Sista fluglinan köpt som inte anger klumpvikt !! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sista fluglinan köpt som inte anger klumpvikt !!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

När du skickar tillbaka linan? Så gör en snygg och prydlig snara i ena änden och be snubbarna på GL, brev ledes att använda den till att dansa rep fandango i den från någon lämplig gren.

Men man måste ju ge vissa lin tillverkare som samtidigt tillverkar spön den elogen att de är smarta på sätt och vis. Köper du en lina av dem? Då vill det till att du även köper eller redan äger ett av deras spön också för att det hela ska fungera smärtfritt.

Jag tycker att ditt köp av lina är litet som denna sketch:

Senast ändrad av Jock Scott; 2013-03-20, 11:45.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

det är nog detta som skapar problem, tillverkarna matchar linorna till deras egna spön. Verkar som om de vill att man köper allt från deras fabrik när de kommer på en ny fin uppfinning innom flugfisket. Kanske är värt att ringa nån av tillverkarna och säga precis vad man vill ha och är ute efter så får de sy ihop ett perfekt paket för ändamålet. Problemet blir väl att man efter några år inte kan köpa nån ny lina för dessa är anpassade för deras nya spön.

Bättre och ha koll på vikterna själv och köpa linor framöver som antingen följer AFTM klasserna eller vikten är angiven på paketet. Jag kommer inte lita klassningen framöver
      FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
      SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Jo, det är väl så det ligger till är jag rädd.

Den enda spö / lin tillverkare som följer AFTM så vitt jag vet? Är Sameo.

Det är synd att det inte finns en oberoende tillverkare, lina, vikt databas i gram eller iaf. i grains typ den som Sexyloops har för spön. Visst, alla spön finns inte med i databasen men den är ju bättre än ingen alls.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2013-03-20, 12:06.

Kommentera

Så nu har man piskat lite stälage pallar och kragar på jobbet med GL linan.....Utan klumpen jobbar spöt som det ska, inte över ansträngt som de va tidigare. Nu är det bra gung i grejerna och linan lägger sig fin fint 10-15m utan problem. Lite ovant att fluga med så lätta grejer när man sist svingade ett HÖ spö på kusten. Riktigt finlir detta, blir och beställa ny lina från dan tackle och piska sönder GL linan i slamsor på jobbet
          FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg

Kommentera

Sjukt att en level / otaperad flug lina går att kasta med alls. Men eftersom du nu har 5 grams vikt på den. Så talar det ju om att ditt #1 spö håller klassningen fint. De ä bare att fortsätta prygla GL linan till pizza sallad mot pallarna på knoget!

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
              Sjukt att en level / otaperad flug lina går att kasta med alls. Men eftersom du nu har 5 grams vikt på den. Så talar det ju om att ditt #1 spö håller klassningen fint. De ä bare att fortsätta prygla GL linan till pizza sallad mot pallarna på knoget!
              Köpa en wf2 till ett klass 1 spö och sedan göra pizzasallad av den. Annorlunda

Kommentera

jaa men de va inte gott, lite segt kanske borde ha kokat den lite längre

Kommentera

Med en juste dressing till och ett par klunkar bira så glider den säkert ned.

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
                    jo kollade deras linor för ett tag sedan såg att dt fanns bara i klass 2, men en WF2 blir det nog och beställa. Ska ta med mig spöt till jobbet imon och piska sönder linan genom att kasta inne på lagret. Nån nytta måste man ha av en lina som man lagt över 500kr på, efter det kan jag skicka tillbaa bitarna och resterande lina som är kvar till guideline med att tack brev för att man blev hårt r*v kn*llad av deras bullshit klassning.....Nä nu vill jag ha sol o öppna vatten så man kan fiska med 5:an =D
                    Har du hört av dig till guideline? Det skulle inte förvåna mig om du fick tillbaka pengarna. *Just a thought*
                    sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                      Jo, det är väl så det ligger till är jag rädd.

Den enda spö / lin tillverkare som följer AFTM så vitt jag vet? Är Sameo.

Det är synd att det inte finns en oberoende tillverkare, lina, vikt databas i gram eller iaf. i grains typ den som Sexyloops har för spön. Visst, alla spön finns inte med i databasen men den är ju bättre än ingen alls.
                      Cortland gör väl bara linor. Och Sciantic angler gör väl också bara linor.
                      A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                      2 svar
                      149 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jansson00  
                      Arbetar...
                      X