Guideline LPXe eller LPXe RS? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Guideline LPXe eller LPXe RS?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ska man få till fina speykast så krävs nästan ett spö med helaktion. Det går givetvis att speya även med toppiga spön men jag tycker det är onödigt svårt. Då måste ankring och lyft sitta helt perfekt. Till enhandsspö har jag en förkärlek till snabba toppiga spön som levererar direkt. Dock så kan man nästan glömma allt vad rollkast innebär.

Man ska ju inte heller ta för givet att bara för att ett spö är snabbt så kan det inte ha djup aktion. Kan vara så att när du kastar så belastar du bara toppen. Testa att rollkasta eller underhandskasta så får du kanske en ny upplevelse.
    Senast ändrad av Guideline; 2013-02-01, 21:32.
    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Upplever inte spöt som styvt och det är FFM byggt, så det lär väl vara byggt på rätt sätt. Ett riktigt allround spö som är kanon att rolla med. Misstänker att det endast är vår uppfattning av vad ett djupt spö är, som skiljer oss åt

Kommentera

Sv: Guideline LPXe eller LPXe RS?

Att FFM bygger bra och proffsigt tvivlar jag inte på, men det finns flera sätt att bygga vilka alla är "rätt".
        När man börjar bygga så väljer man vad som är ovansida och undersida på klingan.
        Sage t ex förespråkar att bygga så spöt blir så rakt som möjligt.
        Andra förespråkar att sätta ringarna på insidan av hur klingan böjer sig mest naturligt och en del väljer utsidan av detta läge.
        Det finns många "skolor" och alla bygger enligt sin respektive skola för att de anser att den är rätt.

Vissa tycker sig känna skillnad på hur lätt och djupt klingan arbetar beroende på vad man väljer som ovan- respektive undersida.

Det skulle alltså teoretiskt kunna vara så att samma klinga har olika egenskaper beroende på hur man byggt dem.
        Inte jättestora skillnader men åtminstone så att de märks.

Kommentera

Ursprungligen postat av _DanneW Visa inlägg
          Att FFM bygger bra och proffsigt tvivlar jag inte på, men det finns flera sätt att bygga vilka alla är "rätt".
          När man börjar bygga så väljer man vad som är ovansida och undersida på klingan.
          Sage t ex förespråkar att bygga så spöt blir så rakt som möjligt.
          Andra förespråkar att sätta ringarna på insidan av hur klingan böjer sig mest naturligt och en del väljer utsidan av detta läge.
          Det finns många "skolor" och alla bygger enligt sin respektive skola för att de anser att den är rätt.

Vissa tycker sig känna skillnad på hur lätt och djupt klingan arbetar beroende på vad man väljer som ovan- respektive undersida.

Det skulle alltså teoretiskt kunna vara så att samma klinga har olika egenskaper beroende på hur man byggt dem.
          Inte jättestora skillnader men åtminstone så att de märks.
          Så är det säkert, fast speciellt djupt lär det väl aldrig bli hur du än vänder den. I varje fall inte klingan mitt är byggt av. Nu skiljer det säkert ganska mycket klasserna emellan, men att någon av dem skulle var riktigt djup? Det nya Circa kvalar ju däremot in i kategorin djupa spön ( deep flex ). En helt klart "vilja ha pinne"

Kommentera

Intressant diskution hur djupt en spö modell är. Att spöt jobbar en bra bit ner i klingan råder det knappast något tvivel om.
            Men att de haft en modell som ska vara betydligt djupare. Borde väl betyda att spöt inte är jätte djupt. Först zxl och nu kommer circa.
            Sen kommer ju linan in i bilden också. Med tyngre lina så jobbar spöt djupare.
            Jag skulle nog vilja säga att spöt ligger mitt emellan.
            Varken jätte djupt eller jätte toppigt. Lite "lagom" helt enkelt...

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
              Intressant diskution hur djupt en spö modell är. Att spöt jobbar en bra bit ner i klingan råder det knappast något tvivel om.
              Men att de haft en modell som ska vara betydligt djupare. Borde väl betyda att spöt inte är jätte djupt. Först zxl och nu kommer circa.
              Sen kommer ju linan in i bilden också. Med tyngre lina så jobbar spöt djupare.
              Jag skulle nog vilja säga att spöt ligger mitt emellan.
              Varken jätte djupt eller jätte toppigt. Lite "lagom" helt enkelt...
              Japp! Precis var jag placerar det också. Du har ju dessutom kastat med spöt ifråga Var faktiskt ute en sväng på gräsmattan idag och kastade lite. Överbelastade spöt lite med en sjua/10 m klump och laddade på rätt bra med det. Fast det påverkade inte de nedre regionerna speciellt mycket. Det kastade faktiskt ganska bra med linan och 25 + var inga större problem.

Kommentera

Sorry mccoist. Blev lite mycket annat tugg i din tråd. Tror att du kommer bli väldigt nöjd med ett LPXe och har nog inte hört någon såga det spöt

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Brobaits Thomas, 2024-06-28, 09:34
                7 svar
                421 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Peter B
                av Peter B

Startad av haggis82, 2024-09-01, 14:03
                8 svar
                307 visningar