Skrot vill jag inte säga att det är. Men det är skönare att hålla i ett handtag gjort av vanliga kork ringar. Jag vet inte om det blir någon speciell skillnad vad det gäller "anti glidet"?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Erfarenheter Loop Incite 9" klass 5
Collapse
X
-
Senast ändrad av Jock Scott; 2013-01-12, 23:04.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
-
På mitt evotec är det epoxi med x-grip och det är grymt skönt att hålla om. Med tanke på att de flesta tillverkare har rent sagt usel kork kvalité så är nog epoxy kork att föredra. Nästan bara sameo och a jensen som har bra kork...Ursprungligen postat av ptriksjdin Visa inläggSåg att man kunde välja Epoxykork eller vanlig kork vid köp av Loop xact. Har aldrig kännt på ett epoxykork-handtag tidigare. Har du någon koll på de Jock? Är det bara nå skrot, eller är det att föredra framför vanlig kork?
Kommentera
-
Om lina valet.
En viktig sak ska man tänka på är det att AFTMA (A merican F ly T ackle M anufacturers A ssociation) skapade AFTM för många år sedan, och spö tillverkningsteknik och även line har ändrat väldigt mycket sedan dess. T.ex man kan kasta med line upp till 3klass högre än spöns AFTM märke och det fungerar fortfarande bra T.ex SAGE TCX modellen.
Man kan säga att AFTM är en rekommendation men inte en måste.
En sak till man borde tänka på är det att vi har olika kast sätt(temperament eller humör) visa av oss kaster mjuk och harmonisk som en ballerina och visa av oss kastar som om man håller med zumba fitness.
All som har körkort, har läst att när man kör 50kmh och tvärs bromsar, en som sitter i bilen utan sitt bälte och väger 70kg kan flyga i väg och då han väger 2ton(alla siffror är ca).
Nu tillbaka till linan och spön, kast sättet balle eller zumba:
Vi gör framkast och backkast, avståndet mellan den punkten 1 som vi stannar i framkast till den punkten 2 som vi stannar i backkast är ca 4m(broände på spöns längd och kast sätt) och tiden som den tar mellan punkt 1 till 2 är ca 1s.
Så man kan räkna
4x60=240m i minut
240x60=xkm i timme
Ja, ni förstår principen, linan som vi skjuter i väg är passagerare utan sitt bälte. Beroende på hur snabb eller långsam linan rör sig i luften vi kan uppleva den på olika sätt(tung eller lätt).
Jag kan uppleva linan X passar perfekt till min söp Y och en annan som har samma spö och samma lina tycka att nehhhj det måste vara ett AFTM högre eller lägre.
tänkenötter
Senast ändrad av Mickefinn; 2013-01-13, 02:40.
Kommentera
-
Jag satte mig och kollade de olika lin tillverkarnas hem sidor i går kväll. Det är beklämmande få som har några uppgifter gällande lin vikten i gram.
Hoppas verkligen att det blir ändring på det snart. Skulle tro att tyvärr gäller det samma när det kommer till rekommenderad lin vikt eller ERN tal på spöna.
Senast ändrad av Jock Scott; 2013-01-14, 12:15.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Loop skriver ut linvikt på spöna men inte på hemsidan.. Märkligt..Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inläggJag satte mig och kollade de olika lin tillverkarnas hem sidor i går kväll. Det är beklämmande få som har några uppgifter gällande lin vikten i gram.
Hoppas verkligen att det blir ändring på det snart. Skulle tro att tyvärr gäller det samma när det kommer till rekommenderad lin vikt eller ERN tal på spöna.
Kommentera
Kommentera