Kombinera gädda+havsöring? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kombinera gädda+havsöring?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kombinera gädda+havsöring?

Äntligen har det blivit dags att vidga mina flugfiskevyer, men vad ska man välja?

Jag fiskar både havsöring & gädda väldigt sparsamt, men hoppas att det ska bli mer frekvent om jag går över till fluga istället för spinn. Skulle man kunna kombinera fiske efter båda arterna med samma utrustning? Några nackdelar med detta? Hellre köper jag ett ordentligt havsöringsset med möjligheten att fiska lite gädda, än tvärt om. Tips någon?
    Blogg: filipsflugfiske.blogspot.se

Arter på fluga - 21+4
    Abborre, Braxen, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Horngädda, Id, Karp, Makrill, Mört, Regnbåge, Ruda, Ryggstrimmig pelamid (Bonito), Sarv, Gråsej, Sill, Skärsnultra, Svart smörbult, Stensnultra, Torsk, Öring

Frökenfisk, Läppfisk, Multe, Slemfisk

Samma dilemma som jag hade, ville börja fiska HÖ men även prova på gädda. Så köpte ett HÖ spö klass 7-8. Denna funkar kanon till HÖ men för att fiska gädda får man gå ner lite i storlek på flugorna för att spöt och linan ska orka vända flugorna. Detta var inga problem för min del eftersom jag binder mina flugor själv och kunde anpassa storleken på gäddflugorna.
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av fippe Visa inlägg
      Äntligen har det blivit dags att vidga mina flugfiskevyer, men vad ska man välja?

Jag fiskar både havsöring & gädda väldigt sparsamt, men hoppas att det ska bli mer frekvent om jag går över till fluga istället för spinn. Skulle man kunna kombinera fiske efter båda arterna med samma utrustning? Några nackdelar med detta? Hellre köper jag ett ordentligt havsöringsset med möjligheten att fiska lite gädda, än tvärt om. Tips någon?
      Funkar fint med en sjua till både HÖ och gädda. Blir väl knepigt att kasta de största gäddtrasorna som mojoman skrev, men som ex så kastar jag flashflugorna från flugor.se utan problem med min hyffsat rättklassade FlyLite V2 sjua. Däremot bör man ha två olika linor. Tex en Interm, kustlina till HÖ och en som är gjord för gäddfiske. Har en Rio Pike som är mycket lättkastad till min sjua, men det finns ju andra att välja på. Huvudsaken är att man väljer en lina taperad för att hantera tunga flugor. Till HÖ kan det ju vara lämpligt med en lina som tål mycket vind ( kustlina ), men det funkar väl med de flesta linor.
      Senast ändrad av Wadman; 2013-03-27, 06:29.

Kommentera

När jag började fiska havsöring med fluga gjorde jag med ett hyfsat billigt set i form av ett Guideline Act4 9 fot klass 8 och en Reelmaster SeaTrout-rulle....nu har jag skaffat andra grejer till HÖ-fisket och Act4-spöt har fått bli Gäddpåk istället.....funkar bra tillsammans med en GL Pike-lina....

/S
        [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
        [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

.......
          Senast ändrad av Silverbågen; 2013-03-27, 08:06. Anledning: Dubbelpost
          [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
          [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Tack för svaren. Det verkar ju onekligen som att en silverpåk kan användas som gäddpåk om så behövs, härligt! Tar gärna emot tips på en bra havsöringsutrustning! 2000-4000kr är tanken att kalaset ska gå loss på

Arter på fluga - 21+4
            Abborre, Braxen, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Horngädda, Id, Karp, Makrill, Mört, Regnbåge, Ruda, Ryggstrimmig pelamid (Bonito), Sarv, Gråsej, Sill, Skärsnultra, Svart smörbult, Stensnultra, Torsk, Öring

Kommentera

Tjena Fippe!

Ett klass 7 spö med en snabbare topp aktion är att föredra då du lättare kan krympa lin bågen i vinden.

Förslag: http://www.fishline.se/vision-silver...oducts_id/1239
              Senast ändrad av Jock Scott; 2013-03-27, 10:38.
              What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                Tjena Fippe!

Ett klass 7 spö med en snabbare topp aktion är att föredra då du lättare kan krympa lin bågen i vinden.

Förslag: http://www.fishline.se/vision-silver...oducts_id/1239
                Ja, Vision prylarna är ju inte tråkiga. Bara att komplettera med en Nite extraspole och en 19 grams Big Daddy intermediate, så är man laddad för de gröna också. Köper man allt på en gång går det nog pruta lite med

Kommentera

Låter helt perfekt, det här kör vi på Än är det några veckor till minusgraderna försvinner och då ska det shoppas loss.

Tackar för hjälpen!

Arter på fluga - 21+4

Kommentera

Så länge man inte vill va jätteperfektionist så fungerar det utan problem
                    Senast ändrad av KidA; 2013-03-27, 21:33.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    153 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Arbetar...
                    X