta upp mig till ett kraftigare spö och isf vad rekomenderas för gäddfiske?

En 6a fungerar men då till lite mindre flugor och och du kan räkna med att inte kasta så långt. Men det går.
    Om du känner för att köpa nytt så satsa på en 8a eller 9a, det är väldigt mångsidigt och då kan du kasta det mesta hyfsat enkelt. Kastlängden beror väldigt kraftigt av hur stor och yvig flugan är i luften och vill du kasta riktigt stora flugor så kan du gå upp till en klass 10.
    Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Hej!

Instämmer med HR. De största Gädd flugorna är runt 20 cm långa och en del av dem bundna med natur hår som suger i sig en hel del vatten.

Klass 6 funkar väl med streamers upp till storlek 4 och 10 cm Gädd flugor max.

Dessutom, så är det vettigt att ha en speciell Gädd flug lina som har en klump som orkar vända på de stora hamstrarna till flugor även när det blåser en del.

Tips på ett bra och hyfsat billigt Gädd kit:

What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Får tacka för svaren

Kommentera

Varsågod.

Kommentera

har själv börjat fluga gädda denna säsong och köpte mig en 7-8 medium spö med top aktion (har den till havsöring också därav den lägre klassningen). Funkar hur bra som helst vid gäddfisket, men som sagt det är storleken på flugorna som är problemet. Jag får problem med flugorna på krokstorlek 1 och uppåt om det är yviga och har mycket material. Baitfish, tinselflugor och enkla flugor av zonker material funkar hur bra som helst (10-15cm max). Man får räkna med att få många små slemspettar (gäddor) när man kör med mindre flugor. Men det är sjukt kul att se gäddan ta flugan när den går precis under ytan. Helt klart en brutal fisk på och anfalla betet.
            FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
            SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ja det blir nog något i den stilen för mig också. Gäddorna här verkar inte vara så värst stora iaf, eller inte de jag fått på spinn de senaste somrarna iaf. Jag kommer nog "nöja" mig med något i klass 7-8 som känns mer allround och så att utrustningen är vettig även för annat fiske. Vill ju ha en utrustning som dessutom är så pass lätt att man ska kunna fiska en dag utan problem.
              En klass 7-8 kan dessutom vara ett bra reservspö till fjällfisket ifall det är blåsigt och tjurigt.

Jag fiskar oftast klass 4, ibland 5 annars. Så det blir ett ganska stort kliv upp till klass 9-10.

Kommentera

Förslag: http://www.dan-tackel.com/1186/charon

Kommentera

7-8 är nog perfa och ha med sig till fjällen när man ska jaga de större pjäserna som kommer fram vid skymningen och jagar småfisk. Samma tankegång som jag hade, att man vill inte bara köpa ett spö som fungerar till en typ av fiske. Bättre o köra på alround så man testa först om det är kul. Sen köpte jag inte nån lina anpassad för gäddfiske utan en lina som passar mer havsöringsfisket. Visst lite svårare att vända flugan och få fart på den, när man kör gäddflugor. Men när klumpen väl är utanför toppen är det inga problem att få ut flugan.
                  FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                  SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Kanske en Airflo Sixth Sence fast intermediate skulle ligga bra till? Är ju en av de få longbelly linorna som går att få som sjunk lina. Har en sådan självt. Och det är en rackarns skjuts i den när man kastar. Har nästan helt stum kärna dessutom.
                    Sjunker med 3.7 cm i sekunden.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                    3 svar
                    600 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Jansson00, igår, 13:25
                    1 svar
                    54 visningar
                    0 gillar