Vision har släppt ett nytt budget spö. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vision har släppt ett nytt budget spö.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Svårslaget set i klass 6 för 2 k. Kör själv med linan och den är grym

Kommentera

Köper du ett spö från Guideline eller Vision så har du i alla fall inte gjort ett dåligt köpt.
      När jag tänker på EXP4 spöt och man köper det som nybörjare och trivs med den så har man ett spö som man kan använda flera säsonger utan att känna att man måste byta upp sig. Säkerligen gäller detta även Visions budgetspön.
      Köper du sedan ett nytt och bättre spö så kan du ha det gamla som reservspö.

Kommentera

Hej. Jag ska på Vildmarksmässan i helgen.Tänkte ta med lite pengar och köpa mig åtminstone ett flugfiskeset. Kanske blir två. Ett för put and take och havsöring. Duger en klass 6-7 för båda? Sen ska jag prova på Gäddflugfisket iår.
        Jag är som Martin oxå nybörjare inom flugfisket. Där jag tänkt flugfiska havsöring år det ca en halvmeter djupt. På ena sidan är det mycket sjögräs och då undrar jag om vilken linsort som är bäst? Vill ha en sakta sjunkade lina, men den ska gå rätt grunt endå precis ovanför sjögräset. Jag har förstått att jag får köpa en extra spole till klass 6-7 setet, en spole med flytlina då jag kommer torrflugfiska efter Regnbåge och Öring i put and take. Jag hoppas kunna fynda något bra fiskeset nu i helgen. Jag vill ju tycka det är roligt att flugfiska. Lär väl vara svårt i början, men får lära sig under tiden och öva på kast. Det var ca 15 år sen jag provade på flugfisket för första gången. Jag köpte ett skitdåligt set från Ron thompson och tyckte det kändes tungt o jobbigt o få ut flugan. Snacka om telefonstolpe. haha. Så därför vill jag inte köpa grisen i säcken. Ska vara kvalite och jag ska kunna ha det i ett par säsonger till, innan jag byter upp mig igen.
        Senast ändrad av Hasse69; 2013-03-07, 07:09. Anledning: Korrigering

Kommentera

Har man aldrig flugfiskat förut och är osäker på om det är nått för en, tycker jag att man inte ska lägga för mycke pengar på ett set. Vad händer om man inte gillar det överhuvudtaget ? Då hamnar prylarna i nått hörn och samlar damm, visst går att sälja men de blir svårt att få ut pengarna man lagt ner på det. Det bästa man kan göra är att låna nåns spö o testa lite innan man lägger ner en större slant på prylarna.

Att få in kasttekniken kräver sin tid och tålamod, har man inte detta blir det lätt att grejerna bara står i ett hörn. Med hyfsad teknik och får ut flugan på ett bra sätt och får sin första fisk är man garanterat såld på detta, roligare drillningar får man leta efter.
          FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
          SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Hej Hasse69!

Jo, #6/7 blir nog den bästa kompromissen för P&T och kust HÖ.

Som mojoman säger lägg inte ner några jätte summor på ett set. Max 2000:- är den gräns som är vettig att hålla. Men i pris läget 1500:- - 1800:- finns det en hel del bra kit.

Ett annat skäl för att hålla nere kostnaden på sitt första set är ju att du även ska ha en del kring utrustning uppe på det hela också.

Vad det gäller flugor? Så kan du lugnt köpa de "fyllda askarna" Regnbågen, Krokodilen för Gäddan och Kust Öringen här: http://www.flugor.se/

De har även Sameo tafsar som är bra.

Är det bara runt halv metern djupt i snitt där du ska fiska HÖ? Då klarar du dig med flyt linan som kommer med kitet.

Däremot till fisket i P&T pölen, så bör du skaffa en WF 7, normal sjunk lina ( sjunk klass 3 ) för det tidiga vår fisket liksom för det riktigt sena höst fisket. Skulle du ändå vilja ha en ( WF 7 ) intermediate lina till HÖ? Ta då en slow / normal sjunkande sådan lina. Kallas även för "Hoover" av vissa tillverkare.

Dan Tackels väl beprövade 2:a sorterings lina för 115:- är alls inte dum. Man gråter ju inte heller om man råkar misshandla en sådan lina litet, vilket är rätt vanligt i början innan man har fått in tekniken. http://www.dan-tackel.com/c/478/2a-sortering-fluglinor

Backing lina: http://www.dan-tackel.com/2624/northern-braid

Till Gäddan, är detta kit ett bra köp: http://www.fishline.se/guideline-epi...oducts_id/883/

Köper du kit från Guideline, Scierra eller Vision så är risken minimal att det blir fel.

