Spö för gäddfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö för gäddfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spö för gäddfiske

Jag måste ställa en dum fråga angående spön för gäddfiske, om man tittar på tex Visions Big Daddy klass 9 som är 9fot och Guideline ACT4 klass 9 så är även detta spö är 9fot. Jämför man detta med ett annat klass 9 spö så brukar dessa var betydligt längre 12-13fot, har man någon nytta av att ha ett längre spö vid gräddfiske?

/ Jacob

Hej!

Ett spö över 9 fot blir tröttsamt att hantera under längre fiske pass. Med ett sådant spö så blir man väldigt mör i handleden och underarmen. Har självt ett 10 fot # 4 som jag sällan använder pga. av detta. Det är märkligt vad den där extra foten över 9 fot. ( 1 fot = 30.5 cm ) kan påverka så mycket. Och utrustad med ett tänkt 11 - 12 fots en hands spö, och med mycket luft kastade inblandat i fiske turen vill jag helst inte tänka på.

De 12 - 15 fots # 9 spön man ser är anpassade för 2 hands grepp och efter Lax och HÖ i strömmande vatten. Där roll och switch kastar man mycket oftare än man luft kastar.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2013-01-08, 19:55.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
      Hej!

Nej, Ett spö över9 fot blir tröttsamt att hatera under längre pass. Med ett spö över 9.6 fot så bliir man väldigt mör i handleden och underarmen. Har självt ett 10 fot # 4 som jag sällan använder pga. av detta. Det är märkligt att den där extra foten över 9 fot. 1 fot = 30.5 cm kan påverka så mycket.
      Kan det ha med hävstångsprincipen att göra?

Kommentera

Spö för gäddfiske

Man blir bra mör i armen av en dag med ett 9' #9 och gäddflugor i lite vind det kan jag intyga. Själv börjar jag snegla på switch spön liknade surf fisket på usa västkust, just för att slippa bli så jäkla mör i armen långa dagar när jag inte vill sluta fiska.
        Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
          Kan det ha med hävstångsprincipen att göra?
          Det är mycket troligt.

Kommentera

jag har ett #8 spö 9" det är ett "lagom" spö att fiska gädda med tycker jag, klarar mycket vind men det känns i armen i slutet av dagen. Problemet är för många bakkast eller en otränad arm, oavsett är problemlösningen att fiska mer

Kommentera

första trippen med mitt klass 7 efter gädda gav mig blåsor och lätt träningsverk i underarmen, trots att man fiskat rätt aktivt hela sommaren med ett klass 5 spö, båda 9"
              FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
              SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Tack för alla svar!
                Är det någon som fiskar gädda med tvåhandspön? Det borde vara mindre fysiskt krävande att fiska med ett tvåhandspö än ett enhands eller har jag helt fel?

Kommentera

Går gör det väl? Men eftersom Gädd fisket till skillnad från Lax och HÖ fisket i strömmande vatten handlar om mycket luft kastande så är jag tveksam till om det blir några roliga fiske tripper? I synnerhet när det blåser motvind. Ett sådant 2 hands spö blir ett rätt fint vind fång dessutom.

Och sittande i en flyt ring, så blir det hart när omöjligt.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2013-01-09, 20:45.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jacob_i_Uppsala Visa inlägg
                    Tack för alla svar!
                    Är det någon som fiskar gädda med tvåhandspön? Det borde vara mindre fysiskt krävande att fiska med ett tvåhandspö än ett enhands eller har jag helt fel?
                    Jag går i samma tankar då jag fiskar en del gädda i rinnande vatten med mycket växtlighet bakom ryggen och vill därför undvika bakkast. Är det någon skillnad på gädd och exempelvis lax fiske i rinnande vatten? Borde vara rätt likt tycker jag?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    175 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
                    1 svar
                    288 visningar
                    0 gillar