Ett litet men viktigt service tips för ditt spö. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ett litet men viktigt service tips för ditt spö.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det är väl en mix mellan grafit pulver och något slags vax eller fett så vitt jag förstår?

Hittade förresten en instruktion om hur att lägga på gukkan:

INSTRUCTIONS:

1. Apply desired amount to fingers.

2. Apply a thin coat to male ferrule.

3. Assemble your rod, twisting the ferrules together.

Jo, nu när du säger det. Så har jag har ett svagt minne av att jag har läst någonstans om att använda blyerts penna fungerar det med.

Citat:

medveten om problemet men hoppar över denna bit, hur ska man annars få köpa de nyaste spöna #

He, he, he! Jo, det är ju alltid en ursäkt förstås. Men undrar om ens hjärtas dam köper det argumentet i längden?
    Senast ändrad av Jock Scott; 2013-03-18, 15:04.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

har själv ett svagt minne att man hört det i yngre dar att man kan ha mjuk blyerts på spö holkarna, men inget jag kan varken säga att det funkar eller inte fungerar, därav frågan. Man får testa helt enkelt, en till pinal och stoppa i västen, en blyerstpenna för konstnärer =D

damen köper nästan alla argument, för vad skulle man göra om man inte fiskade hela somrarna, sitta ute på ute serveringarna med en kall i handen fungerar inte i längden :P
      Senast ändrad av mojoman; 2013-03-18, 15:24.
      FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
      SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Knävecksmetoden är snudd på osviklig. Funkar inte den då är det nog kört! Fick själv det tipset av Rolf Smedman för 20 år sedan då jag skulle lära mig hantera flugfiskeutrustningen. Det senare misslyckades men tipset höll vad det lovade!
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Mycket trevligt läsning som vanligt Jock, o som har sagt innan du har väldigt bra koll marknaden. Jag hade inte en aning om det hjälpmedlet för holkarna. Jag har en gammal 14" 3-delar guideline LPX som holkarna glider från varandra ofta under kastet. Jag har använt vanlig eltejp som hjälpmedel för att hålla dom säkra.
          Nu har det blivit en vana att tejpa 3 o 4 delade pinnarna, som en säkerhetsåtgärd.
          Vaxet värkar vara nåt intressant att prova.
          Senast ändrad av Mickefinn; 2013-03-18, 19:18.

Kommentera

Roligt att du och andra här gillar vad man skriver. Det värmer i vinter kylan.

Jag tejpade mina holkar jag med ett tag. Bekvämt i och med att man slipper att jämt och ständigt hålla på att kolla om holkarna sitter som de ska? Men jag började att slarva med det de senaste åren. Och tillslut så lade jag av helt med det.

Ska erkänna att det nog mycket handlade om att jag blev en aning för bekväm ( Ett vackrare ord för lat ). Och dessutom inte ville hålla på att fixa med tejpen längre när man hade bråttom med att börja att fiska.... Som man ju ofta har.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2013-03-18, 19:39.

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
              har själv ett svagt minne att man hört det i yngre dar att man kan ha mjuk blyerts på spö holkarna, men inget jag kan varken säga att det funkar eller inte fungerar, därav frågan. Man får testa helt enkelt, en till pinal och stoppa i västen, en blyerstpenna för konstnärer =D

damen köper nästan alla argument, för vad skulle man göra om man inte fiskade hela somrarna, sitta ute på ute serveringarna med en kall i handen fungerar inte i längden :P
              Jag ska nog sätta mig i kväll med en spö del och testa med en blyerts penna. Det är ju snabbt gjort. Så får man senare se hur det funkar?

Det är ju ett bra argument att åberopa inför damen. "Var väljer du helst att jag ska uppehålla mig när jag inte är hemma? Puben eller fiske pölen?"

Hon kan ju iof. reagera som i historien om den sedan länge gifta kvinnan som fick frågan av sin ungmö till väninna vilken slags karl hon skulle välja att gifta sig med?

Den gifta kvinnan svarade med eftertryck: " Gift dig med en sport fiskare som min John! Han betalar räkningarna, ger dig fick och hushålls pengar men är nästan aldrig hemma."
              Senast ändrad av Jock Scott; 2013-03-18, 19:52.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mickefinn Visa inlägg
                Jag har en gammal 14" 3-delar guideline LPX som holkarna glider från varandra ofta under kastet.
                Har haft samma problem med samma spö, kan varmt rekommendera Graftoline. Billigt och räcker i evigheter, får kanske inte göra reklam här men kika på flugor.se, 39 kostar det där.
                http://mangemo77.blogspot.com/

Kommentera

En rolig och lärorik historia, tack Göran!

Jag antar att detta problem inte gäller helt nya, icke inkörda, grejer eller? Behöver jag tänka på det här med insmörjning av holkar eller är det här ett problem inför nästa års säsong ?
                  Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

Tack så mycket!

Jag tycker att man lugnt kan göra detta på helt nya spön också. Som i min berättelse, så kan fukt göra att det blir feta problem. Och holkarna rör nästan alltid på sig litet efter en stunds kastande oavsett spöts mil tal. Dvs. om de inte är skit tröga redan från början? Men då skadar det ju trots allt inte att smörja fast av andra skäl då. Vill du inte lägga ned pengar på grafit smörjan just nu? Använd "natur metoden" som jag beskrev ovan.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Davbos, 2025-02-05, 13:05
                    8 svar
                    552 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                    3 svar
                    581 visningar
                    0 gillar