Ron Thompson flugspö ägare:

Senast ändrad av Jock Scott; 2013-03-07, 10:48.
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ni som är nybörjare. Ni kan anmäla er till denna tävling också:

Kommentera

Hallå igen grabbar! Har precis kommit från en heldag inne på Allt för Sjön/Vildmarksmässan och känner mig riktigt nöjd

Nu kommer jag ännu en gång att hamna lite off-topic i denna tråd, men när vi ändå pratar om dessa budgetspön, och när jag ändå nu fått all den hjälp från er här, så måste jag ju rapportera lite

Jag slog till på 2 flugfiske-paket, då jag tyckte jag fick bra deal av Magnus (tror jag han heter) inne på Huntyard & Berras monter.

Det är tyvärr inte mycket flugfiske på mässan, inte mycket fiske över huvud taget faktiskt. Huntyard & Berras var iaf den montern som hade mest att välja på!

Ett Guideline Epik Pike #9 set blev det till att börja med, precis som ni alla rekommenderade! Vid första anblicket kändes det inte alls billigare då det stod mässpris 1799kr sänkt från 1999kr. När jag sen pratat med Magnus en stund fick jag det för 1599kr. Inte mycket billigare, men ändå hundringen billigare än vad jag sett på nätet.

Sen började jag titta efter #6 set. Tyvärr fanns knappt några färdiga set, varken Kispiox, EXP4 eller Vipu. Efter en massa forskande och babblande med Magnus igen, så kom vi fram till att han kunde "bygga" ett paket åt mig. EXP4 spöt fanns iallafall, så vi byggde utifrån det. Till slut blev det:

- GuideLine EXP4 klass #6 inkl conduratub
                - GuideLine Reelmaster LA 46 rulle
                - GuideLine Force WF-6-F floating lina
                - GuideLine The Micron Backing 20lb

Allt detta fick jag för 1895kr Kändes faktiskt inte helt fel med tanke på LA rullen som tydligen är snäppet bättre än Reelmaster Trout rullen man får i Kispiox/EXP4 setet. 799 för spöt, 439 för linan, 657 för Reelmaster LA och backingen kom på köpet. Enda som fattas då är tafsar, som han ändå inte kunde inkludera även fast jag tjatade hehe.

Vet inte vad ni kommer tycka, men jag känner mig riktigt nöjd, då priserna ändå var bra, jag fick en bättre GL rulle än väntat och Pike setet vart aningen billigare. Loop12 kitet lämnas tillbaka imorn!

Något som också känns skönt är att jag jobbar några hundra meter från Huntyard & Berras i Vårby. Skulle nåt strula så har jag inte långt att åka. Vill för övrigt ge en eloge till personalen i H&B montern, som verkligen gjorde sitt bästa, var mycket behjälpliga och måste haft ett ordentligt tålamod med mig idag hehe!

Nu fattas bara våren och värmen!
                Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

Oj oj Martin. Du är då verkligen på hugget. Synd det inte är så mkt fiske på mässan längre. Får se om jag åker upp i helgen o kollar. Jag köper mig nog ett klass 6-7 som jag kan både ha till H-ö fisket och put and take till att börja med. Gäddflugfiskesetet väntar jag med till senare i vår.
                  Ja lite mera sol och värme skulle inte skada nu, fast vi har ju haft ett par fina dagar nu redan. Men gärna lite värmare tack.

Kommentera

Snyggt jobbat Martin!

Då är du väl rustad på spö, rulle och lina fronten alla gånger.

