polyleaders, är det nått att ha ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

polyleaders, är det nått att ha ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• polyleaders, är det nått att ha ?

Har inte testat dessa själv till flugfisket, men hur funkar det i praktiken. Blir inte linan för tung när man knyter på dessa och gör det verkligen nån nytta att ha sink som är 5 fot på en flytlina ?

Någon som har erfarenheter av dessa ? Bra eller anus ?
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Jag kör intermediate polyleader vid flytlinefiske efter havsöring. Men då är det grövre klasser. Har även testat polyleader vid fiske med torrfluga och det är mindre bra.

Men som sjunk gör det skillnad, vid tex strömfiske.

Edit: Kör alltid minst 9fots polyleader.
    http://www.silverbums.com

Kommentera

Tanken är att klass 5 som ren torrfluge fiske set, lite driftande nymfer puppor och torrflugor. Men ha backup spöt till lite svårare omständigheter där det inte räcker med flytlina. Intermediate lina och polyleaders i olika sjunk hastighet till det styvare spöt då man ändå inte skulle fiska med torrt eller flytlina. Exempelvis tidig vår, sen höst och pissiga sommardagar då fisken gömmer sig i djupet

Så 9 fots poly och sen tafs på det där ?
      FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg

Kommentera

Låter som en bra plan. 9fots poly och någon meter tafsmaterial. I mitt fall har det varit 0,28 till havsöringen. Dvs jag taperar ingenting efter polyleadern.

Ska du ner riktigt djupt och väldigt fort bör du köpa Rio t14 (metervara) räcker med någon meter för detta ändamål. Då får du dock ögla den själv. Använd den som en polyleader.
        Senast ändrad av karki; 2013-03-29, 22:50.
        http://www.silverbums.com

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
          Tanken är att klass 5 som ren torrfluge fiske set, lite driftande nymfer puppor och torrflugor. Men ha backup spöt till lite svårare omständigheter där det inte räcker med flytlina. Intermediate lina och polyleaders i olika sjunk hastighet till det styvare spöt då man ändå inte skulle fiska med torrt eller flytlina. Exempelvis tidig vår, sen höst och pissiga sommardagar då fisken gömmer sig i djupet

Så 9 fots poly och sen tafs på det där ?
          Ska du ner en bit men inte vill fiska helsjunk, är det bättre med en snabbsjunkande sinktip. Polys funkar, men de sjunkande lite längre polytafsarna blir ganska tunga och inte speciellt roliga att kasta med. Använder numera en Airflo Streamer Max när jag vill komma ner en bit vid tex vadning, strömfiske. En snabbsjunkande och lättkastad sinktip som man själv finjusterar, genom att klippa ner spetsen tills den passar spöt perfekt. Som tafs kör jag mest med heldragen FC, 0,5-2 meter.

Senast ändrad av Wadman; 2013-03-30, 07:25.

Kommentera

Jo det bästa skulle va och ha en lina för varje tillfälle, en ny lina betyder att man måste ha en ny rulle/extra spole som i sin tur leder till massa extra vikt. Fiskar mest ändå med intermediate linan, men ibland skulle man vilja komma lite djupare. Det är till dessa tillfällen man skulle vilja få lite extra sjunk.

Kommer köpa en sjunkande polyleader för att testa med, funkar det bra så köper jag några till

Kommentera

Om du inte ska förlora klassningen på linan så bör du korta av fluglinan en bit, om jag inte missminner mig så väger en poly ca 2,5 g. Så det enklaste är ju att kapa 2,5 g på fluglinan så tappar du inte klassningen. Det är ganska vanligt att man kör ett öglesystem på linan med olika egenskaper för att slippa ha extraspole med sig. Så kan man ha tex tre olika egenskaper på linan som flyt intermediate o sjunk i olika hastigheter. bara att välja och ögla på efter omständighet.
              Jag var hos Gunnar Rask Nielsen igår och gick igenom just detta och linsvetsningar osv. Och gunnar propagerar väldigt starkt för detta.

Kommentera

Mojo: Du kommer inte ha några problem att kasta en polyleader är jag helt övertygad om. Jag har gjort det länge, det är inte det bästa men man kan inte få allt. Att korta ner fluglinan är säkert det optimala men verkligen inte nödvändigt.

T-14 på löpmeter är riktigt bra som tidigare nämnt. Köpte 6 meter och klippte till en på lite drygt 4 meter (tvåhandsfisket) och en på två meter. Sjunker som en sten. Finns t-17 också...

Jag har ett gäng oanvända polytafsar sjunk 6 om du är intresserad? 40 kr st.
                Senast ändrad av diedose; 2013-03-30, 08:08.
                sigpic

Kommentera

Click image for larger version

Name:	viper.jpg
Views:	1
Size:	49,4 KB
ID:	1767108 här har du AFTM tabellen och ta och väg 9,15m av din lina för att få fram den korrekta klassningen. lägg på 2,5g för leadern och vips så har du gått upp 1 klass, eller i värsta fall 2 klasser. Så jo visst påverkar det. Och sen ska man inte lita på tillverkarnas egna klassningar heller. Det bästa är att väga för att konstatera.

Kommentera

Re: polyleaders, är det nått att ha ?

Jag har kört sjunkanden polly i mitt öringfiske å det tycker jag fungerar bra. Jag kör 10 fot polly å en 60-70cm tafs på ett 10 fots spö kör med lite varierande sjunkhastigheter köpt med färdiga öglor så det är lätta byta.

Rio t-17 finns de å köpa i sverige?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    150 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Arbetar...
                    X