sameo eller vision atom nybörjare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

sameo eller vision atom nybörjare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• sameo eller vision atom nybörjare

Tjena!

Tänkte lära mig flugfiska. Ska upp till norrland i sommar för harr och öring fiske. Kollat runt lite och överväger ett klass 5 spö. Funderar då på om jag även skulle kunna dra några kast om de inte blåser allt för mycket på gotland när jag är där och spinn fiskar, eller om denna klass är på tok för låg för det. Kan bli några kast i stockholm med på tex. abborre, regnbåge och havsöring. Annars är det ett klass 6 spö som funderas kring, men blir detta lite tråkigt vid harr/örings fisket i norr?

Kollat lite på olika set och funderar på antingen ett sameo classic complete eller ett vision atom set. Väljer jag atom setet tänkte jag även köpa en skysst guideline vadar jacka och både den och atom kitet kommer landa på ungefär samma slant som endast sameo setet. Undrar då vad ni tycker här om det är värt att lägga lite extra pengar på ett sameo set och vara utan jacka eller få både set och jacka för samma pris. Jag är ju då nybörjare och har knappt hållt i ett flugspö. Men läst väldigt bra om sameo och man undrar ju om man går miste om nått om man slår till på de andra grejjerna istället.

tack på förhand!

Jag säger sameo!
    Verkligen värt de extra pengarna. Särskilt nu när de har 20% rea. Sameo är helt klart ett underklassat märke...
    Peregrine rullen som medföljer är riktigt bra den också!!

Kommentera

Vill tillägga också att jag tycker du borde välja #6 spöt. Passar nog bäst till ditt behov..

Kommentera

Säger samma sak som engqvist både vad det gäller kit och klass. Det blir en vettig klass kompromiss för de där miljöerna och firrarna du nämnde. Längre fram, kan du ju köpa till ett klass 4 kit av något slag för att optimera utrustningen för Harren och Abborren om du så känner för det? Atom är i sig ett bra och prisvärt kit. Men Classic lär du kunna leva med i många, långa år.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

okok tack för snabba svar. Va nästan de svaret jag trodde det skulle bli. nog mycket möjligt att det blir ett sameo klass 6. Så får jag vänta med jackan till ett senare tillfälle.

Kommentera

Här har du en billig, helt o.k. vadar jacka: http://ribatex.se/klader/jackor/pine...er-fiskejacka/

Eller: http://ribatex.se/klader/jackor/rapala-x-protect-jacka/
            Senast ändrad av Jock Scott; 2013-01-29, 20:54.
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Davbos, 2025-02-05, 13:05
            8 svar
            545 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Classe69  
            Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
            3 svar
            576 visningar
            0 gillar