Du behöver kanske köpa ett par fyllda askar med flugor? Då har du ju även Sameo 9 fot, taperade nylon tafsar + Gädd tafsar här: http://www.flugor.se/

Dessa för HÖ : Taperad Flugtafs Heavy fly, 9 fot (2X) och Taperad Flugtafs havsöring, 10 fot 12LB

För P&T: Taperad Flugtafs Allround, 9 fot (4X)
                    Stl. 0.56-0.17

Och Taperad Flugtafs Allround, 9 fot (5X)
                    Stl. 0.56-0.16

Köp gärna spolar med tafs material i samma grovlek som tafs spetsarna också. Så att du kan reparera dem vid behov.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2013-03-08, 00:12.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hasse69 Visa inlägg
                      Oj oj Martin. Du är då verkligen på hugget. Synd det inte är så mkt fiske på mässan längre. Får se om jag åker upp i helgen o kollar. Jag köper mig nog ett klass 6-7 som jag kan både ha till H-ö fisket och put and take till att börja med. Gäddflugfiskesetet väntar jag med till senare i vår.
                      Ja lite mera sol och värme skulle inte skada nu, fast vi har ju haft ett par fina dagar nu redan. Men gärna lite värmare tack.
                      Ja, jag får passa på nu, Hasse! Sen i vår ska man ju fiska, då finns inte tid att shoppa längre hehe. Men det är nog färdigshoppat för ett tag nu, blivit mycket grejer på sistone...

Tycker definitivt du ska åka på mässan och titta. Även fast det mesta av Allt För Sjön-mässan handlar om att "titta och drömma" så är det ändå kul! Riktigt coola båtar och trevlig personal att prata med. Att kunna knappa och leka med marknadens alla ekolod är ju kanon, förutom Lowrance även massa andra extremt dyra och okända märken. Vildmarksmässan har ändå en del fiske-monter, men jag hade hoppats på mer.

Du lär säkert kunna göra en bra deal på ett nytt 6-7 set som grabbarna sätter ihop åt dig billigare än på nätet. Var pratsam, ta god tid på dig och var inte rädd att pruta (utan att överdriva såklart)

Om inte annat, så kan du ju åka dit och bara titta och klämma lite. Vi ska ändå alla åka till Jönköping om en månad, så ifall du har is i magen så kan det vara värt att vänta, vem vet...

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                      Snyggt jobbat Martin!

Då är du väl rustad på spö, rulle och lina fronten alla gånger.

Du behöver kanske köpa ett par fyllda askar med flugor? Då har du ju även Sameo 9 fot, taperade nylon tafsar + Gädd tafsar här: http://www.flugor.se/

Dessa för HÖ : Taperad Flugtafs Heavy fly, 9 fot (2X) och Taperad Flugtafs havsöring, 10 fot 12LB

För P&T: Taperad Flugtafs Allround, 9 fot (4X)
                      Stl. 0.56-0.17

Och Taperad Flugtafs Allround, 9 fot (5X)
                      Stl. 0.56-0.16

Köp gärna spolar med tafs material i samma grovlek som tafs spetsarna också. Så att du kan reparera dem vid behov.
                      Tack Göran, jag är också grymt tacksam för all din (och givetvis även många andras) hjälp här på FS. Utan alla råd hade jag nog startat flugfisket med något billigt Fladen set som jag snabbt skulle ångra. Man är ju dumsnål i början, innan man vet...

Flugor har jag seriöst FÖR mycket av känns det som, då jag byggde på mig en ordentlig arsenal i höstas när jag började med bombarda. Torrisar, nymfer, nobblers, streamers, kustflugor till HÖ mm...you name it Inte ens en fjärdedel av dessa hann provsimma i fjol. Har beställt flera gånger från flugor.se och de har grymt fina flugor, samt billigt.

Hmm.. Nu när jag tänker efter så fattas ju massa gäddflugor såklart! Fick ju bara med 3st med Pike-kitet, och de såg inte SÅ heta ut. Nåja, alltid kul att ha något på inköpslistan! Ska även lägga beställning på ett gäng tafsar som du rekommenderar!

EDIT: En sista fråga, Göran. Tänkte det kanske är lika bra att köpa tafsarna nu, då flugor.se har 22% rabatt tom. söndag. Vad tror du om denna startkit (bilden nedan)? Borde räcka en stund eller? Jag måste lära mig kasta också (kanske ska gå en liten kurs), så det kommer garanterat bli några tafsar som ryker i början... Inkluderade en gäddtafs också. Följde med en i Pike kitet men bra att ha en extra..
                      Click image for larger version

Name:	tafs.png
Views:	1
Size:	11,4 KB
ID:	1766890

Nä, efter att ha fått svar, så lovar jag att jag ska låta bli att kluddra mer i denna tråd, så att Vision Vipu-intresserade slipper läsa ännu mer off topic...
                      Senast ändrad av GäddMartin; 2013-03-08, 15:54.
                      Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                      2 svar
                      146 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jansson00  
                      Arbetar...
                      X